پروژه گمانه زنی محوطه آراسنج بویین زهرا انجام شد

سرپرست هیأت باستان شناسی گمانه زنی محوطه آراسنج، گفت: به منظور مشخص کردن عرصه و پیشنهاد حریم محوطه، شناسایی و امکان سنجی نهشته های باستانی، تعیین وضعیت محدوده استقراری از حیث کوچ نشینی و یا یکجانشینی انجام شد.

ایرنا: فریبا محمدی با اعلام این خبرگفت: کاوش در محوطه آراسنج بویین زهرا به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آراسنج به شماره ثبتی ۷۴۵۵ در محوطه ای به مساحت ۴ کیلومتر مربع با ایجاد ۲۴ گمانه در ابعاد ۱×۱ صورت گرفت.
وی با اشاره به ضرورت انجام این پروژه افزود: این گمانه زنی بر اساس ثبت محوطه آراسنج بر اساس وسعت پراکندگی قطعه سفالینه های لعابدار و بدون لعاب دوران اسلامی به طول چندین کیلومتر انجام یافت.
سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: همچنین در پرونده ثبتی محدوده محوطه به طول ۲ کیلومتر در عرض ۱ کیلومتر و بدون تعیین حدود و نقشه قید شده بود لذا جهت اصلاح پرونده ثبتی و نیز تعیین حدود واقعی اثر و نیز شناسایی دوره های فرهنگی این گمانه زنی انجام یافت.
وی بر اساس ضرورت‌های یاد شده اهداف گمانه زنی را شامل؛ مشخص کردن عرصه محوطه آراسنج، پیشنهاد حریم محوطه آراسنج، شناسایی و امکان سنجی نهشته های باستانی، تعیین وضعیت محدوده استقراری از حیث کوچ نشینی و یا یکجانشینی و نیز رفع مشکلات متقاضیان و استعلامات موافقت اصولی عنوان کرد.
وی گفت: انتخاب محل گمانه ها بر اساس شواهد سطح الارضی زمین و تراکم قطعه سفالینه های پراکنده شده در محوطه صورت گرفت که در نتیجه آن ۱۷ گمانه در ضلع شرقی رودخانه فصلی آراسنج و ۷ گمانه در ضلع غربی رودخانه احداث شد.
این باستان شناس با بیان اینکه در ۱۷ گمانه واقع در ضلع شرقی رودخانه هیچگونه نهشته باستانی در لایه ها مشاهده نشدافزود: عمق این گمانه ها بسته به نوع خاک و لایه ها از عمق حداقل ۱ تا ۳ متر که لایه های هر گمانه شامل لایه خاک سطحی، لایه رسوبی رودخانه ای شامل شن و ماسه و …است تا اطمینان از عدم وجود زمین شناسی باستانی ادامه یافت.
محمدی افزود:به دلیل شباهت لایه ها، ضیغ وقت و کاهش هزینه ها گمانه هایی را که به لایه شن و ماسه برخورد میکرد رها و گمانه جدید ایجاد می شد.
به گفته وی، نتایج حاصل از گمانه زنی ۲۴ گمانه در این محوطه گویای نبود هرگونه نهشته و لایه باستانی و قطعه سفالینه های پراکنده در سطح محوطه گویای سیلابی بودن محدوده مورد نظر است .
سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: سفالینه‌ها در چهار محوطه آراسنج قدیم، تپه امامزاده آراسنج، خانه اربابی تخریب شده و تپه گیلدر آراسنج در غرب، جنوب غرب و جنوب محوطه آراسنج وجود دارند.
وی با اشاره به سیلاب هایی که در طول سالیان به این محدوده سرازیر شده، افزود: بر اساس نتایج گمانه زنی تصمیمات مقتضی در خصوص محوطه مذکور در دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی انجام خواهد شد.

The post پروژه گمانه زنی محوطه آراسنج بویین زهرا انجام شد appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *