۶ پیشنهاد برای سفر در شهریور

شهریور آخرین فرصت سفر در تابستان است. هوا کم‌کم رو به سردی می‌رود و دیگر نمی‌شود به خیلی از مناطق مثل قبل سفر کرد. جاهایی هم هستند که در این ماه خنک‌تر و خوش آب‌وهواتر از مواقع دیگرند. در این نوشته بهترین مکان مسافرت در شهریور را معرفی کرده‌ایم.

اورامان

اورامان

بعضی مناطق هستند که با رسیدن فصل سرما، صعب‌العبور می‌شوند و دیگر نمی‌توان به این راحتی‌ها به سمت‌شان رفت، روستای اورامان کردستان یکی از این جاهاست. اورامان در سروآباد، یکی از شهرستان‌های استان کردستان واقع شده.

فاصله سروآباد تا سنندج، مرکز استان ۹۳ کیلومتر است و با نزدیک‌ترین شهر یعنی مریوان ۷۵ کیلومتر فاصله دارد.  اورامان در جنوب شرقی مریوان قرار دارد و به وسیله جاده خاکی به آن وصل می‌شود.  جاده رسیدن به اورمان پیچ در پیچ است و از بین تپه‌های سرسبز می‌گذرد(اگر در بهار به آن سفر کنیم).

خانه‌های این منطقه مثل خانه بیشتر روستاهای اینجا پلکانی‌ست و همین موضوع به اضافه رود سیروان و ترکیب رنگ‌های سبز و آبی و خاکستری منحصربه‌فردش کرده.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به اورامانات از تهران باید وارد اتوبان ساوه به همدان شویم. با گذشتن از همدان به سنندج می‌رسیم. در سنندج باید مسیر را به سمت مریوان ادامه بدهیم. بعد از ۱۵ کیلومتر، خروجی نودشه و پاوه را باید برویم. بعد از حدود ۳۵ کیلومتر، خروجی جاده اورامان را می‌بینیم. ۱۰ کیلومتر دیگر که جلو برویم، به روستای اورامان می‌رسیم.

کندوان

کندوان

کندوان، روستایی صخره‌ایست که در فصل سرما نمی‌توان به آن سفر کرد. بر طبق منابع، قدمت کندوان ۷ هزار سال است و از آنجا که خانه‌هایش شبیه کندوی عسل است به کندوان معروف شده. این روستا شبیه روستای میمند کرمان است، روستایی که با اینکه صخره‌ای‌ست ولی زندگی هنوز در آن جریان دارد. بودن در کندوان تجربه‌ بی‌نظیری خواهد بود، زندگی‌های ساده‌ای را می‌بینیم که بهمان خیلی چیزها یاد می‌دهد.

مسیر دسترسی: برای رفتن به روستای کندوان تبریز باید خودمان را به شهر اسکو از شهرهای استان آذربایجان شرقی برسانیم. مسیر جاده را از سمت اسکو به جنوب این شهر شروع کنیم و راه خیابان چایکنار را در پیش بگیریم.

از شهر اسفنجان که گذشتیم به یک دوراهی در ۷ کیلومتری جاده می‌رسیم. راهی که در سمت چپ قرار دارد، به روستای کندوان می‌رساندمان. از اسکو برای کندوان مینی‌بوس هست.

جواهردشت

جواهردشت

یکی از جاهای مناسب برای مسافرت در شهریور، ییلاق جواهردشت است، ییلاقی که خنک و بکر است و ترکیبی‌ست از جنگل و دشت. از داخل جنگل می‌گذریم و تمام که شد وارد مراتعی با خانه‌های روستایی می‌شویم. در این ییلاق دریایی از ابر را هم می‌بینیم. به جواهردشت عروس دشت‌های گیلان می‌گویند.

مسیر دسترسی: برای اینکه به این روستا برسیم باید اول وارد چابکسر یا کلاچای بشویم. آنهایی که از مازندران راه می‌افتند از چابکسر به سمت کلاچای و از آنجا به سمت سیاهکلرود و جواهرده حرکت می‌کنند. این مسیر حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد. آنهایی هم که از شهرهای گیلان مثل رودسر مسیرشان را شروع می‌کنند، باید اول به کلاچای بروند و بعد از ۳۶ کیلومتر به سمت جنوب به این منطقه برسند.

از روستای سیاهکلرود تا جواهر دشت باید کمی احتیاط کرد، چون ماشین‌های معمولی کمتر از پس این جاده برمی‌آیند. اگر هوا بارانی و جاده گل و لای بود بهتر است ماشین را پارک کنیم و از راننده‌های محلی بخواهیم با جیپ ما را برسانند.

گیلده

ییلاق گیلده

یکی از خوش آب‌وهواترین مناطق را در در نزدیکی آستارا پیدا می‌کنیم، در جایی که اسمش گیلده است. این روستا از توابع گیلان است و در ۲۵ کیلومتری آستارا قرار دارد.

در جنگل پیاده‌روی می‌کنیم و به بالای ابرها می‌رسیم. در مسیرمان از چشمه آب‌گرم علی داشی و منطقه فندقلو می‌گذریم و اگر دلمان بخواهد می‌توانیم آبشار زمرد حیوق را هم که در دل جنگل قرار گرفته ببینیم.

مسیر دسترسی: به گردنه حیران که رسیدیم در سمت چپ‌مان تابلوی روستای گیلده را حتما می‌بینیم.

نهاوند

سراب گاماسیاب

 

در ۱۱۲ کیلومتری همدان به نهاوند می‌رسیم، شهر سراب‌ها. فاصله نهاوند تا همدان ۱۰۰ کیلومتر است و خوبی‌اش این است که وقتی به آن برسیم با خودمان می‌گوییم ارزشش را داشت که تا آنجا برویم.

نهاوند، جاهای تاریخی هم دارد ولی سراب‌های پرآبش معروف‌ترند و سرآب گاماسیاب یکی از آنهاست. این سراب، پرآب‌ترین سراب ایران است و اطرافش خیلی سرسبز است.

مسیر دسترسی: گاماسیاب در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق نهاوند قرار دارد و برای رفتن به آن باید در مسیر سه راه نهاوند-ملایر-بروجرد پس از رسیدن به پاسگاه قلعه‌قباد به سمت نورآباد برویم و از آنجا پس از ۱۰ کیلومتر دیگر و عبور از روستای وراینه به پارک جنگلی گاماسیاب می‌رسیم.

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بیشتر با نهاوند آشنا شوید اینجا را بخوانید.

مازیچال

مازیچال

شهریور وقت رفتن به ییلاق‌هاست و پیشنهاد ما ییلاق مازیچال است. این ییلاق در ۲۰ کیلومتری کلاردشت قرار گرفته و مثل ییلاق جواهردشت است؛ ترکیبی از جنگل و مراتع و ارتفاعاتی که ابرها آن را دربرگرفته.

از شهر و سروصدایش دور می‌شویم، ولی نباید فکر کنیم از صدای طبیعت و گاو و گوسفند خلاصی داریم. هوای تازه اینجا سرحال‌مان می‌کند و باعث می‌شود وداع خوبی با تابستان داشته باشیم.

مسیر دسترسی: اگر هوس کردیم سری به این ییلاق بزنیم، باید اول از جاده چالوس راهی مرزن‌آباد شویم. خروجی کلاردشت را انتخاب کنیم و به کلاردشت که رسیدیم، تا دو کیلومتری جاده‌ عباس‌آباد رانندگی کنیم. ۱۷ کیلومتر در این جاده‌ خاکی برویم تا به ارتفاعات مازیچال برسیم. خیلی مهم است که ماشین مناسب مثل لندرور یا نیسان داشته  باشیم.

نوشته ۶ پیشنهاد برای سفر در شهریور اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *