۸ نشانه ای که می گویند به اندازه کافی سبزیجات مصرف نمی کنید

همه ی ما بارها و بارها در مورد فواید سبزیجات و لزوم مصرف آن ها شنیده ایم. ممکن است تصور کنید به اندازه ی کافی سبزیجات مصرف می کنید، اما به احتمال زیاد اینطور نیست.

روزیاتو: کارشناسان معتقدند افراد بزرگسال، بسته به سن، جنسیت، میزان فعالیت بدنی و وضعیت سلامت عمومی شان، باید بین ۵ تا ۱۳ وعده میوه و سبزیجات مصرف کنند. از این عددها ساده نگذرید؛ کمبود مواد معذی می تواند تأثیرات جدی ای بر روی سلامت عمومی شما داشته باشد. اما اینکه از کجا می توانیم بفهمیم به قدر کافی سبزیجات مصرف می کنیم یا نه، سؤالی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

مصرف سبزیجات

۱- رژیم غذایی تان تنوع رنگی ندارد

یک نگاه کلی به رژیم غذایی تان داشته باشید. اگر چندان خبری از رنگ های سبز و زرد و قرمز در آن نیست باید در رژیم غذایی تان تجدید نظر کنید. گوشت، برنج، نان و ماکارونی، گرچه محبوب و لذیذ هستند، اما به همان اندازه که رنگ چندانی به رژیم غذایی تان نمی دهند، شما را از مواد مغذی ای که برای حفظ سلامتی تان ضروری هستند هم برخوردار نمی کنند، در حالی که سبزیجات رنگارنگ منبع انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

۲- بدن تان زود کبود می شود

کمبود ویتامین C می تواند کبودی بدن و خونریزی لثه را افزایش و روند التیام و بهبودی بدن را کاهش دهد. شما با مصرف سبزیجات برگ دار تیره رنگ، گوجه فرنگی، فلفل قرمز، کلم بروکلی، کلم کیل، کلم بروکسل و فلفل چیلی قرمز، می توانید از ویتامین C موجود در آن ها بهره مند شوید.

احساس خستگی

۳- دائماً احساس خستگی می کنید

کمبود فولات (ویتامین B9) می تواند باعث احساس خستگی و همینطو ابتلا به کم خونی شود. این ویتامین B را می توانید در سبزیجات برگ دار تیره رنگ و همینطور سبزیجات نشاسته داری مثل لوبیا چشم بلبلی، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، مارچوبه و عدس پیدا کنید.

۴- سرماخوردگی تان خیلی دیر خوب می شود

کمبود سبزیجات و متعاقباً، ویتامین های موجود در آن ها، ممکن است بدن شما را از توانایی دفاعی ای محروم سازد که برای مقابله با ویروس ها به آن نیاز دارد. با مصرف سبزیجات برگ دار تیره رنگ، رژیم غذایی خود را مملوء از ویتامین C کنید تا سیستم ایمنی خود را تقویت و دوره ی بهبودی خود را کوتاه کنید.

۵- فراموشکارید

گرچه فراموشکاری های گاه و بیگاه مسأله ای طبیعی است و به اصطلاح، سن و سال نمی شناسد، اما اگر متوجه شده اید هر چه سن تان بالاتر می رود از سرعت و کارایی فرآیندهای ذهنی تان کاسته می شود، علت آن می تواند کمبود مواد مغذی باشد. لوتئین، ماده ی مغذی ای که تحقیقات اولیه نشان داده حافظه و قدرت یادگیری را بهبود می بخشد، در بسیاری از سبزیجات از جمله سبزیجات برگ دار، هویج، ذرت، گوجه فرنگی و کلم بروکلی وجود دارد. با اضافه کردن تعدادی یا تمامی این سبزیجات به وعده های غذایی روزانه ی خود می توانید به شکلی کاملاً مؤثر و طبیعی، توانایی های مغزی خود را افزایش دهید.

۶- از پس اضطراب های روزانه ی خود بر نمی آیید

اضطراب بخش جدایی ناپذیر زندگی ما است، اما رژیم غذایی ما و نحوه ی رفتار با خودمان، تأثیر مستقیمی بر نحوه ی واکنش بدن به این اضطراب های روزانه دارد. بدن با التهاب به اضطراب واکنش نشان می دهد، بنابراین اگر اضطراب خود را به درستی کنترل نکنید، گرفتار التهابات بدنی و آثار مخرب آن ها خواهید شد. مواد غذایی حاوی عناصر ضد التهاب از جمله اسیدهای جرب اشباع نشده (مثل ماهی های سالمون و تن)، آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها و کارتنوئیدها (مثل سبزیجات برگ دار و فلفل های پررنگ) می توانند به کاهش التهاب در بدن و افزایش توانایی های ذهنی ای کمک کنند که برای حل مشکلات زندگی به آن ها نیاز داریم.

۷- زیاد دچار گرفتگی های عضلانی می شوید

میوه ها و سبزبجات حاوی پتاسیم هستند، ماده ای که ممکن است از گرفتگی های عضلانی جلوگیری کند، به ویژه اگر ورزش می کنید یا روزهای گرم تابستان را در محیط بیرون سپری می کنید. برای مثال، یک موزِ متوسط ۴۲۲ میلی گرم پتاسیم دارد.

توت فرنگی

۸- وزن تان بالا می رود

میوه ها و سبزیجات حاوی ماده ی فیبر هستند که شما را سیر می کنند و باعث می شوند کمتر غذا بخورید. بیشتر میوه ها و سبزیجات کم کالری هستند. خوردن میوه های شیرین به رفع هوس هایی که گهگاه برای خوردن شیرینی به سراغ ما می آیند هم می تواند کمک کند. بنابراین اگر به جای یک کاسه بستنی، یک کاسه توت فرنگی بخورید، ۲۰۰ کالری کمتر دریافت خواهید کرد.

سبزیجات برگ سبز

چند نکته در مورد بیشتر کردن مصرف سبزیجات

یک راه برای بیشتر کردن مصرف سبزیجات این است که همیشه آن ها را از قبل آماده ی خوردن کنید و در دسترس نگه دارید.

به علاوه، سعی کنید حتماً به همراه وعده های غذایی اصلی از سبزیجات استفاده کنید.

اگر کار آماده سازی سبزیجات برایتان سخت است، از سبزیجات آماده و پاک شده استفاده کنید.

علاوه بر این اگر هنوز هم مانند کودکی تان رابطه ی خوبی با مزه ی سبزیجات ندارید می توانید با اضافه کردن آن ها به یک اسموتی و شیک میوه ای، مزه ی سبزیجات را به راحتی پنهان کنید.

The post ۸ نشانه ای که می گویند به اندازه کافی سبزیجات مصرف نمی کنید appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *