راهنمای رفتن به روستای تی؛ سرزمین آبشارها و سراب‌ها

در دورود لرستان از کوه‌های سر به فلک کشیده و آبشار‌های پرآب تا دریاچه‌های آرام رنگی و جنگل‌های وحشی هست؛ همه اینها را هم یکجا می‌توانیم در جایی مثل روستای تی پیدا کنیم.

روستای تی کجاست؟

مسیر دسترسی به تی

دورود در فاصله ۸۷ کیلومتری لرستان قرار دارد. همچنین به مقصد دورود از شهرهای تهران، مشهد، اندیمشک، اراک، مشهد، اهواز، شیراز و قم قطار هست.

از سمت جنوب شرق ۳۵ کیلومتر که از دورود فاصله بگیریم به منطقه هلور می‌رسیم. چم چیت، برآفتاب، دره چنار، جله، عمارت و روستای تی روستا‌های این منطقه زیبا هستند. روستای تی یا تپه تی در واقع آخرین روستای این منطقه است که برای دسترسی به آن باید جاده پیر‌عبدالله را در پیش بگیریم.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

سراب بیشه

شاید کوبیدن و رفتن به روستایی که فقط ۲۰۰ نفر جمعیت دارد، آن هم در شرایطی که قسمت‌هایی از جاده این روستا خاکی‌ست، در نگاه اول عحیب به نظر برسد، اما وقتی بدانیم داریم به یکی از بکر‌ترین مناطق ایران پا می‌گذاریم، وسوسه می‌شویم. یکی از زیباترین مناطق این ناحیه سراب بیشه است که پردارودرخت و خوش آب‌وهواست و چشمه‌ پرآبی دارد. بیشتر ساکنان روستا ماهی پرورش می‌دهند؛ می‌توانیم ماهی بخریم و در دامنه‌های اشترانکوه بساط ماهی کبابی را علم کنیم.

بیشتر جذابیت روستای تی لرستان به کوه‌های اطراف و جنگل‌های بلوط دامنه اشترانکوه است. در روستا لبنیات محلی، نان و سوپرمارکت هم پیدا می‌شود، اما باید توجه کنیم مغازه‌های روستا اجناس محدودی دارند و در روستا‌های اطراف هم اوضاع به همین صورت است. اگر دنبال چیز‌های خاص هستیم که معمولا در سوپر مارکت‌ها بزرگ پیدا می‌شود، باید آنها را از درود بخریم.

چه وسایلی همراه ببریم؟

هر فصل سال که قصد سفر به لرستان را داریم، به ویژه اگر اهل طبیت‌گردی هستیم، لازم است لباس گرم همراه‌مان داشته باشیم. مثل کل استان لرستان، زمستان‌های روستای تی لرستان هم سرد است و در فصل‌های دیگر هم هوا آنقدر‌ها گرم نمی‌شود.

کفش مناسبی که بتوانیم در جنگل و کوه هم بپوشیم باید همراه‌مان باشد.

بهترین فصل سفر

روستای تی لرستان زمستانی سرد و برفی دارد و بهار و تابستان، آب‌و هوایش معتدل است. خیلی‌ها بهترین فصل سفر به این روستا را بهار و تابستان می‌دانند. یعنی وقتی که جنگل‌های بلوط سبز شده‌اند و چشمه‌ها از کوه‌های اطراف روستا می‌جوشند و به پایین می‌آیند. اما اگر عکس‌های زمستان برفی این روستا را هم ببینیم، شاید وسوسه شویم سرمای کوهستان‌های لرستان را به جان بخریم و به دل جاده بزنیم.

بیشتر بخوانید: جاذبه های گردشگری دورود لرستان

جاذبه‌های نزدیک

گفتیم در منطقه هلور که روستای تی هم در آنجا واقع شده هر نوع جاذبه‌ای که لرستان با آن شناخته می‌شود، وجود دارد. اگر دنبال کوه، چشمه و جنگل هستیم، با سفر به روستای تی انتخاب مناسبی داشته‌ایم. در این بین حداقل سه جاذبه مشهور در نزدیکی روستای تی هست که ندیدن آنها سفر به لرستان را ناتمام می‌گذارد.

دریاچه گهر

دریاچه گهر: دریاچه گهر، یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های لرستان است. این دریاچه که با عنوان نگین اشترانکوه شناخته می‌شود، ۱۸ کیلومتر با روستای تی فاصله دارد. عمق این دریاچه زیبا چهار تا ۲۸ متر است و آب زلال آن باعث می‌شود در برخی جاها کف آب و ماهیان در رفت‌و‌آمد را ببینیم.

اشترانکوه

اشترانکوه: اشترانکوه به آلپ ایران معروف است. رشته‌کوه‌های اشترانکوه تا منطقه هلور و روستای تی می‌رسد، اما فاصله قله اصلی آن تا روستای تی حدود ۲۱ کیلومتر است. اگر در سفر به  این روستا قصد کوهنوردی داریم قله برای فتح کردن زیاد است، اما اگر برایمان مهم است چه قله‌ای را فتح ‌کنیم، می‌توانیم راهی اشترانکوه شویم.

دره نی گاه

دره نی‌گا: از جذاب‌ترین مسیر‌های طبیعی لرستان دره نی‌گا است. این دره بکر از شش کیلومتری دریاچه گهر  شروع و به روستای  تی می‌رسد. در دره نی گا، رودخانه‌ای خروشان جاری‌ست که به آن سفید‌آب می‌گویند. این رودخانه خروشان که آب رودخانه‌های دره گردو و دره خرس به آن می‌ریزد، از امتداد دریاچه گهر و بعد از طی چند کیلومتر به دره صخره‌ای نی گا می‌رسد.

نوشته راهنمای رفتن به روستای تی؛ سرزمین آبشارها و سراب‌ها اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *