مسجد تاریخی دوره آق قویونلوها در باسمنج نوسازی شد

مسجد تاریخی «امین‌آباد» شهر باسمنج، مربوط به دوره آق قویونولوها، با تلاش هنرمندان نقاشی و خط تبریز و اصفهان پس از یک سال، مرمت و نوسازی شد.

ایرنا: مسجد تاریخی امین آباد که بعد از انقلاب به نام امام حسن (ع) تغییر نام داده است، در زیربنای ۷۱۰ مترمربع در ۲ طبقه احداث شده که برای نوسازی و مرمت آن ۱۰  میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل کمک های مردمی هزینه شده است.

قدمت این مسجد چوبی که آخرین بار در سال ۱۳۵۳شمسی توسط آیت الله شتربانی، مرمت و بازسازی شده بود، به دوره آق قویونلو و قره قویونلوها می رسد؛ این بنای تاریخی مذهبی در جوار رودخانه «لیقوان چای» و مشرف به جاده ابریشم احداث شده و میدان این مسجد محل اطراق کاروانیان جاده ابریشم و خود مسجد نیز یکی از مراکز اقامه نماز مسلمانان کاروان های هند بوده است.

در دوره قاجار نیز آسیاب های آبی اطراف این مسجد محل تهیه آرد لشکر عباس میرزا در جنگ با روسیه بوده است.

سخنرانی عباس میزا در جمع جنگجویان مناطق دامنه های سهند و تهییج آنها برای پیوستن به لشکر ایران در جنگ با تجاوزگری های روس حدود ۲۰ سال قبل در همین  مسجد تاریخی صورت گرفت و روس ها در اشغال تبریز آسیاب های آبی جوار این مسحد را به بهانه ارسال آرد و آذوقه به لشکر ایران با خاک یکسان کردند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در مراسم افتتاح این مسجد، احیا، نوسازی و تجدید بنای مساجد قدیمی را از ضروریات دین مبین اسلام و ایمان به خدا عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم گفت: با مرمت و نوسازی این مسجد قدیمی و زیبا باید شاهد برپایی نمازهای یومیه باشکوه در چنین مساجدی باشیم.

وی با اشاره به ایام محرم ، فریضه امر به معروف و نهی از منکر را بسیار مهم دانست و افزود: مومنان باید در حد توان و وسع خود در ترویج این امر الهی پیشقدم و کوشا باشند.

نماینده ولی فقیه در استان موافقت خود برای برپایی نماز جمعه در شهر باسمنج را اعلام و اضافه کرد: به زودی امام جمعه این شهر منصوب و معرفی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، شهر باسمنج با ۱۲ هزار نفر جمعیت در جوار تبریز و حدود ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی این کلان شهر واقع شده است.

The post مسجد تاریخی دوره آق قویونلوها در باسمنج نوسازی شد appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *