روستای رنسانسی ایران؛ جلوه‌ای از معماری سنگی اروپا

روستای ورکانه همدان یکی از منحصر به فردترین روستاهای ایران است که تماما از سنگ ساخته شده و به روستای سنگی شهرت یافته است.

این روستا به عنوان نگین گردشگری روستایی استان همدان نام گرفته است و تمام کوچه‌های آن با سنگ لاشه ساخته شده است که در زیر نورهای موضعی به رنگ قهوه‌ای سوخته در می‌آیند، به‌طوری که حال و هوای دوران رنسانس اروپا را در ذهن تداعی می‌کند.

ورکانه که قدمت ۴۰۰ ساله دارد در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان و در دره آبشینه واقع شده است.

آنچه که بیش از همه در روستای ورکانه به چشم می‌آید کاربرد سنگ در ساخت آن است. کوچه‌های سنگ فرش این روستا با خانه‌های سنگی احاطه شده‌اند و یکی از زیباترین مناظر روستایی را پیش چشم فرد قرار می‌دهند.
یکی از مکان های عجیب در این روستا گورستانی است که در آن هیچ سنگ قبری دیده نمی شود و به همین دلیل متمایز از دیگر گورستان ها جلوه می کند.

در روستای ورکانه تنها یک مسجد وجود دارد که در ضلع جنوبی روستا به چشم می خورد. بنای این مسجد نوساز است و با مصالح جدید ساخته شده. نمای ساختمان آن آجری است و به لحاظ معماری داخلی کاملا ساده است. درون مسجد یک محراب کوچک وجود دارد که کاشی‌کاری اندکی اطراف آن را زینت داده است. وضوخانه، فضاهای پشتیبانی و خدماتی نیز در اطراف مسجد قرار گرفته‌اند.

خانه‌های سنگی

از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای ورکانه استان همدان می توان به مراکز فرهنگی از قبیل حمام و مسجد جامع روستا، ایوان‌ها و فضاهای نیمه باز در خانه‌های روستایی و سکوهای نشستن رهگذران در میان کوچه‌ها و مراکز تاریخی مثل اصطبل مهری خانم و قلعه اربابی اشاره کرد.
روستای ورکانه در دامنه جنوبی زاگرس مرکزی قرار گرفته و روستاهای این منطقه به دلیل کوهستانی بودن و برخورداری از طبیعت زیبا از مناطق بسیار بکر به شمار می‌روند.

وجود دره‌ های فراوان از جمله دره‌ های زیبای یورد صفرخان، دره‌ خان، تخته سنگ، جن‌ دره و سوبلاغ در مجاورت روستا از خصوصیات طبیعی منطقه است به طوری که دره بارانی در جنوب و جنوب شرق‌ آبادی واقع شده است. شیب عمومی این منطقه و وجود دره‌ های فراوان در اطراف روستا موجب شکل‌ گیری رودخانه‌ های فصلی شده است. رودخانه ‌های فصلی ورکانه از ارتفاعات یخچال ‌ها سرچشمه می ‌گیرند و بعد از عبور از اراضی سیمین ورکانه به رودخانه فصلی ارزانفود می ‌ریزند.
این روستا زادگاه پرفسور توفیق موسیوند، سازنده نخستین قلب مصنوعی جهان است که در سال ۱۳۱۵ در این دیار چشم به جهان گشود.

The post روستای رنسانسی ایران؛ جلوه‌ای از معماری سنگی اروپا appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *