دلار‌سقوط‌کرد بلیت هواپیما همچنان در اوج

نوسانات عجیب و غریب قیمت بلیت هواپیما مدت هاست که مسافران را آزار می دهد و گویا قرار هم نیست این اوضاع نابه سامان، سامان یابد.

خراسان: تماس ها و پیام های متعدد مخاطبان ما در این باره و گلایه از بی حساب و کتاب بودن نرخ پروازها و رسیدن قیمت برخی مسیرها به بیش از یک میلیون تومان ! و گران فروشی تا بیش از دو برابر سقف قیمت تعیین شده، سبب شد تا این سوژه را به طور ویژه در دستور کار قرار دهیم. برای بررسی این موضوع به همراه قاضی «جلیلی» رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی استان و «اصولی» یکی از بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سری به آژانس های هواپیمایی در شهر مشهد زدیم.

متناقض بودن قیمت ها با نرخ ابلاغی سازمان حمایت

بعد از بررسی های اولیه از چند دفتر فروش بلیت هواپیما، اصولی بازرس سازمان صمت استان اعلام می کند که قیمت بلیت هایی ارائه شده با نرخ گذاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان همخوانی ندارد. مدیر یکی از این آژانس ها در این باره می گوید: مرجع نرخ گذاری ما سازمان هواپیمایی کشوری است نه سازمان صمت، تعزیرات یا سازمان حمایت. هر قیمتی که سازمان هواپیمایی کشوری به ما اعلام کند همان را ملاک قرار می دهیم.

در ادامه این بازرسی وقتی بازرس سازمان صمت قصد دارد اطلاعات موجود در یکی از رایانه ها را بررسی کند، با مقاومت مسئولان این آژانس روبه رو می شود اما با دستور مستقیم قاضی جلیلی که همراه ماست، رایانه مد نظربرای انجام عملیات بازرسی در اختیار بازرسان قرار می گیرد. بعد از بررسی های اولیه اصولی اعلام می‌کند:« بلیت های فروخته شده اگر چه بر طبق مبالغ اعلامی سازمان هواپیمایی کشوری بوده است اما با مبالغ مصوب در ابلاغیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان همخوانی ندارد و ملاک عمل ما در بازرسی ها ابلاغیه سازمان حمایت از مصرف کننده است». مدیر این آژانس در ادامه با شنیدن این صحبت ها با بیان این مطلب که ما طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری اقدام کرده ایم و از نظر ما گران فروشی انجام نشده است، با مشاجره لفظی سعی در مغشوش کردن فضا و تغییر در روند بازرسی را داشت اما در نهایت تخلفات برای بررسی در سازمان صمت و تعزیرات استان در پرونده ثبت می شود.

ناهماهنگی ۲ سازمان

در ادامه به چند آژانس دیگر سر می زنیم و اظهار بی اطلاعی مدیران این آژانس ها از ابلاغیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان نقطه مشترک بین تمامی آن هاست. یکی از مسئولان آژانس های فروش بلیت هواپیما می گوید: سازمان حمایت از مصرف کننده نرخ گذاری سازمان هواپیمایی کشوری را قبول ندارد و می گوید باید قیمت ها بر مبنای آذر ۹۷ باشد و این موضوع را باید هواپیمایی کشوری به ما ابلاغ کند که این کار انجام نشده است، بنابراین ما ناگزیریم طبق مبلغ اعلامی سازمان هواپیمایی کشوری عمل کنیم. از طرفی به دلیل ناهماهنگی این مبالغ با نرخ گذاری سازمان حمایت از مصرف کننده ها باید دایم از سوی تعزیرات حکومتی و سازمان صمت جریمه شویم در حالی که باید اصل موضوع در سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری شود و ما در این موضوع نقشی نداریم. وی می افزاید: یک تناقض در سال های اخیر ایجاد شده، سازمان هواپیمایی کشوری موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را مطرح کرده اما سازمان حمایت از مصرف کنندگان با آن مخالف است و از همان زمان اشکالاتی در کار به وجود آمده است . شرکت های هواپیمایی نرخ را تعیین می کنند و ما هم بر مبنای بلیت فروشی ۵ درصد کارمزد برمی داریم، پس این را نمی توان به عنوان گران فروشی شرکت ها اعلام کرد».

کوتاهی سازمان هواپیمایی کشوری در دریافت مجوز قیمت گذاری

«مهدی مقدسی» کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بعد از شنیدن انتقادات برخی از مدیران آژانس های هواپیمایی می گوید: در وضعیت موجود، ما با دو نوع نرخ در قیمت بلیت هواپیما مواجه ایم یکی قیمت هایی که سازمان هواپیمایی کشور روی سایت اش قرار داده و آژانس های مسافرتی به آن استناد می کنند و نرخ دوم متعلق به ابلاغیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان در آذر ماه ۹۷ است که بازرسان ما به آن استناد می کنند. وی می افزاید: سازمان هواپیمایی کشورکه مسئول قیمت گذاری بلیت هواپیماست، باید نرخ اعلامی را بعد از آذر ۹۷ به ستاد تنظیم بازار کشور اعلام و مجوزهای لازم را دریافت می کرد تا نرخ گذاری نهایی به آژانس ها و سازمان صمت که وظیفه نظارت بر آژانس ها را برعهده دارد به صورت یکسان ابلاغ شود اما سازمان هواپیمایی کشوری این اقدامات را انجام نداده، در نتیجه به دلیل این که ابلاغیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان ملاک عمل ماست ما آخرین ابلاغیه را که به آذر ۹۷ بر می گردد، ملاک قرار می دهیم.

تعیین قیمت در زمان دلار ۱۵ هزار تومانی بود

هم اکنون قیمت هایی که برخی از ایرلاین ها روی سایت های شان قرار می دهند مورد تایید تنظیم بازار کشور نیست و سازمان حمایت نیز این قیمت ها را نپذیرفته است. مقدسی درباره گلایه آژانس از بلاتکلیفی قیمت بیان می کند: انجمن دفاتر آژانس های هواپیمایی برای جلوگیری از جریمه شدن دفاتر باید از سازمان هواپیمایی بخواهد سریع تر قیمت های جدید را تعیین و ابلاغ کند.وی در ادامه به اوج گیری قیمت بلیت هواپیما همزمان با نوسانات دلار در آذر ماه سال گذشته اشاره و تصریح می کند: قیمت گذاری در آذرماه ۹۷ در زمان اوج گیری قیمت دلار و زمانی که قیمت دلار ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان بود انجام شد و هم اکنون اگر قرار باشد قیمتی تعیین شود، باید با توجه به کاهش قیمت دلار روبه پایین باشد نه روبه افزایش.

نظر رسمی سازمان حمایت، ملاک عمل صمت و تعزیرات

مقدسی ادامه می دهد: ما نامه نگاری هایی را درباره تغییر نکردن قیمت از آذر ۹۷ به سازمان حمایت از مصرف کنندگان داشته ایم و سازمان حمایت هم کتبا به ما اعلام کرده که از نظر این سازمان، به دلیل این که سازمان هواپیمایی نرخ گذاری جدیدی نداشته در بازرسی ها نرخ اعلامی در آذر ۹۷ را ملاک عمل قرار دهیم و سازمان تعزیرات حکومتی نیز بر اساس همان ابلاغیه رای صادر می کند.

ثبت تخلف۱۰۰ میلیون گران فروشی از ابتدای سال

در ادامه از مقدسی درباره میزان برخوردهای صورت گرفته از ابتدای امسال تا امروز می پرسیم. مقدسی در این باره می گوید: از ابتدای سال تا امروز گران فروشی هایی در دفاتر فروش بلیت هواپیما انجام شده است که طبق آخرین بررسی های ما، در دهه ولایت گاهی تا دو برابر قیمت سقف مشخص شده گران فروشی انجام شده است. وی ادامه می دهد: از ابتدای امسال تا امروز ۱۱۷۰ فقره بازرسی از این دفاتر انجام و۳۵ پرونده با عنوان تخلف گران فروشی به ارزش حدودی یک میلیارد ریال برای این دفاتر تشکیل و یک آژانس نیز پلمب شده است.

گران فروشان رسوا می شوند

برای بررسی عملکرد اداره کل تعزیرات در این موضوع نیز با مدیر این اداره کل گفت وگو می کنیم که «حمیدرضا کریم» با اشاره به معضلات موجود و تاکید بر لزوم رسیدگی جدی در این حوزه می گوید: در زمینه گران فروشی های بلیت هواپیما، سازمان صمت و شعبه سیار تعزیرات حکومتی با قدرت وارد عمل شده و رسیدگی به شکایات مردمی و گشت های میدانی را در دستور کار خود قرار داده اند. وی خاطر نشان می کند: طبق آخرین مذاکراتی که با قاضی دشتی فدکی جانشین سرپرست دادسرای انقلاب داشته ایم، با توجه به حساسیت بالای حضور مسافران در مشهد و نیاز به ورود جدی به حوزه تخلفات صنفی، مقرر شد در صورت مشاهده هر گونه گران فروشی و انواع دیگر تخلفات، بنا به تشخیص کارشناسان در همان مرتبه اول نصب پرده بر سردر واحد صنفی متخلف انجام شود. این موضوع شامل همه اصناف و تخلفات صنفی از جمله واحدهای فروش بلیت می شود که بسته به میزان تخلف سه روز تا یک ماه پرده نصب می شود.

سازمان حمایت:اجازه نخواهیم داد هیچ شرکتی به مردم اجحاف کند

چند روز قبل بود که رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، به طور مشروح درباره تخلفات گران فروشی شرکت های هواپیمایی نکاتی را مطرح کرد. آن چه در ادامه می خوانید مهم ترین نکاتی است که «عباس تابش» مطرح کرده است:

تا پیش از مرداد ماه سال گذشته، قیمت‌گذاری برای نرخ فروش بلیت هواپیما بر عهده شرکت‌های هواپیمایی بود ولی با مصوبه ۲۹ مرداد امسال، شورای عالی سران قوا، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را به عنوان تنها مرجع قیمت‌گذاری و ستاد تنظیم بازار را به عنوان مرجع ابلاغ قیمت عرضه کالاها و ارائه خدمات تعیین کرد که متاسفانه به ‌رغم مکاتبات صورت گرفته با سازمان هواپیمایی برای ارائه مستندات مبنایی تعیین نرخ بلیت هواپیما، شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها هیچ مستنداتی برای نرخ گذاری خود به این سازمان اعلام نکرده‌اند.

متاسفانه در تمامی شرکت‌های هواپیمایی با گران فروشی مواجه هستیم و البته برای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان هیچ تفاوتی میان شرکت‌های دولتی و خصوصی وجود ندارد و ما به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد هیچ شرکتی به مردم اجحاف کند.

در مذاکره با سازمان هواپیمایی تاکید کردیم حاضریم قیمت‌های آذر ماه سال گذشته را که مصادف با اوج جهش‌های ارزی در کشور بود، مبنای محاسبات تعیین نرخ بلیت هواپیما قرار دهیم ولی متاسفانه باز هم این سازمان و شرکت‌های هوایی، مستندات نرخ گذاری‌های خود را به این سازمان اعلام نکردند و در گزارش‌های دریافتی ما از نرخ‌های فروش بلیت ایرلاین‌ها مشخص شده است که متاسفانه تمامی ایرلاین‌های داخلی، امروز نرخ خود را حتی از نرخ آذر ماه سال گذشته نیز بالاتر برده‌اند و قطعاً در این نرخ گذاری تخلف داشته‌اند.

The post دلار‌سقوط‌کرد بلیت هواپیما همچنان در اوج appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *