روستاها؛ گنجینه های گردشگری

روستا گردی شکل جدیدی از گردشگری است که امروزه در سراسر دنیا طرفداران خود را دارد و با روند مشکلات و دغدغه های شهرنشینی در آینده ای نزدیک، روستاها به عنوان گنجینه های گردشگری به محلی آرامش بخش برای مردم تبدیل خواهد شد.

ایرنا، امروزه تغییر سبک زندگی مردم باعث شده است تا زندگی شهری علاوه بر ماشینی شدن، آلودگی هوا و آلودگی های صوتی را به همراه داشته باشد و مردم علاقه مند هستند حداقل در روزهای از هفته به مکان هایی بکر و آرام سفر کنند تا ساعاتی به دور از دغدغه های شهری به استراحت بپردازند.
و اما با روند شهرنشینی و توسعه روز افزون وسایل و امکانات باید به دنبال روستاهایی باشیم که هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده اند که با رسیدگی به آنها می توان روح زندگی در آنان دمید.
عده ای از مردم در این روزها تصمیم خود را گرفته اند و تفریح خود را به روستاها کشانده اند و با مسافرت به روستاها لذت این زندگی بی آلایش را تجربه می کنند.
روستاگردان با سفرهای چند روزه به روستاهای هدف گردشگری در کنار لذت به دنبال آرامش هستند و از سوی دیگر نیز دست اندرکاران حوزه گردشگری به دنبال توسعه گردشگری روستایی هستند.
توسعه گردشگری یکی از اهداف اصلی و برنامه های کلیدی دولت تدبیر و امید است چراکه اجرای این طرح نقش مهمی در توسعه اقتصادی و ایجاد درآمد برای روستاییان دارد و موجب پیشرفت صنعت توریسم در کشور و در استان همدان می شود.
روستاهای هدف گردشگری استان همدان با داشتن جاذبه های تاریخی، طبیعی و مذهبی و وجود مناطق بکر و زیبا به استقبال گردشگران از نقاط مختلف کشور و جهان هستند.

**20 روستای هدف گردشگری در همدان

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: این استان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران دارای 20 روستای هدف گردشگری است.
علی خاکسار در گفت و گو با ایرنا افزود: همدان به لحاظ آب و هوایی در منطقه ای قرار دارد که باعث شده طبیعت بکری داشته باشد و روستاهای تاریخی و طبیعی همدان سالانه میزبان هزاران گردشگر از سراسر کشور است.
وی ادامه داد: برخی از این روستاها همچون ورکانه، علیصدر، سیمین، ملهمدره و مانیزان جاذبه هایی در نوع خود بی نظیر هستند.
خاکسار اضافه کرد: نزدیک به 30 اقامتگاه بومگردی در روستاهای همدان راه اندازی شده است تا گردشگران از نظر اقامت مشکلی نداشته باشند.

** توسعه گردشگری روستایی در اولویت UNWTO

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری گفت: توسعه روستاهای گردشگری زمینه ای برای کسب تجربه های جدید از فرهنگ قومیت ها و اقوام مختلف و از اولویت های اصلی این سازمان بین المللی است.
«زوراب پولولیکاشویلی» در حاشیه چهلمین اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) که در همدان برگزار شد افزود: این موضوع می تواند زمینه ای برای آشنایی با خانه های سنتی، فرهنگ و غذاهای سنتی و از همه مهمتر ایجاد فرصت های شغلی فراهم کند.
وی با بیان اینکه برای هر کشور معرفی گردشگری منطقه ای و روستایی اهمیت بالایی دارد اظهار داشت: ایجاد روستاهای گردشگری ظرفیت خوبی برای حمایت از افراد و خانواده هایی است که از شهرهای خود دور هستند.
دبیرکل سازمان جهانی گردشگری از دیگر آثار مثبت این راهبرد را جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها و کمک به ماندگاری آنها در روستا دانست.
وی با بیان اینکه برای تحقق این مهم باید دوره های آموزشی برای افراد بومی برگزار شود گفت: در همین چارچوب برای یک یا دو سال آینده برنامه ای برای معرفی ظرفیت های گردشگری روستایی و منطقه ای پیش بینی شده است.
پولولیکاشویلی بیان کرد: کشورها حتی می توانند با اشتراک گذاشتن ظرفیت های گردشگری روستایی به رقابت پرداخته و گردشگری روستایی را آموزش داده و تقویت کنند.

** تضمین اشتغال در روستاها

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: گردشگری در روستا ها موجب تضمین و پایداری اشتغال در این مناطق می شود تا روستاییان برای کسب درآمد به شهر مهاجرت نکنند.
علی اصغر مونسان افزود: امروزه در تمام دنیا گردشگری به عنوان بهترین ابزار توسعه پایدار شناخته شده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: گردشگری امروز به عنوان صنعتی پویا در دنیا پیشرفت یافته و کشورهای امروز با هدف درآمد، اشتغال و تعامل به دنبال آن هستند.
مونسان گفت: گردشگری موجب توسعه اقتصاد شهری و روستایی و برقراری عدالت اقتصادی بین آنها می شود.
وی تاکید کرد: در بخش اشتغال، درآمد گردشگری 2.5 برابر سایر صنایع است و در بخش هزینه اولیه نیز یک پنجم سایر صنایع هزینه می برد.
مونسان گفت: عزم دولت توسعه گردشگری است و برگزاری برنامه هایی همچون اجلاس جهانی گردشگری می تواند صنعت گردشگری را توسعه دهد.

The post روستاها؛ گنجینه های گردشگری appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *