مسیر تخصصی گردشگری قنوات معرفی شده است

به گفته مدیر پایگاه قنوات شهرستان بم پایش فیزیکی ورقومی، حفاظت ایجابی، مستندسازی و جانمایی مادرچاه ها، مسیر و مظهر قنات و همچنین ساماندهی عرصه و حریم قنوات میراث جهانی بر روی یک نقشه باستان شناسی است که قنات های بم را تحت پوشش قرار می دهد.

ایرنا: منیره ستار زاده  افزود: مادر چاه دو قنات اکبرآباد و قاسم آباد بروات که در شرق شهر بم و عمق ۶۰ متری و فاصله کمتر از ۲۰۰ متر به طول ۵ کیلومتر از شرق بم به شمال بروات کشیده شده اندنیز در این فهرست قرار دارند.

وی اضافه کرد: منبع تعذیه این دو قنات مشترک بوده و به عنوان قنات های جوان و دوقلو در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده اند و دفترپایگاه قنوات فعلاً مربوط به دو قنات ثبت شده جهانی است و مابقی قنات های شهرستان زیر مجموعه این پایگاه قرار دارند.

مدیرپایگاه قنوات ثبت شده جهانی تصریح کرد: باغ شهر ثبت جهانی شامل شهربم، بروات و روستاهای پشترود، اسفیکان، حمزه ای، چهل تخم، زیداباد، خواجه عسکر، باغچمک و اسلام آباد می شود که ضوابط بم و منظر را شامل شده و قنات هایی که در این شهرها و روستاها قرار دارد در حال مطالعه و فعالیت هستند.

ستارزاده بیان کرد: در جهت ترویج فرهنگ سنت قنات داری درمحل دفترپایگاه کتابخانه ای تخصصی در حال راه اندازی است که تعدادی از این کتابها توسط دفتر یزد به پایگاه بم اهدا شده است و با توجه به اینکه در شهرستان بم بیش از ۵۰ قنات بایر و دایر وجود دارد که ۲۶ قنات مربوط به بروات، هفت قنات مربوط به بم و مابقی در نقاط مختلف شهرستان پراکنده اند که هر کدام اراضی زیرکشت بخصوص خود را دارند.

وی ادامه داد: تاکنون نقشه ای از قنات های شهرستان موجود نبوده و بعد از تهیه نقشه توسط این دفتر به تمام اداراتی که با دفتر قنات همکاری دارند نسخه ای داده می شود و همچنین این ادارات مانند جهادکشاورزی، آب منطقه ای، شهرداری، شورای شهر، بخشداری و محیط زیست یکسری مسئولیت ها از جمله بهسازی محوطه قنوات، پایش مشکلات بین مالکین و قنات ها و پیگیری مکاتبات و فعالیت های حفاظتی را به عهده دارند.

مدیرپایگاه قنوات شهرستان بم خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه قنات و باغ شهر وابستگی مستقیم به یکدیگر دارند این نیاز احساس می شود که در کنار هر قنات یک باغ به عنوان باغ گردشگری تعریف شود و با مجوز میراث فرهنگی به گردشگران داخلی و خارجی سرویس ارایه دهد.

وی در تعریف قنات گفت: قنات ها شامل مادرچاه و تعدادی میله چاه، کوره یا جوب قنات و مظهر است که طول هر قنات بستگی به شیب زمین دارد و بیش از ۲۰ مُغنی در شهرستان داریم که حرفه خودرا به صورت موروثی و تجربی از زمان بچگی انجام داده اند.

مدیرپایگاه قنات شهرستان بم افزود: طبق تفاهم نامه فی مابین اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان با جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و نماینده مردمی جهت ثبت جهانی قنوات اداره کل میراث وظیفه حفاظت و صیانت از ارزش های اثر و نظارت بر ضوابط حفاظتی عرصه و حریم، اداره کل جهاد کشاورزی استان کرمان متولی حفاظت فنی و نگهداری اثر از طریق مشارکت شورای محلی و وزارت نیرو یا موسسه گنجینه ملی آب متولی پژوهش و معرفی اثر و کنترل مجوزهای بهره برداری از آب و شورای محله قنات متولی نگهداری، امور اجرایی و بهره برداری و تداوم مدیریت سنتی قنات است.

ستارزاده در خاتمه گفت: عوامل آسیب رسان به قنوات شامل عوامل طبیعی مانند سیل، زلزله و خشکسالی و عوامل انسانی چون حفرچاه در حریم هیدرولیکی قنات و ساخت و ساز، تخریب میل چاه به شماره می رود همچنین در حوزه قنوات همکاری گسترده ای بین فرمانداری، شهرداری و شورای شهر بم و بروات، بخشداری ها، دهیاریها، محیط زیست، جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و مالکین قنوات و مغنی ها صورت گرفته است.

براساس این گزارش دو قنات اکبر آباد و قاسم آباد مربوط به دوره قاجار و جزو ۱۱ قنات کشوری هستند که در سال ۹۳ ثبت ملی و در تاریخ ۲۵ تیر ۹۵ ثبت جهانی شدند.

شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری استان کرمان واقع شده است.

The post مسیر تخصصی گردشگری قنوات معرفی شده است appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *