۸ مارس و زنان تاریخ‌ساز در زمینه گردشگری

روز جهانی زن، نه روزی برای تبریک گفتن به زنان که روزی‌ست برای دفاع از حقوق زنان و قدردانی از دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آنها. زنان زیادی در طول تاریخ بوده‌اند که با تلاش‌ها و سفرهایشان، تاریخ گردشگری را متحول کردند و هرچند اسم بسیاری از آنها برای ما ناآشناست، ولی به بهانه هشت مارس (۱۷ اسفند) تعدادی از آنها را معرفی کرده‌ایم.

جین بارت Jeanne Baret

Jeanne-Bare

بارت، اولین زن فرانسوی‌ست که طی سال‌های ۱۷۶۶ تا ۱۷۶۹ میلادی جهان را دور زد، اما نه به عنوان زن! در آن زمان، حضور زنان در کشتی‌های فرانسوی مجاز نبود. بنابراین بارت تصمیم گرفت با شکل و شمایلی مردانه در کشتی حاضر شود. اسم خودش را ژان گذاشت، لباس‌های مردانه پوشید و هیچ وقت جلوی خدمه آفتابی نشد.  بارت در طول سفرش ۷۰ نوع گیاه را کشف کرد و علاقه‌اش به گیاهان باعث شد که به او لقب «زن گیاهی» بدهند.

برتا بنز Bertha Benz

هرچند برتا بنز آلمانی بخشی از شهرتش را مدیون شوهرش، کارل بنز، مخترع موتور ماشین‌های گران‌قیمت بنز است، اما موفقیت خود او را اصلا نباید نادیده گرفت. برتا بنز، اولین زنی‌ست که در دنیا سفر جاده‌ای انجام داده است.

سفر او هرچند جنبه تبلیغاتی برای شرکت مرسدس بنز داشت، اما اسم او را در تاریخ ثب کرد. برتا تصمیم گرفت با موتوری که یک وسیله نقلیه چوبی بود، یک چرخ در جلو، دوچرخ در عقب و یک فرمان داشت و فروشش چندان خوب نبود رانندگی کند. او می‌خواست ثابت کند که رانندگی با این وسیله سخت نیست، بنابراین ۵۶ مایل با آن رفت و اسم خودش را برسر زبان‌ها انداخت.

نلی بلی Nellie Bly

در سال ۱۹۸۳، کتاب دور دنیا در هشت روز منتشر شد. کتاب، داستان خیالی مردی بود که در طی هشت روز دور دنیا می‌گشت. نلی که تا پیش از این شهرتش را بیشتر مدیون گزارش‌هایی بود که به عنوان روزنامه‌نگار می‌نوشت، اینبار تصمیم گرفت به آن کتاب خیالی جنبه واقعیت ببخشد. او در طی ۷۵ روز بخشی از سفرش را با قطار، بخشی را با اسب و قسمتی را با کشتی بخار پیمود و دور دنیا را گشت.

فریا استارک Freya Stark

Freya-Stark

خیلی‌ها می‌گفتند او نمی‌تواند، اما فریا استارک دست به کار شد تا خلاف این حرف را به همه ثابت کند. این زن متولد پاریس، با اینکه هیچ‌وقت مدرسه رسمی نرفته بود، اما پیش از رفتن به کالج، به سه زبان فرانسه، آلمانی و ایتالیایی تسلط داشت.

پس از گذراندن دوره پرستاری در جنگ جهانی اول، او به لندن رفت تا در دوره‌های مطالعات شرقی تحصیل کند و از همین زمان هم بود که سرنوشتش به کلی تغییر کرد. به لبنان سفر کرد و عاشق خاورمیانه شد و یک سفر هم به ایران آمد.

در طی جنگ جهانی دوم توسط وزارت ارتباطات انگلستان، در لبنان، قاهره و بغداد استخدام شد و اسم خود را به عنوان یکی از کاوشگران زن در تاریخ ثب کرد. بخشی از شهرت استارک مدیون کتاب‌هایی‌ست که نوشته. او ۲۴ کتاب در زمینه سفر نوشت و در آنها اطلاعات جالبی درباره ایران، یمن، عراق، لبنان و دیگر کشورهای خاورمیانه داد.

آلوها واندر ول  Aloha Wanderwell

شاید بد نباشد با اولین زنی هم که در طی ۷ سال، به ۸۰ کشور دنیا با ماشین سفر کرد آشنا شویم. کتاب‌هایی که او در دوران کودکی می‌خواند، او را به مسافرت و ماجراجویی علاقه‌مند کرد. آلوها واندر ول، ۱۶ ساله بود که از بیشتر کشورهای دنیا دیدن کرد و در  طی سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰، به اوج شهرت رسید.

الن چرچ Ellen Church

Ellen-Church

الن چرچ، جاه‌طلبی‌های زیادی داشت. او هم خلبان بود و هم پرستار، اما در آن موقع کسی دنبال استخدام خلبانان زن نبود. او فکر دیگری کرد و متوجه شد که زنان می‌توانند اعصاب مسافران را در هواپیما آرام کنند. بنابراین در سن ۲۶ سالگی به استخدام شرکت هوایی یونایتد درآمد. کار او اگرچه، بعدها باعث استخدام مهمانداران زن بیشماری شد، اما در همان زمان، این کار مورد خشم کلیسا قرار گرفت و محاکمه‌ای سه ماهه برایش انجام شد.

کسیه د پکول Cassie De Pecol

همه زنان تاریخ‌ساز در زمان‌های دور زندگی نمی‌کرده‌اند و در زمان ما هم زنانی مثل کسیه د پکول در حوزه گردشگری به شهرت رسیده‌اند. کسیه دل پکول، اولین زنی‌ست که به طور رسمی به تمام کشورهای جهان سفر کرده. او توانسته دو رکورد گینس را بشکند و سریع‌ترین سفر را به ۱۹۶ کشور دنیا بین زنان و مردان انجام دهد، سفرهایی که جنبه صلح‌آمیز هم داشته‌اند.

نوشته ۸ مارس و زنان تاریخ‌ساز در زمینه گردشگری اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *