جهانگرد ایرانی از عمان تا خلیج فارس شنا می‌کند

یک جهانگرد ایرانی به مناسبت بزرگداشت روز «معلم» و «خلیج فارس» از عمان تا خلیج فارس را شنا می‌کند.

ایسنا: «محمد امیری رودان» جهانگرد و معلم هرمزگانی که از زمان شروع جشنواره بزرگداشت روز ملی خلیج فارس، هر سال از طریق رشته‌های ورزشی، این روز را معرفی و گرامی داشته است، امسال نیز به همین مناسبت و برای گرامی‌داشت روز معلم، برنامه شنای خود را از بندر خصب در عمان شروع می‌کند. او قصد دارد تا در دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس، به بندرعباس برسد. این شنا در دو مرحله و در آب‌های عمان و ایران انجام خواهد شد.

امیری می‌گوید: بیست سال است جهانگردی می‌کنم و در سال‌های گذشته نیز چند کار ورزشی انجام داده‌ام که در دنیا کم‌نظیر بوده است؛ از جمله شنا و کوهنوردی از ارتفاع صفر تا دو هزار متر، از ساحل بندرعباس تا قله کوه گِنو به مسافت ۵۲ کیلومتر و ۹۰۰ متر که به لحاظ اختلاف ارتفاع نخستین‌بار بوده که در جهان صورت می‌گرفت. همچنین پیمایش ۲۲ کیلومتر در ارتفاعات کوه گِنو با اهداف زیست محیطی و شنا از قشم تا بندرعباس که در سال گذشته انجام شد.

محمد امیری رودان

اختصاص روزی به نام خلیج فارس در واقع حرکتی اعتراضی در برابر اقدام محافل سیاسی برای تغییر هویت تاریخی خلیج فارس بود. این موج اعتراضی از سال ۱۳۸۳ در رسانه‌ها و وبلاگ‌ها علیه اقدام رسمی مجله نشنئال جئوگرافی برای تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی آغاز شد. هرچند که اتحادیه عرب از سال ۱۹۶۴ رسماً استفاده از نام «خلیج‌فارس» را برای عرب زبان‌ها ممنوع کرد.

اختصاص نامی در تقویم ایران که بیشتر حرکتی ملی تلقی می‌شود پس از تغییر گسترده نام خلیج فارس در نقشه‌های جهانی با برگزاری جلسه‌های متعدد در ایران اتفاق افتاد. سرانجام دهم اردیبهشت که سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس عنوان شده است، در تقویم به نام روز ملی خلیج فارس ثبت شد.

The post جهانگرد ایرانی از عمان تا خلیج فارس شنا می‌کند appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *