ماندگاری ژئوپارک قشم در فهرست جهانی

مدیر ژئوپارک قشم گفت: ژئوپارک قشم از نظر قرارگیری در لیست جهانی در وضعیت خوبی به سر می‎برد و کماکان در فهرست ژئوپارک‌های جهانی قرار دارد.

میزان: علی‌رضا امری‌کاظمی مدیر ژئوپارک قشم، با بیان اینکه، وضعیت ژئوپارک قشم از نظر قرارگیری در لیست جهانی وضعیت خوبی است و کماکان در فهرست ژئوپارک‌های جهانی قرار دارد، اظهار داشت: ژئوپارک قشم در حال حاضر دارای کارت سبز از سازمان جهانی ژئوپارک‌هاست که در سال آینده مجددا ارزیابی دوره‌ای توسط یونسکو انجام خواهد شد که به دلیل رعایت استاندارد‌ها در این باب، ژئوپارک قشم یک بار دیگر نیز کارت سبز دریافت خواهد کرد و در لیست جهانی باقی می‌ماند.

وی همچنین به توسعه ژئوسایت‌های موجود (ژئوپارک قشم در حال حاضر ۲۵ ژئوسایت دارد) و اضافه کردن چند ژئوسایت جدید به فهرست ژئوپارک قشم اشاره و افزود: توسعه و افزایش ژئوسایت‌ها با کمک جامعه محلی و با هدف پایداری جمعیتی و توسعه اشتغال محلی صورت می‌گیرد که می‌تواند در اقتصاد مردم نیز تاثیرات قابل توجهی داشته باشد.

مدیر ژئوپارک قشم به مبحث توسعه آموزش برای جمعیت حاضر و ساکن در محدود ژئوپارک قشم اشاره و افزود: مباحث توسعه‌ای و آموزشی طی طرح‌هایی مدون ارائه و در آینده‌ای نزدیک در اختیار بخش‌های مربوطه با هدف اجرایی شدن قرار می‌گیرد.

بنابراین گزارش، ژئوپارک قشم نخستین ژئوپارک خاورمیانه است که از سال ۱۳۸۵ به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های تحت حمایت یونسکو درآمده‌است.

ژئوپارک‌های جهانی یونسکو محوطه‌هایی است که نشانگر تنوع عظیم زیستی و زمین‌شناختی کره زمین است که این سازمان از طریق برنامه‌های اجرا شده توسط جوامع محلی به‌منظور تقویت توسعه پایدار منطقه‌ای، تنوع زمین‌شناختی را ترویج می‌کنند.

همچنین ژئوپارک‌ها به ارتقای آگاهی از تغییر اقلیم و بلایای طبیعی و همچنین پایش این پدیده‌ها کمک کرده و بسیاری از آن‌ها امکان تدوین راهبرد‌های کاهش خطر بلایای طبیعی را برای جوامع محلی فراهم می‌کنند.

حفاظت از ژئوپارک و ژئوسایت‌های قشم توسط جوامع محلی و با نظارت و آموزش مدیریت ژئوپارک قشم از طریق فعالیت‌های گردشگری سبز صورت می‌گیرد.

ژئوپارک قشم دارای ۲۵ ژئوسایت شامل دره ستاره افتاده (دره ستاره‌ها)، کورکوراکوه، بام قشم، دره تندیس‌ها، دره شور، تنگه چاه‌کوه، نمکدان، کریان، موزه ژئوپارک، پهنه‌های گلی، ساحل کرق، دره قاضی، تنگه اولی، بصیرا، چاکویر، جزایر ناز، ژئولینک، باسعیدو، خلیج دیرستان، جنگل حرا، ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها، صخره خرچنگ‌ها، روستای لافت، غار خربس و تالاب پرندگان دو کوهک است.

ژئوپارک قشم از سال ۱۳۹۱ به علت عدم رعایت برخی از خواسته‌های سازمان جهانی، از جمله نصب تابلو و علائم راهنمایی، احداث راه‌های دسترسی، ساخت اماکن اقامتی مانند هتل و مجموعه عوامل پشتیبانی برای حضور گردشگران در منطقه در ابتدا کارت زرد و سپس از لیست جهانی خارج شد، که پس از تغییرات ایجاد شده و ارسال مستندات این ژئوپارک مجددا در سال ۱۳۹۶ موفق به دریافت کارت سبز و برگشت به لیست جهانی تا سال ۲۰۲۰ میلادی شد که بسیار ارزشمند است.

The post ماندگاری ژئوپارک قشم در فهرست جهانی appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *