تخریب تدریجی در انتظار بنای تاریخی «مدرسه آزاد» / بنیاد مستضعفان حکم تخلیه گرفت

یک بنای تاریخی دیگر در همدان این روزها وضعیت مساعدی ندارد و اگر همکاری بین دستگاه‌ها صورت نگیرد احتمال دارد سرنوشتی جز تخریب تدریجی نداشته باشد.

چمدان: مدرسه آزاد همدان مربوط به اوایل دوره پهلوی است و در ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۱۶۲۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنای تاریخی همانند بسیاری از بناهای تاریخی دیگر این روزها حال و هوای خوشی ندارد و روند مالکیت و کاربری آن نوید روزهای خوبی را نمی‌دهد.

ساختمان «وکیل الرعایا» یا همان «مدرسه آزاد» بیش از ۱۱۰ سال قدمت تاریخی دارد و متعلق به نماینده مردم همدان در دوره‌های اول و دوم مجلس شورای ملی بوده است. این ساختمان پس از انقلاب مصادره و در اختیار آموزش و پرورش استان همدان قرار داده شد و تا سال ۱۳۹۵ به عنوان فضای آموزشی مورد استفاده قرار گرفت. با هشدار اداره کل نوسازی مدارس درباره ایمنی این بنا دیگر مجوز تحصیل در این بنای تاریخی صادر نشد و این بنای تاریخی در اختیار انجمن علمی معلمان و دانش آموزان و کانون بازنشستگان آموزش و پرورش قرار گرفت.

غلامرضا خانی‌نور رئیس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش همدان با بیان اینکه مالکیت این ساختمان تاریخی قبل از انقلاب در اختیار فردی به نام «مکارچی» بود و از سال ۱۳۸۰ سند آن به نام بنیاد مستضعفان به ثبت رسید به ایرنا گفت: مالکیت این ساختمان در حال حاضر در اختیار بنیاد مستضعفان است اما تاکنون ریالی برای تعمیر و نگهداری آن هزینه نکرده است.

وی با بیان اینکه این ساختمان پیش از انقلاب مدتی به عنوان دادگاه و ۶۰ سال نیز به عنوان مدرسه کاربری داشته است گفت: ساختمان «وکیل الرعایا» که برخی آن را به عنوان «مدرسه آزاد» می‌شناسند از سال ۱۳۸۴ در اختیار مدرسه ایثارگران و پس از آن در اختیار مدرسه دخترانه از راه دور مائده بوده است.

رئیس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش همدان با تاکید بر اینکه بر اساس فرمان امام خمینی (ره) اینگونه مکان‌های مصادره‌ای باید در اختیار فضاهای آموزشی قرار گیرند ادامه داد: بنیاد مستضعفان معتقد است انجمن علمی معلمان و دانش آموزان و همچنین کانون بازنشستگان آموزش و پرورش کارکرد آموزشی ندارند و با ارائه شکایت به دادگاه حکم تخلیه آن را گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه ۸ مرداد ۱۳۹۸ حکم تخلیه این ساختمان صادر و بر اساس مهلت داده شده تا پنجم شهریور ماه این ساختمان باید تخلیه کامل شود گفت: تاکنون وظیفه حفظ و نگهداری این ساختمان تاریخی را آموزش و پرورش استان همدان بر عهده داشته اما نگرانیم پس از تخلیه، این ساختمان رها شود و به سرنوشت سایر خانه‌های تاریخی همدان دچار شود و در آستانه تخریب قرار گیرد.

مدرسه آزاد همدان مربوط به اوایل دوره پهلوی است و در ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۱۶۲۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

احمد ترابی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی همدان نیز با بیان اینکه آثار ثبت ملی را هیچ کس نمی‌تواند تخریب کند و میراث فرهنگی نظارت مستقیم بر حفظ و نگهداری آنها خواهد داشت گفت: کانون بازنشستگان آموزش و پرورش به خوبی حافظ این بنای تاریخی بوده و ماه گذشته نیز مکاتباتی برای حفظ، مرمت و نگهداری آن با میراث فرهنگی انجام داده است.

وی تصریح کرد: مالک این بنای تاریخی باید با تامین اعتبار و همکاری با میراث فرهنگی، این ساختمان تاریخی را حفظ کند.

The post تخریب تدریجی در انتظار بنای تاریخی «مدرسه آزاد» / بنیاد مستضعفان حکم تخلیه گرفت appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *