خراسان شمالی استان نواهای محلی

خراسان شمالی

استان خراسان شمالی یکی از استان‎های زیبای شمال شرق ایران است. این استان را می‎توان مقصد مناسبی برای مسافرت در تعطیلات نوروز ۹۸ دانست. بجنورد پایتخت خراسان شمالی و  مهم‎ترین شهر این استان است. استان خراسان شمالی از شمال با ترکمستان، از جنوب با خراسان رضوی و از غرب با استان گلستان هم مرز است. پارس توریسم در این  یاداشت  سعی دارد یک راهنمای سفر مختصر و مفید به استان خراسان شمالی تهیه کند. با ما همراه باشید.

بهترین زمان برای سفر به خراسان شمالی

بخش اعظمی از شهرهای استان خراسان شمالی کوهستانی هستند و زمستان‎های سردی دارد. بنابراین شاید مناسب‎ترین زمان سفر به این استان از نظر آب‎وهوایی را باید اواخر بهار تا اوایل پاییز دانست. با این حال این استان در تعطیلات نوروز نیز به‎دلیل طبیعت زیبایش می‎تواند مورد توجه آن‎دسته از توریست‎هایی که به ایرانگردی علاقه دارند؛ باشد.

آداب و رسوم و فرهنگ مردم خراسان شمالی

خراسان شمالی

شاید اولین چیزی که پس از شنیدن نام خراسان شمالی به ذهنتان برسد موسیقی فولکلور خراسان شمالی باشد. موسیقی این خطه مربوط به موسیقی ترکمن‎ها و همچنین موسیقی ترکی و کردی می‎باشد. سازهایی مانند  کمانچه، سورنا، دوتار، دهل و نی نقش مهمی در موسیقی این خطه دارد.

مردم خراسان شمالی مراسم‎ها و مسابقات زیادی در نوروز دارند که این بر جذابیت سفر شما در نوروز می‎افزاید. مسابقات اسبدوانی، کشتی با چوخه و مراسم خروس جنگی  چند نمونه از این مسابقات است. در دیگر ایام سال نیز مراسمات زیادی در این استان برگزار می‎شود که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

بهترین شهرهای خراسان شمالی برای  بازدید

در استان خراسان شمالی شهرها و روستاهای جذاب زیادی وجود دارد اما در این یاداشت تنها به ۵ نمونه از این شهرها اشاره می‎کنیم.

شهرستان بجنورد

بجنورد را باید معروف‎ترین شهرستان استان خراسان شمالی دانست. در شهرستان بجنورد ترکمن‎ها و تات‎ها زندگی می‎کنند.گردشگاه باباامان یکی از مناطق گردشگری بجنورد است که طرفداران زیادی دارد از دیگر جاذبه‎های گردشگری این شهرستان باید به روستان توریستی اسفیدان، روستای حمید و روستای روئین اشاره کرد.

شهرستان اسفراین

شهرستان اسفراین درحاشیه کوه‎های  آلاداغ در امتداد رشته کوه‎های البرز قرار گرفته است.  در شهرستان اسفراین ۲ رودخانه اصلی به نام‎های رودخانه بیدواز و  کال ولایت  وجود دارد. جالب است بدانید در شهرستان اسفراین کردها، ترک‌ها، تات‌ها و بربرها در کنار هم زندگی می‎کنند و همین امر باعث ایجاد تنوع فرهنگی در این شهرستان شده است.

از جاذبه‎های توریستی این شهرستان می‎توان به بقعه شیخ آذری، منطقه گردشگری بیدواز، منطقه شکار ممنوع شاه جهان، آبشارهای دره زاری و دره جاج، روستای بام، روستای چهارحصار، روستای سرچشمه اسفراین، مقبره بابا قدرت، آرامگاه شاهزاده زید توی، قلعه صعلوک و… اشاره کرد.

شهرستان شیروان

شهرستان شیروان یکی دیگر از شهرهای خراسان شمالی است که به‎دلیل هم‎مرز بودن با کشور ترکمنستان از اهمیت ویژه‎ای برخودار است. شیروان زمستان‎های نسبتا سرد و تابستان‎های معتدلی دارد بنابراین؛ اگر قصد دارید در نوروز از آن دیدن کنید بهتر است به‎انداز کافی لباس گرم با خود هم راه داشته باشید. از جاذبه‎های توریستی این شهرستان باید به الله آباد علیا، تپه برزل‎آباد، کوه کپه داغ،ییلاق اوغار، آبشار استرخی و… اشاره کرد.

از دیگر شهرستان‎های استان خراسان شمالی باید به فاروج، گرمه، راز و جرگلان اشاره کرد.

سوغات استان خراسان شمالی

خراسان شمالی

لب است بدانید معروف‎ترین سوغات استان خراسان شمالی آب‎نبات است. از قدیم در کارگاه‎های بجنورد آب‎نبات درست کرده و در بسیاری از موارد به‎جای قند از آن استفاده می‎کردند. قدیمی‎ترین نوع آب‎نبات در استان خراسان شمالی را باید آب نبات قیچی و مشهورترین آب‎نبات را نیز باید آب نبات شکرپنیر دانست.

سوغات بعدی استان خراسان شمالی که باید از آن یاد کرد فرش دورو است. این نوع فرش مختص به ترکمن‎های خراسان شمالی است و با نخ ابریشم بافته می‎شود. بافنده‎ها دو طرف دار قالی می نشینند و به‎صورت همزمان دو طرف قالی را می‎بافند.

از دیگر سوغات خراسان شمالی باید به گلیم سفره کردی اشاره کرد. جالب است بدانید گلیم سفره کردی  در سال ۱۳۹۲ موفق به دریافت نشان اصالت یونسکو شد. در بافت این گلیم از طرح‎هایی مانند حیوانات حلال‌گوشت، میوه‌ها و غلات استفاده می‎شود.

غذاهای محلی و سنتی خراسان شمالی

خراسان شمالی

استان خراسان شمالی نیز مانند دیگر استان‎های ایران تنوع غذایی زیادی دارد. توصیه می‎شود در طول سفر خود به این استان حتما چند نمونه از غذاهای سنتی آن را امتحان کنید.

در این استان انواع آش مانند آش قلیه، آش یارمه، آش جشواره و… وجود دارد. قروتو نیز غذایی مانند آش است که با آب و کشک آماده می‎شود.

یکی دیگر از غذاهای محبوب در استان خراسان شمالی قابلی نام دارد. قابلی نوعی پلوی بجنوردی است که بیشتر در زمستان‎ها پخته می‎شود.از دیگر مواد تشکیل‎دهنده این غذا رشته پلویی، لوبیا چیتی، خرما، گوشت چرخ کرده، برنج، پیاز و ادویه است.

دیمه دنی، اُجِز و زیره تو و همچنین نان محلی قطاب از دیگر غذاهای سنتی و محلی استان خراسان شمالی می‎باشد.

نوشته خراسان شمالی استان نواهای محلی اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *