کاروانسرای برد شیراز رصدخانه می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرد که طرح مرمت و تغییر کاربری کاروانسرای برد شیراز واقع در شهرستان بوانات به رصد خانه توسط این اداره کل تهیه و تدوین شده است.

ایسنا: مصیب امیری  در جلسه کارگروه گردشگری استان فارس که با هدف بررسی مسائل و مشکلات گردشگری شهرستان بوانات برگزار شد، گفت: این طرح آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

امیری با بیان اینکه که این جلسه به دلیل اهمیت شهرستان بوانات در حوزه های تاریخی و گردشگری طبیعی به این شهرستان اختصاص یافته است، گفت: برای تکمیل موزه بوانات باید اسناد مالکیت این طرح رفع شود. طرح احداث موزه شهرستان بوانات هم اینک 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حسین پور اسد، مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان بوانات نیز در این جلسه پیرامون طرح احیای جاده تاریخی ابریشم در مجاورت کاروانسرا برد شیراز مطالبی را مطرح کرد.

وی گفت: شواهدی وجود دارد که نشان دهنده عبور یکی از انشعابات جاده ابریشم در مسیر شیراز- قادرآباد- جشنیان چهرک- یزد است. احیای این جاده نه تنها باعث کوتاه تر شدن مسافت شیراز یزد به میزان صد کیلومتر خواهد شد، بلکه زمینه ساز گفت و گوی تمدن‌ها، مبادلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، توسعه روستاها و شهرهای واقع در مسیر، توسعه گردشگری و توریسم و ایجاد اشتغال خواهد شد.

وی یکی از مهمترین تاثیرات احیای جاده کاروانسرای برد شیراز را اتصال تمدن جهانی پارسیان (پارسه و پاسارگاد) به شهر جهانی یزد دانست و خواستار تسهیل ورود بخش خصوصی برای احیاء و مرمت کاروانسرای تاریخی برد شیراز شد.

پوراسد همچنین به مسکوت ماندن 7 ساله پروژه موزه شهر بوانات اشاره و آن را خواسته مردم و یک نیاز تلقی و خاطرنشان کرد: اصلاح موافقتنامه توازن به مبلغ 5 هزار و 300 میلیون ریال از خواسته‌های مهم مسئولان شهرستان بوانات است.

محسن پورزارعی، فرماندار بوانات نیز با اشاره به درخواست‌های مردمی، مبنی بر اجرای طرح کوتاه تر شدن مسیر شیراز به یزد، گفت: هم اینک این جاده به شکل خاکی موجود است و می‌توان مطالعه اولیه احیای آن به عنوان بخشی از جاده ابریشم را شروع کرد.

این کاروانسرا قلعه ایست محکم، بجا مانده از عهد صفویه، در یک آبادی بنام برده شیراز در شمال شهر بوانات (15 کیلومتری شمال سوریان) است. در آن از مصالح سنگ و گچ و آجر استفاده شده است.

این بنا بشکل مربع است هفت برج هفت متری دو طبقه دارد. ورودی بنا بشکل دالان بوده که در هر طرف سه حجره دارد. حجره ها بصورت خشتی است. شاه نشین بنا دارای چهار اتاق بوده که یکی از اتاق ها خمره آذوقه بوده است. این بنا در دوره شاه عباس ساخته شده و در سر راه مسیر اصلی کاروانسراهای عباسی بوده است.

هرچند بعضی آنرا متعلق به دوره ساسانیان می‌دانند. این محل اطراق کاروانهای تجاری بوده است یکی از انشعابات جاده ابریشم است. این بنا بنام عروس کویر هم نامیده شده و برج های این محل دارای دیده بانی با تیرکش‌های متعدد و یک شاه نشین و انباریهای بزرگ جهت نگهداری احشام بوده است. نام قلعه بردشیراز بوده و فاصله فعلی از اسفالت جیان 37 کیلومتر بطرف شمال شرق ازطریق چهرک است.

The post کاروانسرای برد شیراز رصدخانه می‌شود appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *