ساخت کلبه پرنده‌نگری در تالاب متحرک ایران / تماشای پرندگان مهاجر در میان توسکاهای شناور

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستارا از آغاز عملیات ساخت بوم کلبه یا اتاقک‌های پرنده‌نگری در حاشیه تالاب استیل با هدف معرفی جاذبه‌های طبیعی و جلب مشارکت مردم در حفاظت آن خبر داد.

ایرنا: مصطفی فلاح با بیان این خبر افزود: طرح ساخت بوم کلبه در حاشیه تالاب استیل، مطالعه و کارشناسی شده و نمونه‌های آن در تالاب بین المللی امیر کلایه لاهیجان، آب کنار انزلی و تالاب جوکندان تالش ساخته شده است.

وی ادامه داد: در حاشیه تالاب استیل آستارا دو بوم کلبه با مساحت ۱۵ متر مربع و دو آلاچیق روباز با سازه‌های چوبی و سازگار با طبیعت ساخته می‌شود و برای کلبه‌ها دوربین نصب خواهد شد و علاقه مندان یا با استفاده از دوربین یا با چشم غیر مسلح پرنده نگری خواهند کرد.

 گردشگری

وی افزود: در کلبه‌ها یا اتاقک‌های پرنده نگری نمازخانه و سرویس بهداشتی دایر خواهد شد و فاضلاب آنها به خارج از محدوده طرح هدایت و از ورود آن به آب تالاب جلوگیری خواهد شد.فلاح اضافه کرد: اعتبار این کار در شورای برنامه ریزی استان گیلان تصویب شده و دولتی است و پیش بینی می‌شود این طرح تا پایان شهریور ماه امسال تکمیل و به بهره برداری برسد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستارا با بیان اینکه هرگز به دنبال بهره برداری اقتصادی از تالاب نیستیم به  گفت: در راستای توسعه پایدار، ترویج اقتصاد سبز و بهره برداری اصولی و احیای علمی تالاب‌ها، اجرای اینگونه طرح‌های مطالعه و تأیید شده مانعی ندارد.تالاب استیل تالابی است که در ۷ کیلومتری شهر آستارا و در حاشیه جاده رشت به آستارا قرار دارد. این تالاب یکی از مناطق نمونه گردشگری و توریستی شهر آستارا به‌شمار می‌رود.

اهمیت اکو توریستی این تالاب از جهت نزدیکی به جاده، تنوع چشم‌اندازهای طبیعی همچون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف دوچندان می‌شود. ضلع‌غربی تالاب، پوشیده از جنگل و پوشش‌های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور منظره بسیار جالب توجهی را بوجود آورده است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاذبه‌های مهم تلقی می‌شود.

تالاب استیل ۱۳۸ هکتار وسعت دارد و از مکان‌های گردشگرپذیر استان گیلان است. این تالاب یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری در شهر آستارا است که افزون بر کارکردهای زیستی و طبیعی از جنبه‌های اقتصادی- اجتماعی نیز بسیار مهم است.

قرار گرفتن این تالاب در بین جاده و کوه اسپینه و همسایگی با هتل بین‌المللی از جاذبه‌های توریستی استان گیلان است.

تالاب استیل سالانه پذیرای هزاران پرنده مهاجر و جوجه‌آوری این پرندگان است.

وجود درختان توسکا در این تالاب، جلوه‌ای دیدنی به آن بخشیده است. از ویژگی‌های تالاب استیل آستارا این است که درختان این تالاب به علت اینکه ریشه آن‌ها در آب قرار دارد، همواره در پهنای تالاب جابه‌جا می‌شوند و حرکت می‌کنند. به همین علت، تالاب استیل به تالاب درختان شناور هم معروف است. گاه به همین دلیل به تالاب استیل، تالاب متحرک هم می‌گویند.

The post ساخت کلبه پرنده‌نگری در تالاب متحرک ایران / تماشای پرندگان مهاجر در میان توسکاهای شناور appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *