هفته طهران با یاد قائم مقام فراهانی

یکی از برنامه های شهرداری پایتخت برای بزرگداشت روز تهران با شعار «قلب طهران، هفته تهران»، اجرای برنامه تعزیه به یاد قائم مقام فراهانی بود که در محل باغ-موزه نگارستان برگزار شد.

ایرنا: باغ موزه نگارستان بخشی از تاریخ طهران را در زمان قاجار و از ۲۱۲ سال قبل (۱۸۰۷ میلادی و ۱۲۲۲ هجری قمری) در سینه خود محفوظ نگه داشته است؛ همان مجموعه‌ای که زمانی پادشاهان قاجار برای گذران روزهای تابستانی خود بنا و از محله های تهران، به آنجا اسباب کشی می‌کردند؛ جایی واقع در ضلع شمالی سفارت روسیه یا شوروی سابق.

باغ موزه نگارستان که زمانی محل وزارت عدلیه حکومت، دوره‌ای نخستین مدرسه فلاحت ایران و در برهه‌ای نیز دانشگاه هنرهای زیبا بوده، میزبان یکی از برنامه های شهرداری منطقه ۱۲ پایتخت به مناسبت هفته تهران بود.

برنامه‌ای که از آن به عنوان تعزیه شهادت قائم مقام فراهانی یاد شد و سعی داشت هم سخن از تاریخ هنر این سرزمین بر زبان براند و هم گوشه‌ای از تاریخ حاکمان این مرز و بوم را به نمایش بگذارد؛ حکایتی که نحوه سلطه بر محمد شاه قاجار و اجرای توطئه ترور وزیر خدمتگزار او را به تصویر کشید.

آنطور که اعلام شده این تعزیه یکی از پنج نسخه تعزیه های باقی مانده از زمان قاجار محسوب می‌شود که سال ها در پستوی خانه های قدیمی و صندوقچه اسرار برخی خانواده ها پنهان مانده بود و اکنون به مدد داود فتحعلی بیگلو بازیگر و مدرس سینما و تئاتر به مرحله اجرا رسید.

پیش از اجرای این برنامه، فتحعلی بیگلو کارگردان این تعزیه گریزی به بخشی از تاریخ پادشاهان قاجار زد و سرانجام زندگی و نحوه قتل قائم مقام فراهانی و امیرکبیر سخن گفت؛ مردانی که چوب مخالفت با اجنبی‌ها و حمایت از منافع ملی را خوردند و به تیغ حسادت بخیلان گرفتار شدند.

در این تعزیه همچنین گوشه هایی از داستان ستم‌هایی که بر بزرگمردان این سرزمین رفته است، شکستن عهدهایی که بسته شده بود و از خون‌هایی که ناحق به زمین ریخته شده است روایت شد.

ضلح جنوب شرقی باغ موزه نگارستان میزبان این بخش از تاریخ بود، تماشاگر لحظاتی که یکبار در سینه خاطراتش به ثبت رساند؛ و روزهایی را به یاد آورد که قائم مقام فراهانی در سایه درختان سر به آسمان ساییده آن قدم می‌زد و در تلاش برای دور کردن دست انگلیس و تزارها از ثروت های ایران بود و سرانجام در همین مسیر جانش را از دست داد.

فراهانی‌ها پس از نیم ساعتی از ساعت ۱۶ عصر ۱۳ مهرماه گذشته، با صدای تبل و شیپور، لباس نمایش بر تن تعزیه را آغاز کردند؛ تعزیه که بیش از یک ساعت طول کشید، وقتی خورشید شنبه در تلاش برای خداحافظی از تهران با همه سر و صداهایش بود در حالی به پایان رسید که شال سبز به دور گردن قائم مقام فراهانی پیچیده شد تا مبادا در زمان قتل صدر اعظم خونی از وی بر زمین بریزد و عهد محمد شاه قاجار مبنی بر نریختن خون قائم مقام شکسته شود.

قائم مقام فراهانی در همین باغ موزه نگارستان به سال ۱۲۱۴ هجری شمسی یا ۱۸۳۵ میلادی کنونی به قتل رسید، به توطئه انگلیسی‌ها و برای خودنمایی برخی دوست نمایان پادشاه قاجار.

تعزیه خوانان شهادت قائم مقام فراهانی را شهروندان فراهانی تشکیل می‌دادند.

The post هفته طهران با یاد قائم مقام فراهانی appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *