کشف عمارتی بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی در ملارد

کاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت ملارد به کشف بقایای معماری با ارزشی از یک بنای بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی منجر شد.

خبرگزاری مهر: محمدرضا نعمتی سرپرست هیأت کاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت با اعلام این خبر گفت : تپه خاتونلر با وسعتی در حدود ۴۴۰۰ مترمربع در مرکز روستای مهردشت شهرستان ملارد در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده که اطراف آن را خیابان و منازل مسکونی در برگرفته است .

وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت قرارگیری این تپه در مرکز روستا، این مکان تبدیل به محلی برای دپوی زباله و نخاله های ساختمانی شده که این وضعیت موجبات نارضایتی اهالی روستا را بوجود آورده است .

این باستان شناس خاطرنشان کرد :بخش های زیادی از این تپه توسط لودر بمنظور سا خت و سازها و احداث خیابان از بین رفته است. سرپرست هیأت کاوش تصریح کرد :برنامه ساماندهی و کاوش اضطراری تپه خاتونلر با هدف مشخص کردن وضعیت تپه از نظر آثار و بقایای معماری ، ارائه طرح حفاظتی و مرمتی یافته های معماری براساس وضعیت موجود تپه و قرارگیری آن در بافت روستا و در نهایت ارائه ضوابط طرح ساماندهی تپه انجام شد .

وی با بیان اینکه در این مدت دو کارگاه مورد کاوش قرار گرفت افزود: در کارگاه شماره یک در دو طرف یک راهرو باریک اتاق هایی مربع و مستطیل شکل بدست آمد که بر اساس توپوگرافی زمین ایجاد و پی دیوارها و بخشی از آنها از چینه و بخشی دیگر با خشت ساخته شده اند.

نعمتی با اشاره به اینکه ورودی اکثر اتاقهای بدلیل تخریب بیش از حد توسط لودر مشخص نبود اظهار داشت :در داخل بیشتر اتاقها تنورها و اجاق هایی برای گرمایش و پخت و پز وجود داشت . او خاطرنشان ساخت : در این بخش همچنین سازه ای آجری مربوط به تاسیسات آبرسانی با تمپوشه های سفالی بدست آمد.

سرپرست هیأت کاوش گفت: درکارگاه شماره دو که در بلندترین نقطه از تپه قرار دارد، بقایای معماری با ارزشی از یک بنای بزرگ بدست آمد که ورودی آن از سمت غرب بوده و توسط یک راهرو و اتاقهای کوچک و بزرگ با هم در ارتباط اند.

وی تصریح کرد : دیواراین اتاقها از چینه و خشت ساخته شده و دارای سقف با تاق هلالی است که آثار و بقایای این تاق ها در برخی اتاقها پا برجااست و در بعضی اتاقها آوار تاق ها بدست آمد.

نعمتی با بیان اینکه دیوارهای اصلی بنا ضخیم بوده و به دو و نیم تا سه متر نیز می رسدگفت: احتمالا این بنا بصورت دو طبقه بوده و به دیوارهای اصلی و زیر تاق ها الحاق شده و در مرحله سوم بعضی اتاقها کف اتاقها با نخاله و خشت پر شده اند و با احداث دیوارکهایی اتاق ها را کوچکتر کرده اند.

او افزود:در مرحله آخر طبقه اول بطور کامل با چینه و نخاله پر شده و علاوه بر دیوارهای قبلی دیوارها جدید ساخته و تغییراتی در پلان بنا داده شده است. در پشت بنا در قسمت شرقی آثار دو چاه که محل انباشت زباله ها بود بدست آمد.

این باستان شناس اظهار داشت :از آثار باارزش بدست آمده می توان به تعداد زیادی درپوش های سفالی با تزئینات پرکار استامپی،مهره شطرنج(اسب)،سکه،انواع پی سوز،سفال نوشته به خط اویغوری و قطعات زیاد خمره و ظروف سفالی که اغلب بدون لعاب و دارای تزئینات استامپی و کنده هستنداشاره کرد. ب

ه گفته وی ، بعد از اتمام کاوش ، ساماندهی تپه و مستندنگاری یافته ها و حفاظت اولیه از آثار معماری مکشوفه شروع شده و در پس از ارائه طرح مناسب بنای بدست آمده مسقف خواهد شد.

عمتی با بیان اینکه کاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به انجام رسیده تصریح کرد: این اثر در تاریخ ۵/۹/۱۳۷۹ با شماره ۲۸۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

The post کشف عمارتی بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی در ملارد appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *