دلایل طولانی شدن بازسازی موزه هنرهای معاصر

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی با بیان اینکه تاکنون ۶۰ درصد از پروژه مرمت موزه هنرهای معاصر تهران انجام شده است، شرایط خاص این موزه و ارزش تاریخی که دارد را ازدلایل طولانی شدن فرآیند مرمت و بازسازی عنوان کرد. نوسانات زیاد قیمت‌ها در بازار و همچنین نداشتن سرعت لازم از سوی پیمان‌کار اول، دلایل دیگر این امر عنوان شد.

ایسنا: نشست خبری مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران با حضور هادی مظفری (مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی) و مجید آقایی (مدیر موزه هنرهای معاصر تهران) در کتابخانه این موزه برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی مظفری در سخنانی اظهار کرد: پیش‌بینی ما برای مرمت موزه در دو فاز ۶۰ و ۴۰ درصدی بود که ۶۰ درصد اولیه این پروژه به اتمام رسید و امروز گزارش آن ارائه خواهد شد.

او ادامه داد: موزه هنرهای معاصر در سال ۵۶ افتتاح شده و تاریخی که بعد از ۴۲ سال بر آن گذشته بود، کارهای زیادی داشته که بخشی پیش از آغاز پروژه قابل پیش‌بینی بود و بخشی هم در پروژه خودش را نشان داد. به طور کلی فرآیند مرمت و بازسازی موزه در ۱۲ جبهه اصلی و ۱۳۰ بخش فرعی انجام شد.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی همچنین درباره علت طولانی شدن فرآیند بازسازی و مرمت موزه هنرهای معاصر تهران، توضیح داد: این پروژه از اردیبهشت ۹۷ آغاز شد و یکی از علت‌هایی که این پروژه تاکنون ۱۴ ماه به طول انجامید، نوسانات زیاد قیمت‌ها در بازار بود. با توجه به برآوردهایی که صورت گرفته بود مشکلی برای تامین اعتبار وجود نداشت و همچنین نیز وجود ندارد، اما به‌روز کردن قیمت‌ها کار را برای ما سخت می‌کرد. در مجموع تغییرات هفته‌ای قیمت‌ها باعث تاخیر در کار شد. در نهایت میان کارفرما، پیمان‌کار و مشاور توافق جدیدی درباره قیمت‌ها ایجاد شد و با توجه به اینکه این قیمت‌ها باید مورد تایید سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور باشد، این فرآیند نیز زمان‌بر شد.

او افزود: یکی دیگر از علل تاخیر پروژه بازسازی این بود که احساس کردیم در برخی جبهه‌های کاری پیمان‌کار سرعت کافی را ندارد. به همین خاطر از حضور پیمان‌کار اول صرف نظر کردیم و مراحل تغییر پیمان کار نیز پروسه‌ای زمان‌بر بود.

مظفری شرایط خاص موزه هنرهای معاصر تهران و ارزش تاریخی که دارد را از دیگر دلایل طولانی شدن فرآیند مرمت و بازسازی عنوان کرد و گفت: موزه هنرهای معاصر تهران دارای سه ویژگی منحصر به فرد است که این ویژگی باعث شد تا ما با دقت بیشتری این پروژه را پیش ببریم. ساختمان و بنای موزه هنرهای معاصر تهران دارای ارزش و قدمت بالایی است و طبیعتا نیاز به مراقبت دو صد چندان دارد. همچنین نگهداری از آثار موجود در گنجینه و مراقبت از تاریخ شفاهی موزه دو ویژگی دیگر موزه‌ هنرهای معاصر تهران است که منجر به تاخیر این پروژه شد. ما فقط با یک ساختمان مواجه نبودیم. تک تک هنرمندانی که در این ۴۰ سال به موزه آمده بودند تاریخی را برای آن ساختند که مراقبت از آن بر اهمیت این پروژه می‌افزود.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی درباره علت تغییر پیمان‌کار پروژه مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این بود که اسفند ماه کار پیمان‌کار تمام شود، اما به دلیل اینکه هنوز بخشی از خرده‌کاری‌ها باقی مانده بود، یک فرصت یک ماهه به ایشان داده شد و در نهایت از ۱۸ اردیبهشت سال ۹۸، پیمان‌کار جدید، کار را به دست گرفت. در واقع ۶۰ درصد از پروژه که تاکنون انجام شده است، توسط پیمان‌کار اول صورت گرفت و ۴۰ درصد باقی مانده را قرار است پیمان‌کار جدید انجام بدهد.

او همچنین اعلام کرد: به‌دلیل اینکه پیش‌بینی قبلی برای اتمام پروژه بازسازی به دلایلی که پیشتر ذکر کردم محقق نشد و با تاخیر همراه شد، این بار برای اتمام پروژه تاریخ مشخصی را اعلام نمی‌کنیم؛ اما بدانید تمامی مدیران موزه هنرهای معاصر تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمامی دست‌اندرکارانی که به نوعی درگیر این پروژه هستند، شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا اگر امکان دارد حتی یک روز هم پروژه زودتر به پایان برسد و دیگر شاهد تاخیر نباشیم.

مظفری در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شرایط نگه‌داری آثار گنجینه موزه در طی فرآیند بازسازی به چه صورت است، اظهار کرد که تا امروز هیچ‌گونه تغییری در شرایط حرارتی موزه ایجاد نشده و تا زمان ورود دستگاه جدید حتما استانداردهای لازم برای نگهداری آثار رعایت خواهد شد.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی همچنین با تاکید بر اینکه فعالیت‌های نرم‌افزاری موزه هنرهای معاصر تهران به خاطر فرآیند بازسازی متوقف نشده است، بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید موزه هنرهای معاصر تهران بانک اطلاعاتی نداشت و بعد از ۴۰ سال آثار موزه همچنان در یک دفتر به صورت دست‌نویس ثبت شده بود. اما امروز این خبر را اعلام می‌کنم که بانک اطلاعاتی موزه هنرهای معاصر تهران به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است. ۳ هزار ۲۵۹ اثر در این بانک اطلاعاتی به ثبت رسیده است. البته این پروژه مدتی پیش به پایان رسید، اما برای اینکه آزمون خود را پس بدهد و ایرادی نداشته باشد، برای رونمایی از آن مدتی صبر کردیم.

او یادآور شد که در بخش پژوهشی و علمی نیز در این مدت کارهایی صورت گرفته است و مطمئن باشید دوره بعد از بازگشایی موزه، دوره‌ای علمی و پژوهشی خواهد بود. همچنین شبکه موزه‌های هنرهای معاصر کشور را میان شهرهای تهران، اصفهان، آبادان و کرمان را راه‌اندازی کرده‌ایم و بر این اساس حرکت آثار میان موزه‌های کشور آغاز خواهد شد.

مظفری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا از طراح و معمار اولیه موزه‌ هنرهای معاصر تهران برای پروژه مرمت و بازسازی مشورت گرفته شده است، گفت: مشاور پروژه در بسیاری از موضوعات با واسطه با ایشان ارتباط گرفته بودند و نقطه نظرات مطرح‌شده را نیز تا جایی که مقدور بوده پیاده کرده است.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی همچنین درباره کتابی از آثار موزه هنرهای معاصر تهران در خارج از کشور منتشر شده است، اظهار کرد: بعد از چاپ کتاب «ایران مدرن، ملکه هنر»، این کتاب مورد پیگرد قرار گرفت. محتویات کتاب بررسی و ترجمه شد و در اختیار وزارتخانه قرار گرفت و با تعدادی از وکلای خارج از کشور نیز در این زمینه جلساتی برگزار کردیم. هم‌اکنون نیز در حال بررسی است که این موضوع چطور باید پیگیری شود.

او در بخشی از سخنان خود اعلام کرد که در آینده آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران را در تمام سال در تعدادی از گالری‌های این مجموعه عرضه خواهد شد.

مظفری در پایان سخنان خود یادآور شد: مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران یک ضرورت بود و بالاخره باید یک روزی این کار انجام و در دروه‌ای مسئولیت آن پذیرفته می‌شد.‌

آقایی، مدیر موزه هنرهای معلاصر تهران نیز در سخنانی درباره کتاب «ایران مدرن، ملکه هنر»، خاطرنشان کرد: ما این کتاب را تهیه کردیم و خوب است بدانید که تصاویر آن اصلا کیفیت مناسب ندارند و حتی برخی از تصاویر فلو هستند. در واقع می‌توان گفت که این کتاب بیش از آنکه جنبه هنری داشته باشد، جنبه دارد و بیشتر به معرفی خاندان پهلوی پرداخته است.

آقایی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر مبلغ بودجه‌ای که پروژه مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران تعلق گرفته است، خاطرنشان کرد: ما در این پروژه بهره‌بردار هستیم و بودجه تخصص حوزه ما نیست و اطلاعات دقیق آن را مدیریت پشتیبانی و توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار دارد.

او درباره فعالیت‌های نرم‌افزاری موزه هنرهای معاصر تهران، توضیح داد: مهر سال ۵۶ موزه هنرهای معاصر تهران در حالی که آمادگی افتتاح را نداشت، با فشار سیستم حاکمیتی افتتاح شد و قرار شد بخش‌های باقی‌مانده را پس از افتتاحیه به پایان برسانند که عملا با وقوع انقلاب بخش دوم کار متوقف شد. در این میان بخش‌های نرم‌افزاری نیز همانند هویت بصری نادیده گرفته شده بود. بر این اساس ما تصمیم گرفتیم که برخی از برنامه‌های نرم‌افزاری که باید در زمان افتتاحیه انجام می‌شد را در این دوره به انجام برسانیم.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران، خاطرنشان کرد: در این سال‌ها سازمان اداری موزه بر سازمان هنری آن غالب شده بود. بر این اساس چارت اجرایی موزه نیز تغییراتی کرده که بیشتر به سمت موزه‌های مدرن و معاصر حرکت کند. در مجموع این برنامه‌های اجرایی در نشستی پیش از بازگشایی موزه به صورت دقیق اعلام می‌شوند.

همچنین مجید حبیبی‌نژاد، مدیر کنترل پروژه مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران در سخنانی گزارشی از اقداماتی که تاکنون انجام شده است ارائه کرد.

در بخش پایانی این نشست از بانک اطلاعاتی موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد.

The post دلایل طولانی شدن بازسازی موزه هنرهای معاصر appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *