۵ مسیر پیاده‌روی پاییزی در تهران؛ از «دره جنی» تا خیابان «هزار چهره» | پارس توریسم

۵ مسیر خاطره ساز برای پیاده روی پاییزی در تهران


روز خوبی پیش روی شماست، خودتان را برای یک خاطره سازی بی نظیر آماده کنید. صدای دویدن برگ های زرد پاییزی در پیاده روها و نوازش باد بر روی صورتتان عجب حس خوبی دارد؛ روز کوتاه است، عجله کنید.

۱. بلوار کشاورز

بلوار کشاورز پاییزی

بیشتر زیبایی بلوار کشاورز به مسیر میان بلوار است، دو پیاده راه که از وسط آن نهری می‌گذرد. در دو طرف پیاده‌راه‌ها درختان زیبایی قرار دارند که گاهی شاخه‌هایشان در اوج در هم فرو می‌روند و مسیر را با برگ‌ها و شاخه‌های درهم مسقف می‌کنند.

در میان بلوار کشاورز، پیاده راه هایی را می بینید که درخت هایش در این طرف و آن طرف مسیر، دست های یکدیگر را محکم گرفته اند و مسیر را با برگ ها و شاخه های درهم مسقف می کنند. صدای دلنشین نهر وسط پیاده راه شما را به آرامش خاص دعوت می کند.

زیبایی بلوار با ۲ دلیل در پاییز چند برابر می شود: اول کف پوشی از رنگ برگهای طلایی و زرد درختان در زیر پای رهگذران که آمدن پاییز را فریاد می زنند، دوم شناور شدن برگ ها بر جوی آب.

این بلوار در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده‌ است. این خیابان پیرِ پایتخت جوان، حامل دهه‌ها تاریخ و خاطرات روزهای مختلف تهران است. از خیابان کارگر راه بیفتید و تا میدان ولیعصر در آغوش پاییز زیبای تهران بمانید.

 

۲. خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر در پاییزگردی

خیابان ولیعصر جایی دیگر برای خاطره سازی و خاطره بازی های پاییزی است.

طولانی ترین خیابان در خاورمیانه که مانند زنجیر طلا، شمال پایتخت را به جنوبش رسانده است.

این زنجیر زیبا به “هزارچهره” بودنش معروف شده است. از هیاهوی مردمش که با سوت قطاری که در جنوبش با چمدان به سمتش می دوند، بلیطی که برای دیدن هنر هنرمندانش خریداری می شود، میدانی که اسم خیابانش را بر روی خود گذاشته و تقویم زیبایی در شمال غربش به نمایش گذاشته تا سکوت پیاده رو هایش از پارک ساعی تا پل همت، این خیابان را به رنگین کمان زیبایی ها تبدیل کرده است؛ ولی بی شک زیباترین قسمت خیابان ولیعصر، از محدوده پارک وی شروع می شود و تا تجریش ادامه پیدا می کند که هنوز هم بوی باغ های شمیران قدیم در آن را می توان حس کرد.

از تجریش تا میدان راه آهن مسیر طولانی است اما استراحتگاه‌ها، کافه‌ها رستوران‌ها، موزه‌ها، تماشاخانه‌ها و … هم کم نیستند. راستی شما هم وسوسه خوردن بستنی قیفی در سوز پاییزی را دارید؟

 

۳. کاخ سعدآباد

کاخ سعد آباد در پاییز

خِش خِش خِش… .

کاخی مرموز با تاریخی دلنشینش، زیبا نیست؟ دره جنی را می گوییم

زردی برگ ها و شروع سردی عصرهایش این کاخ دل خسته را به خواب زمستانی دعوت می کند. بادهای ملایم این بار تصمیم گرفته اند زمین کاخ را زرد رنگ کنند.

بخش اصلی کاخ سعدآباد اگر چه امروز یک مکان فرهنگی است اما محوطه خانه خانواده سلطنتی پهلوی سیاسی‌ترین پیشنهاد برای پیاده روی پاییزی است. انگار انتظار داری اگر گوش‌ات را تیز کنی از پشت هر کاخ صدای پچ پچ نقشه‌ای، توطئه‌ای، حرف در گوشی‌ای، رازی، چیزی را هنوز بعد از ۴ دهه بشنوی.

اما جدا از همه اینها محوطه کاخ سعدآباد باغ زیبایی با درختان گوناگون دارد و نهرهایی که از میانه ‌آنها می‌گذرند و کاخ موزه‌های زیبا که نه تنها برای دیدنشان بلکه گاهی برای فرار از یک سوز ناگهانی پاییزی هم می‌شود به آنها پناه برد.

گرسنه شدید؟ یه کم صبر کنید، تجریش و دربند پر از جگرکی‌ها و کبابی‌های خاطره انگیز است.

 

 

۴. خیابان کریمخان و کوچه‌هایش

کلیسای کریمخان

کوچه پس کوچه های حوالی کریمخان را دور بزنید، کافه های دنجی خودشان را پنهان کرده اند تا شلوغ نشوند.

کوچه های ویلا و سپهبد، خانه های قدیمی یک یا دو طبقه حیاط دار با نمای آجری روی هم رفته خودشان زیباییش ر به زمان قدیم برده است.

درختان هم در این جا خودشان را تسلیم خزان کرده اند.

 خیال ببافید، در چند خزان این خانه‌ها کودکی به دنیا آمده؟ … چند خبر خوب؟ چند خنده از ته دل؟ چند دل تنگی و بعد رفتن و گریه روی پله‌های تراس؟ … کودکی که شاید الان ۵۰-۴۰ ساله است و لابد الان در یک واحد از برج‌های شمال شهر می‌نشیند یا در یکی از آپارتمان‌های کوچک پاریس، استکهلم یا در خانه‌ای ویلایی رو به جنگل در کانادا و … اما این خانه در این نقطه تهران اکنون متروکه است یا اجاره داده شده به کافه، گالری و … .

اگر لای در حیاط یکی از آنها باز باشد حتما انتظار دارید که یک بنز قدیمی سورمه‌ای متالیک با تودوزی چرم آنجا پارک شده‌ باشد.

خیابان ویلا را به پایین گز کنید و خودتان را به هتل هویزه برسانید؛ چرا؟

نمایشگاه ماشین های قدیمی در کنار هتل هویزه قرار دار که کرکره هایش سالیان است که بالا نرفته و خودروهای قدیمی زیادی را به اسارت گرفته است.

پاییز در حوالی کریمخان شما را حسابی نوستالژیک می‌کند، شیرینی‌تر و قهوه ترک را در قنادی لرد بزنید و تا خانه هنرمندان پیاده بروید، روی حوض جلوی خانه، برگ‌های زرد و قهوه‌ای پرفورمنس راه انداخته‌اند.

 

۵. پارک ملی گیاهشناسی

پارک ملی گیاهشناسی

باغ دریاچه ای که پل قرمز دلربایی را بر رویش انداخته و مسیر عشق را به خودش لقب داده است. کمتر کسی پاییز را می بیند و یاد پارک ملی گیاهشناسی نمی افتد، زمانی که برگ های درختان دل را به دریا می زنند و هوس آب تنی دسته جمعی می کنند.

اگر شانس بیاورید و نم باران پاییزی بزند و شما هم چتر قرمز داشته باشید، روی پل عکس های قشنگی می توانید بگیرید

قطره‌های باران روی دریاچه حلقه های کوچکی می‌سازند، برگ‌های پاییزی در هوا جابه جا می‌شوند و شما می‌توانید پاییز را در انواع باغ‌های شبیه‌سازی شده ببینید. درختان همیشه سبز که در پاییز هم سر خم نمی‌کنند و یا درختان خزان کننده که سر تسلیم فرود آورده‌اند و این بار چقدر زیباست سر تسلیم که جلوی پادشاه فصل‌ها خم شده‌ است.

نوشته ۵ مسیر پیاده‌روی پاییزی در تهران؛ از «دره جنی» تا خیابان «هزار چهره» | پارس توریسم اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *