لایه‌نگاری در یکی از شاخص‌ترین تپه‌های باستانی زاگرس مرکزی

سرپرست هیات باستان‌شناسی تپه های باستانی حوزه زاگرس مرکزی گفت: لایه نگاری تپه باستانی قلا در گیلان غرب استان کرمانشاه به عنوان یکی از شاخص‌ترین تپه‌های باستانی حوزه زاگرس مرکزی با هدف تعیین توالی فرهنگی انجام شد.

ایرنا: هوشنگ رستمی با اعلام این خبر گفت: تپه باستانی قلا در مرکز شهر گیلان غرب استان کرمانشاه، یکی از شاخص ترین تپه های باستانی حوزه زاگرس مرکزی است که سال ۱۳۴۹ در فهرست آثار ملّی به ثبت رسید.
وی افزود: موقعیت کاملاً استراتژیک و قرارداشتن تپه یادشده در آستانه مسیر مواصلاتی و باستانی خراسان بزرگ (بین النهرین به فلات مرکزی) در کنار تراکم بالای شواهد و بقایای فرهنگی مشهود بر سطح و پیرامون آن، گویای غنای باستانی تپه قلا و نقش موثر آن در بستر مطالعات باستان شناسی دوران تاریخی و پیش از تاریخ غرب ایران و حوزه زاگرس مرکزی است.
این باستان شناس تصریح کرد: نخستین فصل از کاوش های باستان شناسی تپه قلا با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با هدف لایه نگاری این تپه و تعیین توالی فرهنگی دشت گیلان غرب انجام شد.
وی گفت: در این پروژه با توجه به عوارض فیزیکی تپه و در نظرداشتن امکان دستیابی به بیشترین لایه های باستانی، گمانه ای در جبهه جنوب غربی تپه تعیین حدود شده و مورد کاوش قرار گرفت.
به گفته رستمی، مبنای کار در این پروژه، شناسایی، ثبت و ضبط شواهد باستان شناختی و لایه های استقراری دوره های مختلف است.
سرپرست هیات باستان شناسی خاطرنشان کرد: مضاف بر این به منظور دستیابی به قطعیت هرچه بیشتر و تامین غایی اهداف این فصل، نمونه های لازم جهت انجام مطالعات آزمایشگاهی و گاهنگاری مطلق نیز برداشت خواهد شد.
او با بیان اینکه تاکنون شواهد مهمی از دوران ساسانی و اشکانی بدست آمده ابراز امیدواری کرد: در ادامه کاوش به سوالات مهمی که پاسخ به آنها دغدغه آغاز این پروژه بوده پاسخ داده شود.

The post لایه‌نگاری در یکی از شاخص‌ترین تپه‌های باستانی زاگرس مرکزی appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *