۱۱ قنات ثبت جهانی شده است/ شناسایی ۳۵ هزار قنات در ایران

معاون وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه ۱۱ قنات ثبت جهانی شده اند، گفت: ثبت جهانی قنات های کشور نشان دهنده اهمیت ۳۵ هزار قناتی است که در ایران وجود دارد.

مهر: محمدحسن طالبیان  با بیان اینکه بخشی از پرونده راه موسوم به ابریشم انجام شده است، افزود: شاه راه های خراسان و راه های فرعی در هر کشوری باید اسم خاصی داشته باشند.

وی با بیان اینکه تنوع فرهنگی، ادیان و میراث ناملموس در جاده ابریشم حائز اهمیت است، اضافه کرد: برای این راه ۲۵ قطب در مرحله اول در نظر گرفته‌ایم و ۳ کریدور قطعی است که به ترکمنستان و آذربایجان و عراق می‌رسد و برای سال آینده در هفتیمن نشست «راه ابریشم» این پرونده مطرح می‌شود.

طالبیان با اشاره به اینکه با توجه به میربانی همدان برخی از آثار مهم در سه حوزه طبیعی، تاریخی و فرهنگی و ناملموس در «راه ابریشم» ثبت خواهد شد، گفت: مطالبه مردم و مسئولان بسیار مهم است که به این نقطه رسیده‌ایم و این موضوع کمک خواهد کرد.

طالبیان با بیان اینکه آثار از جهت اهمیت و تجارب بسیار زیاد به طور حرفه ای در پرونده مسیر شاهی جمع آوری شده است، عنوان کرد: ۲۴ سال بخاطر شرایط جنگی و بازسازی؛ ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی ایران انجام نشده بود اما در چند سال اخیر مسئولان این بخش به طور شبانه روزی برای این امر تلاش می کنند.

وی با بیان اینکه پرونده ثبت کریدور راه آهن کشور در حال انجام است، بیان کرد: آثار مدرن و صنعتی ایران نیز علاوه بر آثار تاریخی و طبیعی ایران باید ثبت جهانی شوند.

طالبیان با بیان اینکه در زمینه ثبت جهانی مدیریت یکپارچه بسیار مهم است، عنوان کرد: ثبت زنجیره ای کاروانسراهای ایران در حال انجام است و نام ۲ کاروانسرای همدانی در این پرونده وجود دارد.

معاون وزیر میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه در زمینه قنات ها تاکنون ۱۱ قنات ثبت جهانی شده اند، گفت:ثبت جهانی قنات های کشور نشان دهنده اهمیت ۳۵ هزار قناتی است که در ایران وجود دارد.

وی با بیان اینکه بعضی از پرونده های جهانی باز هستند و می توان سالیانه ۲۵ درصد به آنها اضافه کرد، افزود:طی روزهای آینده بازدیدی از قنات قاسم آباد همدان انجام می شود و در صورت تایید؛ این قنات به پرونده قنات های جهانی اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای همدان در راستای برگزاری نشست های بین المللی گفت: رسانه ها بهترین یار و حمایت کننده موضوعات میراث فرهنگی هستند.

The post ۱۱ قنات ثبت جهانی شده است/ شناسایی ۳۵ هزار قنات در ایران appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *