راهنمای سفر به صومعه سرا

اگر جزو آنهایی هستید که وقتی شمال می‌روند فقط دل‌شان می‌خواهد در جایی سرسبز و بکر باشند، با تالاب‌های بی‌شمار، شاید بد نباشد به صومعه سرا هم فکر کنید.

صومعه ‌سرا کجاست؟

جاهای دیدنی صومعه سرا

اینجا در غرب رشت قرار دارد و فاصله‌اش تا فومن هم تنها ۱۲ کیلومتر است، ولی اگر خیال رفتن به دریا را دارید بهتر است رفتن به این شهرستان را فراموش کنید، چون فاصله صومعه سرا تا دریا زیاد است.

برای اینکه از رشت به این شهر برسیم باید ۳۷ کیلومتر، یعنی حدود ۴۰ دقیقه سوار ماشین باشیم. موقع پرسیدن آدرس از محلی‌ها هم باید یادمان باشد که آنها اینجا را به سوماسرا می‌شناسند و ممکن است موقع حرف زدن هم به جای صومعه‌سرا، بگویند سوماسرا. برای رسیدن به سوماسرا از رشت باید وارد جاده رشت-آستارا شویم و بعد از گذشتن از بازارجمعه به مقصد برسیم.

بخشی از مسیر را از شهر مبدا می‌توانیم با هواپیما هم طی کنیم. فرودگاه رشت در شمال شرقی این شهر قرار گرفته و جاده فومن در غرب آن است. در بیرون از محوطه فرودگاه تاکسی‌های گذری و خصوصی منتظر اشاره مسافران‌اند. می‌توانیم با این تاکسی‌ها خودمان را به پایانه مسافربری رشت در میدان گیل برسانیم و از آنجا اتوبوس‌های صومعه‌سرا را سوار شویم.

پایانه آزادی در تهران هم در روز، چند اتوبوس به صومعه‌سرا دارد که ما را مستقیم به این شهر می‌رسانند. این اتوبوس‌ها موقع حرکت به سمت آستارا، توقفی هم در صومعه‌سرا می‌کنند.

جاهای دیدنی صومعه سرا

تالاب تنیان

اگر با خودرو شخصی به صومعه‌سرا رفتیم می‌توانیم در اولین میدان شهر و در پارک ابریشم از ماشین پیاده شویم و هوایی تازه کنیم. در این پارک یک خانه به سبک معماری خانه‌های شمالی ساخته شده که جایی‌ست برای گرفتن عکس‌های یادگاری.

یکی از جاذبه‌های شمال، بازارهای خوش رنگ و لعابش است، بازاری که همه چی تویش تازه است، ماهی‌ها را تازه از دریا صید کرده‌اند و روی زمین چیده‌اند و وقتی در بازار راه می‌رویم یک عالمه بوی تازه سبزی و ترشی و زیتون به مشام‌مان می‌رسد. صومعه‌سرا هم یک یکشنبه بازار معروف دارد.

یکشنبه بازار

در مرکز شهر و نزدیک کتابخانه عمومی هم بقعه‌ای به اسم بی‌بی سیده نسا هست که بیشتر زائرانش کردها و بنگلادشی‌ها و پاکستانی‌ها هستند و مراسم خاص مذهبی در آن برگزار می‌شود.

در دوره قاجار و صفوی پل‌های زیادی در این شهر ساخته که هنوز هم سر پا هستند. برای مثال پل گازروبار، پلی آجری بین صومعه‌سرا و بازار جمعه بوده که این روزها جای قشنگی برای گرفتن عکس‌های یادگاریست. از خود صومعه‌سرا تا اینجا ۲۰ دقیقه با ماشین راه است. برای دیدنش هم باید در جاده بازارجمعه حرکت کنید، به سمت جاده دوگور منحرف شوید و بعد به سمت روستای کلده‌پایین بروید تا به پل برسید.

جز دیدنی‌های شهر، بیشتر جذابیت صومعه سرا به روستاهای خوش آب و هوای اطرافش است. روستاهایی که در دورترین حالت ممکن ۳۰ دقیقه تا مرکز شهر فاصله دارند.

روستای کسما: روستای کسما برای آنهایی که به سفر در تاریخ علاقه‌مندند مقصد مناسبی‌ست. این روستا مقر نهضت جنگل بوده و جنگل‌های اطرافش نقطه استراتژیکی برای مبارزات میرزاکوچک خان جنگلی به حساب می‌آمده. این ده یک حمام قدیمی و چند بقعه دارد که از جذابیت‌های توریستی صومعه‌سراند.

قدیم‌ها، حمام ۱۰۰ ساله این روستا، دو حوض سرد وگرم داشته و آبش را از رود و قنات تامین می‌کرده است. زمانی، روی سقف این حمام ۹ گنبد بوده که نور را به داخل منتقل می‌کرده است. اگر به یکشنبه بازار صومعه‌سرا نرسیدید خودتان را به چهارشنبه بازار کسما برسانید. کسما در ۳ کیلومتری صومعه‌سراست و فقط ۸ دقیقه تا مرکز شهر فاصله دارد. باید از صومعه‌سرا به سمت بلوار برادران شهید سرشاد حرکت کرد و به این روستا رسید.

برای رفتن به روستاهای نزدیکی مثل همین کسما تاکسی‌های خطی در شهر صومعه‌سرا وجود دارند، اما اگر بخواهید به روستاهای دورتر مثل تنیان یا ماسال بروید اول باید سوار تاکسی‌های گوراب‌زرمیخ شده و بعد از آن با موتور یا ماشین به سمت مقصد حرکت کنید.

مناره روستای گسکر

روستای گسکر: بعد از روستای کسما می‌توان مسیر را به سمت گسکر ادامه داد. این روستا هم ۲۰دقیقه تا صومعه‌سرا فاصله دارد. یک مناره‌ ۲۰ متری آجری مربوط به دوره سلجوقیان در روستا هست که قبلا، از آن برای تعیین زمان دقیق طلوع و غروب خورشید استفاده می‌کردند. اهالی روستا می‌گویند این مناره به مناره دیگری در روستای کلده وصل بوده و این موضوع به جذابیت بیشتر این دو اضافه کرده‌.

جاذبه‌های نزدیک

میدان شهرداری رشت

رشت به اینجا خیلی نزدیک است و می‌شود یک روز کامل را  به دیدنش اختصاص داد. می‌توانید ناهار را در رشت بخورید و بعد راهی انزلی شوید تا نگاهی هم به بندر و تالاب معروف این شهر بیاندازید. فاصله رشت تا صومعه‌سرا در یک روز خلوت حدودا ۴۰ دقیقه است.

فومن هم به صومعه‌ سرا خیلی نزدیک است و یک نصف روز برای دیدن‌اش و خوردن کلوچه‌های گردویی داغ‌اش کافی‌ست.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی فومن کدامند؟

از صومعه‌سرا تا ماسال هم نیم ساعت فاصله دارید. اینجا هم یک منطقه ییلاقی هست که اگر خوش‌شانس باشید و مه به کوه برسد یکی از بی‌نظیر‌ترین تصاویر طبیعی را پیش چشم‌تان می‌بینید.

چه غذایی بخوریم؟

غذاهای صومعه سرا

در اینجا از بین غذاهای شمالی حتما چغرتمه، پامادورقاتق، پلاکباب و ترش تره را امتحان کنید. چغرتمه یک غذای گیلانی است که با مرغ، تخم‌مرغ، زعفران و آرد پخته می‌شود. پامادورقاتق هم غذای کم‌خرجی است که با تخم‌مرغ و گوجه درستش می‌کنند. هر دوی این غذاها را با برنج می‌خورند. پختن باقالی‌قاتوق هم کاری است که فقط شمالی‌ها به‌خوبی از پس آن برمی‌آیند.

در فصل آلوچه‌ یا همان گوجه سبز باید شویدخولی را هم امتحان کنید. ترش کباب هم یکی دیگر از کباب‌های محبوب شمالی است که آن را با برنج کته می‌خورند.

صومعه‌ سرا رستوارن‌های معروف زیادی دارد. برای نهار و یا شام می‌توانید سری به رستوران‌های صدری، در کمربندی شهید بهشتی، ترنگ طلایی در میدان ولیعصر یا پرستو و رهگذر در خیابان سردارجنگل بزنید.

بهترین فصل سفر

اگر بهمن ماه به صومعه‌سرا رفتید سری به تالاب سلکه در نزدیکی این شهر بزنید. سرمای سیبری پرنده‌ها را از شمال روسیه به سمت تالاب‌های شمال ایران پس می‌زند و بعضی‌هایشان تالاب سلکه در اطراف صومعه سرا را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. عروس غاز، مرغابی و غاز پاکوتاه زمستان را در این منطقه می‌گذرانند و آشیانه‌سازی می‌کنند.

ویژگی منحصر به فرد تالاب‌های صومعه‌سرا این است که کمتر از انزلی توریستی شده و چهره بکرتری دارند.

تالاب سیاه درویشان

وقتی از مرکز صومعه‌سرا به سمت صوفیان‌ده بروید در امتداد مسیری پر از درخت‌های صنوبر، به ورودی تالاب سیاه‌درویشان می‌رسید.  بعد از عبور از پل رودخانه در ۵کیلومتری روستای سیاه‌درویشان با قایق می‌توانید وارد تالاب بشوید.

آب و هوای این شهرستان مرطوب است؛ پس برای دیدن روزهای آفتابی بهتر است تابستان‌ها به صومعه‌سرا بروید، اما اگر می‌توانید  از خیر آفتاب بگذرید، می‌توانید اردیبهشت به یکی از روستاهای اطراف به نام صوفیانده سفر کنید تا جشنواره جذاب توت‌فرنگی را از نزدیک ببینید. صوفیانده در شمال شرق صومعه‌سرا قرار گرفته و از مبدا شما نیم ساعت فاصله دارد.

کجا اقامت کنیم؟

هتل معین فومن

اگر جزو آنهایی هستید که به دستشویی و حمام اختصاصی نیاز دارند باید هتل یا خانه اجاره کنید و هتل معین فومن یا هتل های رشت مناسبند.

در صومعه‌سرا یک ویلای جنگلی با ظرفیت ۲۰ نفر در فصل خلوت سال شبی ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

اگر می‌خواهید سوماسرا را از نزدیک لمس کنید و با چهره واقعی شهر روبرو بشوید شاید بد نباشد نگاهی هم به اقامتگاه‌های بوم‌گردی اطراف این شهر بیاندازید. این اقامتگاه‌ها لزوما ارزان‌تر از ویلا نیستند و امکانات خصوصی کمتری به مسافرها می‌دهند، اما ماندن در آنها فرصتی‌ست برای آشنا شدن با محلی‌ها از نزدیک.

نوشته راهنمای سفر به صومعه سرا اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *