راهنمای سفر به جزیره هنگام

راهنمای سفر به جزیره هنگام

ایران کشوری چهار فصل است؛ این برای علاقمندان به سفر به این معناست که در هر فصلی از سال می‎توانند مقصدی مناسب پیدا کنند. شروع فصل زمستان همراه با خود تب‎وتاب سفرهای زمستانی را به‎همراه می‎آورد. در میان سفرهای داخلی مناطق جنوبی کشورمان به‎عنوان یک مقصد زمستانی طرفداران زیادی دارد. کیش و قشم سال‎هاست که جزو این مقاصد محبوب هستند اما در سال‎های اخیر سفر به جزایر بکرتر در جنوب کشورمان مانند جزیره هرمز و جزیره هنگام محبوبیت و جایگاه ویژه‎ای در میان علاقمندان به سفر ، خصوصا کسانی که به کمپ کردن علاقه‎دارند؛ پیدا کرده است. پارس توریسم در این یاداشت راهنمایی مختصر و مفید برای سفر به جزیره هنگام تهیه کرده است. با ما همراه باشید.

هنگام یکی از جزایری است که در۳۵دقیقه‎ای جزیره قشم قرار گرفته است. همچنین  این جزیره تنها ۴۳مایل دریایی با بندرعباس فاصله دارد. برای رفتن به هنگام باید به بندرعباس بروید از آنجا به قشم.  قایق‎هایی در قشم هستند که با ۱۵ هزار تومان شما را به جزیره هنگام می‎رسانند.

جزیره هنگام

  اگر این مسیر را انتخاب کنید سفر مهیج شما به هنگام از  همان لحظه حرکت قایق آغاز می‎شود. قایق‎سواری به شما امکان تماشای ماهی‎های نزدیک قایق و مرغان دریایی که به شکار ماهی‎  آمده‎اند را می‎دهد.  همچنین شما می‎توانید مستقیم با هواپیما به قشم بروید و در وقت خود صرفه‎جویی کنید.

تاریخچه

بهتر است قبل از شروع سفر درباره هر جایی که به‎عنوان مقصد سفر انتخاب می‎‏کنیم؛ اطلاعاتی به‎دست بیاورید و درباره تاریخ، جغرافیا و فرهنگ آن بخوانید. این دانش به شما کمک می‎کند تا بهتر بتوانید با بومی‎های آن منطقه ارتباط برقرا ر کنید و با فرهنگ‎شان آشنا شوید.

از نظر تقسیمات سیاسی هنگام جزو استان هرمزگان و از دهستان‎های جزیره قشم محسوب می‎شود. براساس آمار سال ۲۰۰۱ این جزیره ۲هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و یکی از جزایر جنوب کشورمان به‎حساب می‎آید.

جزیره هنگام

جزیره هنگام به دلیل نزدیکی به تنگه هرمز و جزیره قشم و همچنین قرار گرفتن در میانه خلیج فارس از قدیم اهمیت راهبردی داشته است. در دوران صفویه و در جریان اشتغال‎گری معروف پرتغالی‎ها جزیره هنگام هم توسط آنها اشغال شد. در دوران قاجار نیز این جزیره به دست انگلیس افتاد. در زمان حکومت پهلوی‎ها رضا شاه طی فرایندهایی توانست حاکمیت دوباره ایران را بر این جزیره برگرداند.

در جزیره هنگام کجا اقامت کنیم

بیشتر گروه‎هایی که به جزیره هنگام سفر می‎کنند به قصد کمپ می‎روند. این جزیره مکانی مناسب برای کمپ است. هم آب‎وهوای مناسب کمپ دارد و هم نسبتا امن محسوب می‎شود. با این حال اگر شما هم در سفر خود قصد کمپ در هنگام را دارید به محض ورود خود به کلانتری اطلاع دهید تا در گشت‎زنی‎های شبانه به کمپ شما هم سر بزنند و امنیت بیشتری داشته باشید. نگران نباشید آنها به‎هیچ عنوان آرامشتان را بر هم نخواهند زد.

کمپ در جزیره هنگام

اگر قصد کمپ ندارید می‎توانید از محلی‎ها بخواهید به شما جایی برای اقامت در جزیره بدهند مردم هنگام آنقدر خونگرم و مهربان هستند که درخواست شما را رد نمی‎کنند. گزینه دیگر اقامت در اقامتگاه بومگردی است. اقامتگاه‎های بومگردی هم قیمت مناسبی دارند و هم  به دلیل محلی بودن و هماهنگی‎شان با فرهنگ منطقه به دل شما خواهند نشست.

اقامتگاه بومگردی جزیره هنگام

هنگام دارای ۳روستای هنگام قدیم، هنگام نو یا جدید و غیل است که این ۳ روستا با راه شوسه به هم متصل می‎شوند. هنگام قدیم خالی از سکنه و مکان مناسبی برای کمپ کردن است. در روستای غبل ۲ خانوار زندگی می‎کنند و هنگام جدید نیز حدود ۷۵۰ نفر جمعیت دارد. برای خانه گرفتن و یا خرید کردن  باید به هنگام جدید بروید.

جاذبههای گردشگری جزیره هنگام

ساحل نقره ای

۵۰کیلومتر نوار ساحلی آن هم ساحل زیبای دریای جنوب به تنهایی مهم‎ترین جاذبه جزیره هنگام محسوب می‎شود. شما می‎توانید ساعت‎ها در آرامش و سکوت به دریای نیلگون خیره شوید. بدیهی است که این نوار ۵۰ کیلومتری سواحل متعددی داشته باشد. هر کدام از این سواحل نام مختص به خود و ویژگی‎های منحصر به فردی دارند. برای مثال ساحل نقره‎ای با شن‎های نقره‎ای و مشکی فرش شده؛ یا ساحل کله خماسی پر از صخره‎هایی است که می‎توانید از بالای آنها داخل آب بپرید و هیجانی وصف نشدنی را تجربه کنید.

ساحل کله خماسی

برخی از  شب‎ها نور فیتوپلانگتون‌ها( موجودات ریزی که درصورت ناآرامی از خود نور ساطع می‎کنند) ساحل را به رنگ آبی در می‎آورند. یک قسمت از هنگام چنان آب زلالی دارد که ماهی‎ها و موجودات دریایی به راحتی دیده می‎شوند. به این قسمت آکواریوم می‎گویند.

جزیره هنگام

یکی دیگر از جاذبه‎های هنگام دیدن جبیر است. جبیر حیوانی شبیه به آهو اما کمی لاغرتر است که از جمله حیوانات بومی جزیره محسوب می‎شود. اگرچه این حیوانات از انسان‎ها دوری می‎کنند و اگر شما را ببیند با سرعت پا به فرار می‎گذارند ولی اگر خوش شانس باشید ممکن است آنها را نیز در جزیره ببینید.

جبیر

اما قسمت هیجان‎انگیز سفرتان قطعا دیدن دلفین‎ها خواهد بود. برای دیدن دلفین‎ها باید صبح زود از خواب بیدار شوید چون دلفین‎ها صبح‎های زود وقتی آب سرد است سرشان را بیرون می‎آورند. آنها بسیار بازیگوش و بامزه هستند و  دیدن آنها ارزش بیدار شدن صبح زود را دارد. همچنین در هنگام می‎توانید لاکپشت‎های پوزه عقابی را ببینید. این لاکپشت‎ها گونه‎ای در حال انقراض هستند و از این رو ارزش بسیار زیادی دارند.

دلفین ها در جزیره هنگام

اجازه ندهید خوشی‎ها و زیبایی‌‎های رویایی سواحل، بازدید از بازار بومی هنگام را از یادتان ببرد. در این بازار که مکان مناسبی برای خرید سوغات است؛ می‎توانید    دست‎سازها و آویزهای صدفی مانند دستنبند و گوشواره و… پیدا کنید.همچنین انواع ادویه‎های محلی، ماهی و میگو نیز یافت می‎شود. در این بازار زنان محلی‎ای را می‎بینید که  روی دستشان با حنا نقش‎های زیبا زده‎اند؛ لباس‎های محلی دارند و سمبوسه‎های معروف هنگام را درست می‎کنند.

بازار محلی هنگام

نوشته راهنمای سفر به جزیره هنگام اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *