چگونه به جزیره هرمز سفر کنیم ؟ جاده ای یا ریلی؟

یکی از زیباترین جزایری که در استان هرمزگان وجود دارد جزیره هرمز است که بهشتی رنگارنگ برای گردشگران محسوب می شود. این جزیره ۴۲ کیلومتر مربع مساحت دارد و فاصله آن تا بندر عباس ۸ کیلومتر است. جزیره هرمز در ادوار گذشته در زمینه بازرگانی بسیار پراهمیت بود. پس از حمله مغول در سال ۷۰۰ هـ ق قسمت اعظمی از شهر ویران شد و ساکنین آن مجبور به کوچ شدند. پرتغالی ها بندر گمبرون (بندر عباس کنونی) و بندر هرمز را به تصرف خود درآوردند، اما دیری نپایید که شاه عباس این مناطق را در سال ۱۶۲۲ میلادی از تصرف آن ها خارج کرد. به همین مناسبت هم نام بندر گمبرون را به بندر عباس تغییر دادند. البته بندر هرمز دیگر هیچگاه مانند سابق پررونق نشد.

از جزیره قشم می توانید به سمت جزیره هرمز بروید و در مسیر از دیدن کوه هایی به رنگ زرد، قرمز و سفید لذت ببرید. نکته جالب این که خاک قرمز رنگ قابل خوردن بوده و اهالی آن محل از آن به عنوان ادویه در غذاها استفاده می کنند. علاوه بر این در صنعت سرامیک سازی و تهیه لوازم آرایشی نیز از خاک قرمز استفاده می شود. تپه های نمکی و لایه هایی از رسوبات آتشفشانی سطح جزیره هرمز را پوشش داده اند. یکی از این تپه های نمکی ۱۸۶ متر ارتفاع دارد که بلندترین تپه در این مکان محسوب می شود. آب شیرین جزیره هرمز از بندعباس تامین می شود؛ زیرا این جزیره فاقد آب خوراکی شیرین است. صادر کردن خاک سرخ یکی از منابع درآمد اهالی جزیره هرمز است.

چگونه به جزیره هرمز سفر کنیم ؟ جاده ای یا ریلی؟

درباره جزیره قشم

جزیره قشم یکی از بزرگ ترین جزایر ایران است که آب و هوایی گرم و مرطوب دارد. هرساله گردشگران زیادی با خرید بلیط هواپیما قشم به این جزیره سفر کرده و از جاذبه های آن بازدید می کنند. قشم حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که بیشتر آن ها اهل تسنن و پیرو مذهب شافعی هستند. مردمان این خطه به کشاورزی، کار در معادن، دامپروری، صیادی، ساخت صنایع دستی و… مشغول هستند.

  • برخی از جاذبه های گردشگری

ژئوپارک: برخی از جاذبه های گردشگری قشم در نوع خود بی نظیر بوده و در هیچ جای ایران مانند آن را نخواهید دید. ژئوپارک قشم یکی از مکان هایی است که نباید آن را از دست بدهید؛ چراکه دشت ها و دره های زیبا و بکر آن منحصر به فرد هستند. این مکان اولین ژئوپارک خاورمیانه بوده و پدیده های کمیاب زمین شناسی در آن توجه بینندگان را به خود جلب می کند. مجسمه ها، نقوش طبیعی، ستون ها، صفحات تخت و صاف را که در طول زمان به وجود آمده اند از شگفتی های این ژئوپارک هستند.

نمکدان: سایت نمکی که در این جزیره وجود دارد هرمی شکل بوده و ارتفاع آن ۳۷۹ متر است. در این محدوده طولانی ترین غار نمکی جهان نیز وجود دارد که سنگ های مختلفی در آن یافت می شود.

چگونه به جزیره هرمز سفر کنیم ؟ جاده ای یا ریلی؟

دره ستارگان: در مورد دره ستارگان نیز از دیرباز افسانه های جالبی گفته شده است. برخی معتقدند این مکان خانه ارواح است، زیرا با وزش باد صداهایی از این مکان به گوش می رسد که گویی ارواح چیزهایی را با خود زمزمه می کنند! برخی دیگر نیز می گویند ستاره ها از آسمان به زمین افتاده اند و باعث شدند سنگ های دره ستارگان تغییر شکل بدهند.

بام قشم: بام قشم با ارتفاع ۱۲۰ متر در بخش مرکزی این جزیره قرار گرفته و از طریق آن چشم انداز زیبای ساحل و جنگل حرا را خواهید دید.

تنگه چاهکوه: دره یا تنگه چاهکوه ۱۰۰ متر عمق دارد و نزدیک روستای چاهوی شرقی واقع شده است. در قدیم الایام برای پیشگیری از هدر رفتن آب باران چاه های عمیقی حفر می کردند تا آّب را درون ذخیره کنند. اگر وارد این تنگه شوید و بالا را نگاه کنید تا ۱۰۰ متر دیواره های دره را می بینید.

جنگل حرا: درختان جنگل حرا زمانی که مد رخ می دهد نمایان می شوند و به هنگام جزر به زیر آب فرو می روند. این جنگل زیستگاه خوبی برای پرندگانی است که به جزیره قشم مهاجرت می کنند.

  • غذاهای معروف قشم

قلیه ماهی و میگو: مگر می شود به قشم سفر کرد و قلیه ماهی آن را نخورد؟ این غذای خوشمزه که با میگو نیز طبخ می شود یکی از معروف ترین غذاهای قشم است.

هواری: هواری یک پلو مخلوط است که با میگو یا ماهی تهیه می شود و ادویه های مخصوص جنوبی طعم آن را بی نظیر می کنند.

پودینی: پودینی با گوشت آبزیان مختلفی تهیه می شود که معروف ترین نوع آن طبخ با گوشت کوسه است.

عنکاس: این غذا را با آب، خرما، گوشت عنکاس، پیاز، رب و فلفل می پزند و طعم لذیذی دارد.

کباب کهره: کباب کهره از گوشت بز تهیه می شود و نکته جالب این که این کباب فقط در هنگام شب پخت می شود.

خرچنگ و میگو: با این که خرچنگ و میگو برای ساکنین قشم یک میان وعده به حساب می آید، اما می توانید یک بار هم که شده آن را امتحان کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

سفر جاده ای به قشم

اگر به هر دلیلی نتوانستید به وسیله قطار یا هواپیما به قشم سفر کنید بلیط اتوبوس قشم را تهیه کنید تا به مقصد برسید. مقصد اتوبوس ها معمولا بندر عباس هستند که در این صورت پس از پیاده شدن از اتوبوس باید به اسکله شهید حقانی بروید و از آن جا راهی قشم شوید. اگر مبدا شما استان فارس یا بوشهر باشد به بندر عباس نمی روید، بلکه ابتدا وارد بندر پل شده و از آنجا به جزیره قشم می روید. در سفر به قشم بازدید از جزیره هرمز را فراموش نکنید. از دو مسیر بندر عباس و قشم می توانید خود را به جزیره هرمز برسانید.

سفر ریلی به قشم

همانطور که می دانید سفر با قطار ایمن تر و راحت تر است. سفر با قطار همواره لذت بخش بوده و امکاناتی که در دسترس شما قرار می گیرد باعث می شود سفری دلچسب را تجربه کنید. در صورتی که تمایل داشته باشید پس از رسیدن به مقصد با خودرو شخصی خودتان در شهر به گشت و گذار بپردازید، می توانید با پرداخت هزینه اتومبیل تان را از طریق قطار به مقصد بیاورید و از آن استفاده کنید. برای رفتن به قشم ابتدا باید بلیط قطار بندر عباس را خریداری کنید؛ پس از آن بندر پل را پشت سر گذاشته و از طریق اتوبوس های دریایی راهی جزیره زیبای قشم شوید.

نوشته چگونه به جزیره هرمز سفر کنیم ؟ جاده ای یا ریلی؟ اولین بار در مجله سفر پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *