چند پیشنهاد برای مسافرت داخلی در عید

چیزی به شروع تعطیلات عید نمانده، اما هنوز خیلی‌ها مردد هستند سفر کجا بروند. یکی از مشکلات مسافرت داخلی در عید این است که بیشتر شهرهای توریستی خیلی شلوغ‌اند، اما جاهای دیدنی زیاد است و می‌توانیم به شهرهایی که تا حالا ندیده‌ایم،‌ سفر کنیم.

کاشان، نوش‌آباد و کویر مرنجاب

شهر زیرزمینی اویی

درست است که اصفهان در تعطیلات عید مقصد پرطرفدار و شلوغی‌ست، اما در استان اصفهان دیدنی‌های جذاب دیگری پیش روی ماست. با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم با یک تیر چند نشان بزنیم. از اتوبان قم راه بیافتیم و راهی کاشان شویم. این مسیر حدود ۲ ساعت و نیم طول می‌کشد.

یک روز را در کاشان می‌گذارنیم و به خانه‌های تاریخی‌اش مثل خانه طباطبایی‌ها و خانه بروجردی‌ ها سر می‌زنیم. از  باغ فین و بازار کاشان دیدن می‌کنیم، سوغات می‌خریم و به راه‌مان ادامه می‌دهیم. از میدان ولی‌عصر کاشان حرکت می‌کنیم و در ۱۴ کیلومتری آن به نوش‌آباد می‌رسیم، یعنی با ۲۰ دقیقه رانندگی.

در نوش‌آباد، شهر زیرزمینی اویی قرار گرفته؛ شهری دست‌کند از دوره ساسانی که تازه در سال ۱۳۸۵ کشف شده و خیلی‌ها آن ‌را ندیده‌اند.

مرنجاب

حالا نوبت می‌رسد به کویر، سکوت و زیبایی غریبش. از نوش‌آباد به آران و بیدگل می‌رویم و تابلوهای راهنما را تا رسیدن به کویر مرنجاب دنبال می‌کنیم. این سفر کمتر از ۱ ساعت طول می‌کشد. ۴۵ کیلومتر که رانندگی کنیم به کاروانسرای مرنجاب رسیده‌ایم. در این کاروانسرا ‌می‌توانیم اتاق کرایه کنیم یا در محوطه‌ آن چادر بزنیم.

۵ کیلومتر جلوتر دریاچه نمک جلوی چشم‌مان سبز می‌شود. راه رفتن روی رمل‌ها، شترسواری و نشستن در سکوت بی‌انتهای کویر مرنجاب، نوروز کاملا متفاوتی برای ما می‌سازد.

شوش

شوش

از تهران تا شوش حدود ۸ ساعت با ماشین راه است. با هزینه‌ بیشتر می‌شود بلیط هواپیما خرید و به دزفول یا اهواز پرواز کرد و از آنجا به شوش رفت. شوش در استان خوزستان،‌ یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های انسان بوده و به همین دلیل آثار تاریخی زیاد و جذابی از دوره ایلامی تا هخامنشی دارد.

یکی از جاهای دیدنی معروف شوش و مناسب برای مسافرت داخلی در عید، زیگورات یا چغازنبیل است، نیایشگاهی از دوره تمدن ایلام با بنایی خشتی و آجری. از شهر شوش تا معبد خشتی چغازنبیل ۴۵ دقیقه فاصله است و باید با ماشین شخصی یا تاکسی دربست برویم. زیگورات در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده و دیدنش مثل سفر در زمان است.

شوش سال‌ها پایتخت هخامنشی بوده، پس تعجبی ندارد که بقایای کاخ زمستانی شاهان هخامنشی را در آن پیدا کنیم. این کاخ به دستور داریوش ساخته شده و باقی‌مانده‌ ستون‌هایش همچنان پابرجاست. اگر کارشناسان فرانسوی ستون‌های آن‌را به موزه لوور پاریس منتقل نمی‌کردند، حالا چیزهای بیشتری برای تماشا داشتیم.

کاخ شاوور را که به اردشیر دوم تعلق داشته،‌ کنار کاخ آپادانا پیدا می‌کنیم. از کاخ اردشیر دوم هم بخشی از ستون‌ها باقی مانده.

کاخ شاوور

با ۵ دقیقه قدم زدن می‌توانیم به کاخ آکروپول برویم که به قلعه فرانسوی‌ها یا قلعه شوش هم معروف است. باستان‌شناسان فرانسوی‌ با آجرهای کاخ آپادانا این قلعه را ساختند و عمرش به دوره قاجار می‌رسد. با این‌که خشت‌ها از دوره هخامنشی به‌جا مانده،‌ طراحی قلعه شباهت زیادی به زندان باستیل فرانسه دارد و شباهتش به معماری دوره قاجار کم است.

موزه تاریخی شوش را نباید از دست داد. آثار ارزشمند و تماشایی در این موزه نگهداری می‌شود، مثل بقایای کاخ آپادانا، مجسمه‌‌های تاریخی و کتیبه‌های چغازنبیل. موزه شوش روبه‌روی آرامگاه دانیال نبی قرار گرفته.

در مسیر رسیدن به دانیال نبی از روی روخانه شوور می‌گذریم که در دل شهر جریان دارد. آرامگاه را در خیابان امام خمینی پیدا می‌کنیم که در هر ساعتی می‌شود به زیارت آن رفت. بنای این آرامگاه با معماری جالب‌توجهش در ۱۲۴۹ خورشیدی ساخته شده.

با نیم ساعت رانندگی می‌شود از موزه هفت‌تپه در محوطه باستانی هفت‌تپه بازدید کرد. شوش یک هتل متوسط دارد و اگر گزینه‌های بیشتری برای اقامت بخواهیم، باید شب را در هتل‌ های اهواز یا دزفول بگذرانیم.

اردکان

خانه افضلی اردکان

یکی دیگر از گزینه‌های مسافرت داخلی در عید اردکان است. با ۶ ساعت رانندگی از تهران به اردکان می‌رسیم. مسیر ما از اتوبان قم به کاشان می‌رسد و از نائین می‌گذرد. اردکان، یکی از شهرهای استان یزد است که بافت سنتی‌اش را تا حد زیادی حفظ کرده. برای تماشا و لذت بردن از معماری متفاوت خانه‌ها و کوچه‌های اردکان راهی جز قدم زدن نداریم.

بافت قدیم اردکان در خیابان امام خمینی قرار دارد. در سمت راست خیابان می‌توانیم به کوچه ضیایی در محله چرخاب برویم. چراکه بیشتر ساباط‌های شهر را همین‌جا خواهیم دید. محله‌های زین‌الدین، کوشکنو، شریف‌آباد و جعفرخان هم بافت سنتی دارند، منظره‌ای که به چشم ما تازگی دارد و از دیدنش سیر نمی‌شویم.

بازار چهارسوق در دوره صفوی ساخته شده. این بازار چند راسته دارد و راسته سیف آن مرمت شده. در محله چرخاب و  نزدیک بازار چهارسوق، مسجد جامع اردکان را پیدا می‌کنیم. این مسجد یادگار دوره صفوی‌ست و از خشت ساخته شده.

کنار بازار چهارسوق، موزه مردم‌شناسی اردکان قرار گرفته که اشیا و ابزار زیادی را به نمایش گذاشته. با تماشای این وسایل می‌توانیم زندگی گذشته مردم این ناحیه کویری را تصور کنیم.

زیارتگاه چک چک

در همین محله و در کوچه آیت‌الله خاتمی به موزه فرش می‌رسیم. این موزه در خانه افضلی برپا شده که از اواخر دوره‌ قاجار یا اوایل پهلوی اول به‌جا مانده. بنابراین هم فال است و هم تماشا. هم خانه‌ تاریخی افضلی را می‌بینیم و هم موزه فرش را.

خانه آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی در همین خیابان قرار گرفته و ۲۰۰ سال عمر دارد. یکی دیگر از خانه‌های قدیمی اردکان، خانه تقدیری‌هاست که حالا اداره میراث فرهنگی در آن قرار دارد. این خانه در دوره قاجار ساخته شده.

بیرون از شهر و در فاصله ۴۵ کیلومتری و ۴۰ دقیقه‌ای اردکان، یکی دیگر از جاهای دیدنی را پیدا می‌کنیم، یعنی زیارتگاه پیر چک چک یا زیارتگاه پیر سبز. اینجا، یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان است.

اول باید به بلوار ولی‌عصر برویم و از آنجا وارد جاده زیارتگاه چک چک شویم. این مسیر را باید با ماشین شخصی یا تاکسی دربست رفت. مسیر پیاده‌روی آن شیب‌دار است و در بعضی جاها پله دارد. اینجا پناهگاه نیک بانو یا چک‌چک، دختر یزدگرد سوم بوده. درخت چنار کهنسالی هم در این منطقه می‌بینیم که عمرش از هزار سال بیشتر است.

نوشته چند پیشنهاد برای مسافرت داخلی در عید اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *