خطر انتقال مقاومت دارویی با سفرهای توریستی

محققان دانشگاه بیرمنگام انگلستان دریافتند که با سفر به مناطقی از جهان که به علت مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک مقاومت دارویی به وجود آمده است، احتمال انتقال میکروب‌های مقاوم را به کشور توریست‌ها افزایش می‌دهد.

ایسنا: به نقل از تلگراف، بر اساس تحقیقات انجام شده رکورد مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک متعلق به مردم کشورهای جنوب آسیا و خاورمیانه است.

از آنجایی‌که مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک با مقاومت میکروبی همراه است، بنابراین باکتری‌های معمولی مثل E.coli در این مناطق بسیار مقاوم شده‌اند و در صورت انتقال به بدن توریست‌ها، ممکن است باعث ایجاد بیماری‌های عفونی و خطرناک شوند.

مقاومت به آنتی‌بیوتیک به معنای بی‌اثر شدن توان تخریب آنتی‌بیوتیک در پی جهش ژنی باکتری‌ها است. مهم‌ترین عامل در بروز این نوع مقاومت دارویی، مصرف خودسرانه یا بیش از حد آنتی بیوتیک‌ است.

کارشناسان معتقدند که این پدیده سلامت کل جامعه انسانی را به خطر می‌اندازد، به طوری‌که در بعضی موارد خطر آن را مشابه تروریسم عنوان کرده‌اند. مقاومت باکتری‌ها به آنتی بیوتیک‌ یکی از بزرگترین چالش‌های تهدید کننده سلامت انسان عصر مدرن است.

پروفسور پیتر هاوکی، متخصص میکروبیولوژی از دانشگاه بیرمنگام گفت: از نظر کارشناسان، مقاومت دارویی یک بحران جهانی است، اما این مقاومت در کشورهای فاقد قوانین مشخص برای فروش دارو بسیار چشمگیرتر است.

وی در ادامه افزود: فروش دارو در بیشتر کشورهای در حال توسعه بدون نسخه پزشک آزاد است و همین مسئله مقاومت دارویی را تشدید می‌کند.

محققان دانشگاه بیرمنگام با بررسی وضعیت سلامت 2430 نفر از مردم انگلیس دریافتند که 7.3 درصد از داوطلبان دارای مقاومت آنتی‌بیوتیکی هستند و این در حالی است که شاخص این مقاومت در جمعیت آسیا معادل 16 درصد است.

محققان در گام بعد با تفکیک داوطلبان به فاکتورهای محل تولد و سفرهای گذشته متوجه شدند که 38.5 درصد از افراد بررسی شده به کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش سفر کرده‌اند. همچنین 25 درصد از این افراد نیز در آسیای جنوبی متولد شده بودند.

The post خطر انتقال مقاومت دارویی با سفرهای توریستی appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *