راهنمای رفتن به ورزنه

در انتهای شرقی اصفهان می‌رسیم به ورزنه. تا چند سال قبل به ورزنه به خاطر زن‌ها و دخترهای چادر سفیدش «سفیدترین شهر ایران» هم می‌گفتند، اما حالا این کویر ورزنه است که خیلی‌ها را به اینجا می‌کشاند.

کویر ورزنه کجاست؟

کویر ورزنه

ورزنه، بخش کویری اصفهان است که در ۱۰۵ کیلومتری آن واقع شده و جزئی از بیابان خارا به‌حساب می‌آید. از تهران که راه بیافتیم تا ورزنه حدود ۵ ساعت و نیم راه در پیش داریم. باید قم، کاشان و نائین را پشت سر بگذاریم تا به ورزنه اصفهان برسیم.

از شهر ورزنه تا کویر هم ۱۰ کیلومتری باید به سمت جنوب رانندگی کنیم. تالاب گاوخونی در شرق اینجا قرار گرفته و از جنوب به شهر حسن‌آباد می‌رسد. به همین دلیل به آن بخش از کویر که به مسیر حسن‌آباد نزدیک است، کویر حسن‌آباد هم می‌گویند.

چرا باید این کویر را ببینیم؟

شترسواری در ورزنه

تا چند سال قبل تا دشت و جنگل سر راه‌مان وجود نداشت، یا صدای موج‌های دریا را نمی‌شنیدیم، سفر برایمان سفر نمی‌شد، ولی زمان که گذشت، کویر هم به عنوان مقصد سفری هیجان‌انگیز بر سر زبان‌ها افتاد.

در کویر ورزنه هم مثل همه کویرها می‌توانیم ساعت‌ها روی شن‌های نرم راه برویم و در سکوت کویر غرق شویم. شترسواری یکی از کارهایی‌ست که در این کویر انتظارمان را می‌کشد و به خاطر وجود شترهای زیاد، اردیبهشت هرسال در اینجا مسابقه‌ شترسواری هم برگزار می‌شود.

می‌توانیم در اینجا زیپ‌لاین سوار شویم که تجربه‌اش با جاهای دیگر خیلی فرق می‌کند. موتورسواری و آفرودسواری هم از گزینه‌های پیش روست، ولی در چند سال گذشته آنقدر تورهای گردشگری به کویر آمده‌اند و آنقدر موتورسواری و آفرودسواری کرده‌اند که بافت شن‌ها و رمل‌ها دستخوش تغییر شده. بنابراین کویردوستان می‌گویند اگر می‌خواهیم در سال‌های آینده هم امکان سفر به کویر را داشته باشیم، بهتر است همه اینها را به دست فراموشی بسپاریم و به راه رفتن روی رمل‌ها اکتفا کنیم.

ورزنه اصفهان

به جای آفرودسواری می‌توانیم کمی از نرمی ماسه‌ها دل بکنیم، پاراگلایدر سوار شویم و پرواز کنیم. شب که از راه برسد، اگر هنوز کویر ورزنه را ترک نکرده باشیم، یکی از زیباترین آسمان‌ها را خواهیم دید.

جاذبه‌های نزدیک

گاو چاه

گاوچاه: بعد از پیاده‌روی روی شن‌ها و تماشای تپه‌های ماسه‌ای زیبای ورزنه اصفهان، می‌توانیم به شهر ورزنه سر بزنیم.

یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی ورزنه، گاو چاه حاج ابراهیم است. اینجا که سوئیت اجاره‌ای هم دارد، نمادی از زندگی سنتی و قدیمی منطقه محسوب می‌شود. سال‌ها پیش، گاوها از چاه آب بیرون می‌کشیدند.

این گاوها در هر  دور رفت‌وبرگشت، بیشتر از ۲۰۰ لیتر آب از چاه بیرون می‌آورند، اما با پیشرفت فناوری همه چیز تغییر کرد و این روزها فقط به صورت نمادین برای گردشگران اجرا می‌شود.

قلعه قورتان

قلعه قورتان: این قلعه در فاصله ۱۰ کیلومتری جاده ورزنه به اصفهان، نزدیک روستای قورتان قرار گرفته. ارگ قورتان از دوره دیلمیان به‌جا مانده. اینطور معروف است که بعد از ارگ بم، این قلعه بزرگ‌ترین قلعه خشتی ایران به‌حساب می‌آید. بیرون قلعه هم باقی‌مانده مسجد دوطبقه و وسیعی را می‌شود دید که در دوره ایلخانیان ساخته شده.

کبوترخانه

کبوترخانه: حیف است که تا روستای قورتان برویم و دیدن کبوترخانه را از دست بدهیم. این برج، ۱۵ متر بلندی دارد و نزدیک زاینده‌رود در شمال غربی ارگ قورتان قرار گرفته. برج کبوترخانه به‌سبک معماری سنتی این منطقه ساخته شده و خیلی تماشایی‌ست. این برج ۱۲ سیلو دارد که هر کدام پایه بنا درنظر گرفته می‌شوند و کبوترها در حفره‌های آن لانه می‌سازند و زندگی می‌کنند.

نمک خارا

دریاچه نمک خارا: ۵۰ متر که از ورزنه به‌سمت روستای خارا برانیم، در جنوب تالاب گاوخونی، یکی از بزرگ‌ترین نمک‌زارهای را می‌بینیم. دریاچه نمک خارا پر از بلورهای نمک است که میان‌شان جلبک‌های قرمز دیده می‌شود. اینجا معدن نمک است و روزانه برای مصرف صنعتی، از آن نمک استخراج می‌کنند.

کجا اقامت کنیم؟

در اقامتگاه ورزنه ورزنه و همچنین در سایت تفریحی واحه، واقع در کیلومتر ۶ جاده حسن‌آباد، منطقه تپه‌های ماسه‌ای، می‌توانیم اقامت کنیم. گزینه‌ بعدی هتل ‌های نائین است.

نوشته راهنمای رفتن به ورزنه اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *