مونسان: تصمیم تعیین وزیر میراث فرهنگی، با رییس جمهوری است

سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رییس جمهوری در مورد وزارت با شما صحبت کرده است، گفت: صحبت شده که اکنون سرپرست وزارتخانه ام اما برای آینده، اختیار رییس جمهوری است و هر چه وی تصمیم بگیرد، همان خواهد، شد.

ایرنا: علی اصغر مونسان عصر یکشنبه در حاشیه آیین افتتاح سی و دومین نمایشگاه ملی صنایع دستی در جمع خبرنگاران، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را دارای نقش مهم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور دانست، اظهار داشت: این وزارتخانه می تواند نقش بسیار مهمی داشته و رتبه اول و دوم اقتصادی کشور باشد.
سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: این وزارتخانه هم در ایجاد اشتغال اهمیت بسزایی دارد و هم حوزه های فرهنگی. ان شالله با وزارتخانه شدن، حمایت ها از سازمان بیشتر شود تا سازمان هم بتواند هر چه بیشتر از این ۳ بخش حمایت کند و طرح ها روان تر، اجرایی شود.
مونسان با بیان اینکه فاصله بودجه ای وزارتخانه با سازمان میراث فرهنگی دوبرابر بود، توضیح داد: با وزارتخانه شدن میراث فرهنگی به این سه بخش اهمیت داده شده و حمایت می شود.
وی با تاکید بر اینکه ما می توانیم نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کنیم، ادامه داد: حوزه گردشگری بسیار رشد کرده و در سال ۹۷ هفت میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر ورودی داشتیم.

مونسان در ادامه از رشد در حوزه گردشگری خبر داد و تصریح کرد: نزدیک به ۷ میلیون و هشتصد هزار نفر در سال ۱۳۹۷ گردشگر ورودی داشتیم. این نشان می‌دهد به رغم مشکلات موجود با تغییر بازارهای هدف و تمرکز روی بازارهای منطقه‌ای، رشد بسیار خوبی در حوزه گردشگری داشته ایم. به عنوان نمونه در ۳ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۰ درصد رشد داشتیم. هر گردشگری که وارد کشور می‌شود، به طور میانگین هزار و چهارصد دلار ارزآوری برای کشور دارد و ما کمتر از ۳ سنت برای آن سرمایه گذاری می‌کنیم؛ در صورتی که ما در حوزه نفت هر بشکه را ۶۴ دلار می‌فروشیم و ۱۰دلار سرمایه گذاری می‌کنیم!

سرپرست وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در حوزه میراث فرهنگی نیز به رغم وجود مضیقه‌های مالی توانستیم از ۳۴ هزار اثر ثبت شده محافظت و نگهداری کنیم.

مونسان در خصوص بازارچه‌های صنایع دستی هم گفت: هدف گذاری ما این است که با توجه به وجود تعداد زیادی از هنرمندان در تمامی شهرهای کشور، در هر شهر حداقل یک بازارچه دائمی صنایع دستی داشته باشیم. البته به واسطه کمبود بودجه این هدف محقق نشده، اما امید است که با تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه و افزایش اعتبارات بتوانیم آن را محقق کنیم.

او افزود: «ضمن این‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد مردم نیز از صنایع‌دستی ایرانی حمایت می‌کنند و به خرید صنایع‌دستی ایرانی علاقه‌مند هستند که این اتفاق بسیار خوشایندی است و نشان از حمایت مردم از هنرمندان دارد.»

مونسان گفت: «در صادرات صنایع‌دستی نیز وضعیت بسیار خوبی داریم و امیدواریم به رقم صادرات ۲میلیارد دلار در سال دست یابیم. ضمن این‌که نباید فراموش کنیم که صنایع‌دستی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است که بر ظرفیت‌های درونی تأکید دارد.»

سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پاسخ به سوالی درخصوص ضرورت ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی گفت: «با توجه به این‌که هر شهر ما دارای ظرفیت‌های مهمی در حوزه صنایع‌دستی است هدف‌گذاری ما این است که در هر شهر یک بازارچه دائمی صنایع‌دستی ایجاد کنیم. این موضوع را دنبال می‌کنیم اما به‌واسطه کمبود بودجه این موضوع تحقق نیافته است و امیدواریم با تبدیل شدن سازمان به وزارتخانه این مهم نیز تحقق یابد و در هر شهر شاهد ایجاد یک بازارچه دائمی صنایع‌دستی باشیم.»

مونسان در پاسخ به سؤالی درخصوص جابجایی عبارت صنایع‌دستی در عنوان جدید وزارتخانه نیز گفت: «به‌نظر من هیچ فرقی نمی‌کند، مهم این است که هر سه بخش این وزارتخانه حمایت شوند، سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای ما به یک اندازه مهم است و آنچه اهمیت دارد این است که این سه حوزه حمایت شوند. من شخصا به حوزه صنایع‌دستی علاقه‌مند هستم و به‌صورت ویژه این بخش را پیگیری می‌کنم؛ چراکه ظرفیت‌های خوبی در حوزه اشتغال در این بخش وجود دارد.»

او همچنین به موضوع بیمه هنرمندان صنایع‌دستی اشاره کرد و ادامه داد: «نزدیک به دو سال است که این موضوع را به‌صورت شبانه‌روزی دنبال می‌کنیم. این موضوع نیاز به تأمین اعتبار دارد، سال گذشته با اعتباری که تخصیص یافت توانستیم تعدادی از هنرمندان را بیمه کنیم و امسال نیز رئیس‌جمهوری دستوری را در این خصوص داده است که این دستور به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده و اگر بودجه این موضوع در اختیار ما قرار گیرد، ۵هزار هنرمند صنایع‌دستی دیگر نیز بیمه خواهند شد.»

او همچنان درخصوص تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه افزود: «بر اساس تصمیم نمایندگان محترم مجلس، سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه تبدیل شده و ان‌شاء‌الله موجب خیر خواهد بود. به‌نظرم بزرگترین اتفاقی که می‌افتد این است که سه بخش وزارتخانه که دارای ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد و بتوانیم موضوعات را روان‌تر اجرایی کنیم. در زمانی که سازمان بودیم فاصله اعتبارات ما با آخرین دستگاه تقریبا دو برابر بود که امید داریم با تبدیل شدن به وزارتخانه اعتبارات و بودجه این دستگاه افزایش یابد.»

سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه به رشد شاخص‌های مأموریت‌های سه‌گانه این وزارتخانه اشاره کرد و به تشریح روند ورود گردشگران خارجی به کشور پرداخت و گفت: «سال گذشته شاهد ورود ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر به کشور بودیم که نسبت به سال پیش از آن ۵۲درصد رشد را نشان می‌دهد، ضمن این‌که در سه ماه اول امسال نیز ورود گردشگران خارجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۰درصد رشد را نشان می‌دهد.»

وی در ادامه افزود: «هر گردشگر ورودی به‌طور میانگین ۱۴۰۰ دلار ارزآوری برای کشور دارد و میزان سرمایه‌گذاری ما برای هر گردشگر کمتر از ۳ سنت است.»

مونسان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانسه درباره تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه گفت: «این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و اخیرا نیز رئیس‌جمهوری محترم قانون تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را ابلاغ کرده است. علی‌القاعده با توجه به نقشی که سه بخش این وزارتخانه در اقتصاد دارند و سهمی که در ایجاد اشتغال و ارزآوری دارند، باید شاهد حمایت‌های بیشتر از هر سه بخش این وزارتخانه باشیم.»

وی افزود: «سال ۹۶، گردشگری توانسته است ۱۱/۸ میلیارد دلار در تولید ناخالص ملی نقش داشته باشد که ۳ درصد تولید ناخالص ملی را شامل می‌شود، هدف‌گذاری ما رسیدن به عدد ۲۱میلیارد دلار یعنی ۴/۷درصد از تولید ناخالص ملی است. در حال حاضر ۱۸۰هزارمیلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری در حال انجام است.»

سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی افزود: «دولت از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی حمایت می‌کند و رهبر معظم انقلاب نیز اعلام کرده‌اند که تولیدکننده مانند رزمنده است و همان‌طور که در دوران دفاع‌مقدس از رزمنده‌ها حمایت می‌شد اکنون نیز باید از تولیدکننده حمایت شود.»

سی‌ودومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، ۳ تا ۹ شهریور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است و علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ساعت ۱۰ الی ۱۸ مراجعه کنند.

The post مونسان: تصمیم تعیین وزیر میراث فرهنگی، با رییس جمهوری است appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *