نکته‌های کاربردی برای بازگشت به کتابخوانی

ایرنا- اگر اشتغال به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی جای کتابخوانی را در زندگی شما گرفته است یا هر مشغله دیگری از فعالیت دوست‌داشتنی کتاب‌خوانی بازداشته، این نکته‌های کاربردی را برای رجعت به دنیای خوش کتاب‌ و نوشته از دست ندهید.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی روزنامه انگلیسی گاردین کتاب چاپی دیگر این روزها، تنها ملجا و آخرین پناه ما برای رجوع به دنیای کتاب و نوشته نیست؛ حتی وقتی وای فای/wifi محلی که هستیم خاموش باشد. صفحه های مختلفی در اینستاگرام و پادکست های زیادی در مورد کتابخوانی تولید و منتشر می شود. همچنین احتمال دارد دوستان ما قبلا به باشگاه های کتابخوانی پیوسته یا تصاویر زیبایی از کتاب در صفحات اینستاگرام خود منتشر کنند، به همین دلایل خواندن دوباره مانند گذشته زیبا و جذاب است.

شاید با توجه به این موضوعات، اخیرا شاهد افزایش علاقه به تفریحاتی مانند انواع پازل ها یا بازی هایی مانند نقطه‌بازی هستیم؛ اکنون مغزهای ما مملو از اطلاعات دیجیتالی است و عجیب نیست باز به تفریحاتی برگردیم که بدون اینترنت و حتی الکتریسیته انجام می شود (جالب آنجا که در مورد انجام این فعالیت ها و لذت ناشی از آن، در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی صحبت می کنیم).

اگر مانند نویسنده این مطلب شما نیز با اختلال نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان روبرو هستید و هر لحظه و ثانیه به ویژه در دوره گوشی های همراه، اینترنت همیشگی و شبکه های مجازی موضوعی ذهن شما را به خود مشغول می کند، با این پندهای آزموده شده بار دیگر عاشق کتاب و خواندن شوید.

۱. حساب‌های مرتبط با کتاب را در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

اگر مدتی است از دنیای خواندن دور بوده اید؛ به سختی می توانید بدانید کجا ایستاده اید و چه باید بکنید، کنار کشیدن از زندگی مجازی و رفتن به دنیای حقیقی خود راحت نیست، اما دنبال کردن صفحات مرتبط با کتاب در شبکه هایی مانند اینستاگرام که مرتب مطالبی در مورد کتاب منتشر می کنند، هم انگیزه و هم پیشنهادهای خوبی برای خواندن کتاب به شما می دهند.

۲. اگر مدتی است با کتاب قهر کرده اید، کتاب هایی را بخوانید که دوست دارید

حتما وسوسه شده اید اهداف بزرگی برای خود بچینید. اما رسیدن به این هدف ها برای بسیاری از ما دشوار و در نهایت یادآور همان ضرب المثل سنگ بزرگ علامت نزدن است می شود. اگر موضوعات مشخصی هست که دوست دارید در مورد آنها کتاب های غیرداستانی بخوانید؟ یا نویسنده ای که خواندن آثارش برای شما آسان است، یا کتابی که قبلا خوانده اید و دوست دارید بازخوانی کنید؟ با این کتاب ها شروع کنید. شیوه نویسنده این است که قبل از خواندن یک کتاب سخت و دیریاب خود را به خواندن یک کتاب و جالب و جذاب مثلا ۲۰۰ صفحه ای دعوت و با سرخوشی ناشی از آن راحت تر روی موضوعات سخت تمرکز می کند.

۳. عضو یک کتابخانه شوید

کتابخانه ها در سراشیبی مرگ و نیستی افتاده اند و بخشی از دلیل آن این است که خیلی افراد دیگر آنها را گزینه ای برای تفریح و استراحت به شمار نمی آورند. اما اگر به دلایل مالی نمی توانید کتاب بخرید ولی می توانید عضو یک کتابخانه شوید، ارزشمند است؛ هم می توانید از پیشنهادات خوب کتابداران برخوردار شوید، هم مجانی کتاب و مجله می خوانید. بسیاری از کتابخانه ها باشگاه های کتابخوانی دارند و عضویت در آن نیز می توانید یکی دیگر از مزایای سرزدن به کتابخانه ها باشد.

۴. فهرستی از کتاب‌هایی که باید بخوانید درست کنید

داشتن یک فهرست واقع گرا از کتاب هایی که باید خوانده شود، موتور محرکه خوبی است. ضمن اینکه سایت هایی مانند گودریدرز/goodreaders نیز با انتشار نقد و بازخوانی کتاب های مختلف در این زمینه کمک می کنند، همچنین می توانید این فهرست را با دوستان تان سهیم شوید که مولفه رقابت پذیری را نیز به مسابقه کتابخوانی خود افزوده اید.

۵. به کتاب‌های گویا گوش بسپارید

اگر واقعا نمی توانید روی متن تمرکز کنید یا وقت کافی برای خواندن ندارید، شاید پیوستن به خدمات کتاب های صوتی مفید باشد. البته ممکن است بشنوید این کار نسبت به خواندن کتاب های چاپی کم اهمیت تر و سطح آن پایین تر است؛ ولی اینطور نیست زیرا همان اطلاعات کتاب های چاپی در کتاب های گویا نیز هست، ضمن اینکه می توانید همزمان با آشپزی یا پیاده روی آن را گوش دهید.

۶. کتاب‌های الکترونیکی یا نرم افزارهای کتاب روی تلفن همراه‌تان ذخیره کنید

یافتن زمان برای خواندن با وجود بودن دوستان، مشغله های کاری و هزار کار دیگر دشوار است. اما می توانید راه های عملی را بیابید؛ آیا فاصله زیادی بین محل کار و منزل طی می کنید؟ در این صورت می توانید کتاب را در این فاصله بخوانید به شرطی که وقت خواندن کتاب مجبور به نوشتن مطالبی در حاشیه آن نباشید، همچنین می توانید وقت ناهار کتاب بخوانید، نرم افزار کیندل یا هر نرم افزار دیگر مفیدی را روی گوشی تان ذخیره و از هر فرصتی برای فرار از دنیای واقعی و سفر به دنیای کتاب ها استفاده کنید.

و در نهایت راه‌های آزموده شده و موفق خود را برای تمرکز بیشتر بر کتابخوانی یا علاقه‌مندی دوباره با کتاب با دوستان و نزدیکان و ما در میان بگذارید.

The post نکته‌های کاربردی برای بازگشت به کتابخوانی appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *