جالب ترین رسوم نوروز در ایران

نوروز یکی از رسوم باستانی و جزو آداب و رسوم ایران است در شهرهای ایران و برخی از کشورهای آسیای مرکزی آن را برگزار می‎کنند. در واقع جشن نوروز را باید یکی از معدود رسوم باقیمانده از ایران باستان دانست.اگرچه پایه اولیه این جشن یک چیز است اما هر شهر آن را متفاوت و بر اساس رسوم خود برگزار می‎کند. تیم پارس توریسم در این مطلب به معرفی انواع آداب و رسوم ایرانی مربوط به نوروز که در ۵ شهر مختلف وجود دارد پرداخته است که دیدن و دانستن درباره آنها به مناسبت نوروز ۹۸ خالی از لطف نیست.  با ما همراه باشید.

خراسان جنوبی

مردم خراسان جنوبی رسمی به نام شام نوروزی دارند که در آن خانواده‎ای که تازه یک عروس عقد کرده است به مناسبت مبارکی سال نو باید برای عروس هدایایی مانند لباس، کیف و کفش و مواد خوراکی مانند برنج و گوشت ببرند. خانواده عروس با این موادغذایی که خانواده داماد آورده‎اند شام یا نهار تهیه می‎کنند و خانواده داماد را دعوت خواهد کرد.

لرستان

رسم جالب مردم لرستان برای نوروز آیین کوسه سوار است. این آیین به یک روایت قدیمی برمی‎گردد. آنها سختی و مرگ و میر زمستان را به پیرزنی به‎نام ننه پیره نسبت می‎دهند. در این آیین مردی بدون ریش را که او را ننه پیره می‎نامند؛ در شهر می‎آوردند و از او سواری می‎گیرند. این نمایش نماد آن است که زمستان در حال تمام شدن است و ننه پیره نمی‎تواند کاری از پیش ببرد.

سیستان و بلوچستان

یک سنت قدیمی سیستانی در سیستان و بلوچستان رایج است که براساس آن در سپیده دم تحویل سال مردم تمام ظرف‎های سفالی را که از آن یکسال استفاده کرده‎اند؛ را می‎شکنند. این کار از آن جهت مقدس بود که مردم اعتقاد داشتند؛ درصورتی که ظرف‎ها را نشکنند؛ روح‎های شیطانی در این ظرف‌‎ها می‎مانند و باعث ناخوشی و بدشانسی خانواده می‎شوند.

گیلان

یک رسم شاد، همراه با آواز و حرکات ریتمیک در گیلان وجود دارد که آن را قبل از سال تحویل انجام می‎دهند نام این رسم عروس گوله است. این نمایش را ۳نفر به نام‎های  غول، پیربابو و نازخانم اجرا می‎کنند. این ۳نفر به خانه‎های مردم سر زده و در حین اجرای نمایش و تبریک سال نو از مردم هدایایی دریافت می‎کنند.

آذربایجان شرقی

در آذربایجان شرقی یکی از رسوم نوروز به این صورت است که مردم در صبح آخرین چهارشنبه سال کنار آب می‎روند و از روی آن می‎پرند. آنها در این روز این شهر مخصوص را نیز همگام پریدن از روی آب می‎خوانند:

آتیل ماتیل چرشنبه (عاطل و باطل شود چهارشنبه)
بختیم آچیل چرشنبه (بختم باز شود چهارشنبه)

در آذربایجان شرقی همچنین یک رسم جالب دیگر وجود دارد. پسران جوانان یک شال برمی‎دارند و از سوراخ بالای بام داخل خانه‎ها می‎اندازند. افراد داخل خانه در این شال‎ها آجیل و میوه می‎ریزند. اگر پسر دل در گروی دختر آن خانواده داشته باشد. شال را بالا نمی‎کشد و اگر آن خانواده به آن وصلت راضی باشند نشانی به شال می‎بندند.

نوشته جالب ترین رسوم نوروز در ایران اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *