مُرده ای که زنده شد!

یکی از قنات های فوت شده شهرستان ممسنی با مشارکت کانون کارآفرینی فارس احیا شد.

وحید پارسایی

به گزارش «توریسم آنلاین» با مشارکت کانون کارآفرینی فارس ،قنات فوت شده روستای دشت دیدبان منطقه دشمن زیاری شهرستان ممسنی زنده شد.
روستای دشت دیده بان در انتهای مسیر دشمن زیاری به سمت نورآباد مرکز شهرستان ممسنی قرار دارد و قنات این روستا یکی از منابع مهم و حیاتی مردم این روستا به شمار می رود.
علیرضا ظهیرامامی رئیس کانون کارآفرینی فارس با تایید این مطلب اظهار داشت : « به لطف خداوند و با بهره گیری از دانش و تجربه دکتر مرتضی تفتی پیشکسوت قنات های ایران قنات روستای دیده بان احیا و مورد استفاده قرار گرفت.»
رئیس کانون کارآفرینی فارس گفت : « دبی آب قنات موردنظر ۳ لیتر در ثانیه است که کار احیای این قنات با با حفر یک چاه ۲ متری و یک راهرو افقی ۲ متری صورت گرفته است. در کار احیای این قنات کمک های نقدی کانون کارآفرینی استان و پیگیری های خانم معینی کیا دهیار این روستا موثر بوده است.»
ظهیرامامی افزود : « قنات گردی به عنوان روش و مدل دیگری از صنعت گردشگری پیشنهادی است که کانون کارآفرینی فارس آن را به عنوان راه کار تازه ای برای ایجاد اشتغال در روستاهای استان ارائه کرده است.»
وی اضافه کرد : « کانون کارآفرینی فارس تاکنون حفظ و مرمت رشته قنات های برخی از روستاهای استان را به عنوان جاذبه گردشگری و راهی برای توسعه اشتغال زایی دنبال کرده است.»
رئیس کانون کارآفرینی فارس ادامه داد : « اعتقاد ما این است که آب به عنوان یک منبع حیاتی زمینه ساز هرگونه اشتغال زایی است.ما در حوزه های مختلف از جمله توسعه گردشگری،توسعه فرهنگی،اجتماعی،بوم گردی،صنایع تبدیلی،بسته بندی،باغداری،کشاورزی،گیاهان دارویی، آبزی پروری،صنایع دستی و… که بیشترین ارزش افزوده را برای روستاها و منطقه بدنبال دارد و منطقی ترین و عقلانی ترین شکل استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه و بالفعل باشد این سیاست و وظایف را اجرا خواهیم کرد.»
مرتضی تفتی پیشکسوت قنات های ایران نیز گفت : « قنات یکی از ابتکارات ارزشمند ایرانی‌ها در گذشته محسوب می‌شود و سازمان‌های بین‌المللی، قنات را با نام ایران می‌شناسند. اولین بار قنات در ایران حفر شد. عجایب ساختمانی قنات ها و ویژگی های کاملا مهندسی و مدبرانه مراحل ساخت و بهره برداری قنات در حدی است که بعد از عجایب هفت گانه زمین ، قنات ها را هشتمین اثر عجیب دنیا تعریف کرده اند. دیدن آثار باستانی و بناهای به جای مانده از دوران های گذشته برای گردشگران جاذبه داشته است. اما تنوع طلبی و احساس نیاز برای دانستن مسائل بیشتری راجع به طبیعت و زمین شناسی و قنات موجب رونق ژئو توریسم و توریسم قنات شده است.»
احمدرضا نقیب زاده رئیس کارگروه تخصصی گردشگری و سرمایه گذاری کانون کارآفرینی فارس نیز در این رابطه گفت :
« تلاش داریم در این کارگروه با شناسایی این موانع و همچنین ایجاد تسهیلات بیشتر برای گردشگران به دنبال نقش آفرینی موثرتر در کارآفرینی در این صنعت باشیم.»
نقیب زاده اظهار داشت : « حمایت دولت از بخش خصوصی در این حوزه لازم است تا رشد گردشگری و افزایش درآمدزایی از طریق صنعت گردشگری مشاهده شود. بخش خصوصی، رکن کارآفرینی محسوب می شود که حمایت از آن موجب افزایش اشتغالزایی می شود و همچنین نیاز امروز صنعت گردشگری استان است.»

The post مُرده ای که زنده شد! appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *