ساخت و ساز در مجاورت کاخ گلستان/ خطر در کمین بنای تاریخی پایتخت‌نشینان؟!

ارتفاع ساخت و ساز حومه کاخ گلستان با مصوبه شورای فنی استان تهران منطبق شد؛ اما …

باشگاه خبرنگاران جوان: کاخ گلستان یکی از میراث فرهنگی ثبت جهانی شده کشورمان به حساب می‌آبد که در بافت تاریخی تهران قرار گرفته است.

این میراث جهانی در طول عمر خود شاهد وقوع حوادث تاریخی متعددی بوده و حرف زیادی برای گفتن دارد؛ به عنوان مثال جرقه انقراض سلسله قاجار و استقرار سلطنت پهلوی در تکیه دولت و با برپایی مجلس مؤسسان در آذر ماه سال ۱۳۰۴ زده شد. از وقایع دیگری که کاخ کلستان راوی خوبی برای آن است می‌توان به گشایش مجلس یکم در ۱۸ شعبان سال ۱۳۲۴ هجری قمری اشاره کرد. مجلس یکم در اتاق برلیان عمارت گلستان گشایش یافت.

شایان ذکر است؛ کاخ گلستان با وجود اهمیت تاریخی و جهانی خود در ماه‌های اخیر با بی‌مهری همسایه‌هایش مواجه شده است.

داستان از این قرار است که شورای فنی اداره میراث فرهنگی استان تهران و شهرداری منطقه ۱۲ در سال ۱۳۹۵ مجوز ساخت بنایی که در مجاورت کاخ گلستان قرار گرفته را صادر کردند که به گفته محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور کار درستی نبوده است. البته براساس مدارکی که به تازگی منتشر شده‌اند، نخستین استعلام پلاک مذکور در ناصرخسرو که در سال ۹۳ انجام شده است با امضای سپیده سیروس نیا (معاون وقت میراث فرهنگی استان تهران) از طرف رجبعلی خسروآبادی (مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران) است و در آن تأکید شده به دلیل قرارگیری در نزدیکی کاخ گلستان، مطابق وضع موجود (همان دو طبقه) بدون زیرزمین و با نمای همگون املاک مجاور و با تأیید طرح معماری امکان ساخت و ساز وجود دارد.

پس از آن در سال ۹۴ و پس از اعتراض مالک، باز هم میراث تهران به نقشه‌ها ایراد می‌گیرد و باز هم بر همان ضوابط پیشین تأکید می‌کند. چند ماه پس از طرح شکایت دوباره مالک که چرا تنها اجازه ساخت و ساز برای دو طبقه آن هم بدون زیر زمین را دارد، این بار موضوع در اوایل سال ۹۵ در شورای فنی تهران مطرح شده است و شورای فنی هم چنین مجوز شبهه ناکی را صادر می‌کند، اما با این همه میراث تهران برطبق ضوابط، مصوبه شورای فنی تهران را در همان سال ۹۵ به معاونت میراث فرهنگی کل کشور ارسال می‌کند.

این در صورتی است که معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مدعی است که نامه‌ای در این خصوص به معاونت میراث فرهنگی کل کشور ارسال نشده است.

گفتنی است؛ در همان زمان نیز در قالب نامه‌ای به میثاقیان مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی ابلاغ می‌شود که بنا بر آیین نامه شورای فنی استان‌ها که در سال ۹۳ ابلاغ شده است، در آیین نامه شورای فنی بخش «سایر موارد» بند ۲ به قابلیت اجرایی مصوبات شورای فنی پس از اعلام نظر مکتوب به دبیرخانه شورای فنی در ستاد سازمان اشاره شده است.

البته داستان به اینجا منتهی نمی‌شود و کار ساخت بنا آغاز می‌شود، اما تخلف‌هایی در این راستا انجام می‌گیرد. به عنوان نمونه ارتفاع بنای در حال ساخت بیشتر از ارتفاع مورد نظر شورای فنی سازمان میراث فرهنگی می‌شود و این امر ثبت جهانی کاخ گلستان را به خطر می‌اندازد. بنابراین علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و برخی از مدیران دیگر سازمان مذکور به وضعیت ساخت و ساز‌های اطراف کاخ گلستان واکنش نشان می‌دهند و از محل ساخت و ساز بازدید می‌کنند و قول می‌دهند که تخلفات موجود رفع شوند.

البته در قالب این بازدید بیان می‌شود که شورای فنی صرفاً نقش مشورتی دارد و اگر کسی باید پاسخگو باشد معاون وقت میراث فرهنگی استان تهران است. این امر در صورتی مطرح می‌شود که شورای فنی وقت تهران مجوز ساخت ۱۰/۵ متر و دو طبقه زیر زمین در حریم کاخ گلستان را صادر کرده بود، اما ارتفاع مصوب باید حداکثر ۷/۵ متر و بدون زیر زمین باشد.

هم‌اکنون و براساس آخرین اخبار منتشر شده اگرچه ارتفاع بنای در حال ساخت به میزان تصویب شده در شورای فنی استان تهران کاهش پیدا کرده است، اما همچنان ثبت جهانی کاخ گلستان را تهدید می‌کند.

The post ساخت و ساز در مجاورت کاخ گلستان/ خطر در کمین بنای تاریخی پایتخت‌نشینان؟! appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *