حریق در بنای قاجاری ارومیه ؛ آتش به جان یک خانه تاریخی دیگر افتاد

خانه انصاری ارومیه که بنایی قاجاری است دوم مرداد ماه دچار حریق شد و بخش‌هایی از آن دچار آسیب دیدگی شد.

چمدان: خانه انصاری از خانه‌های تاریخی ارومیه است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد. این خانه در ابتدا متعلق به بابک جعفری بود که پس از مرگش به فرزند و همسر سیف‌الله‌خان انصاری رسید و به همین علت به خانه انصاری شهرت یافته است.

مصالح به کار رفته در این بنا از سنگ و آجر، خشت و چینه است و سقف آن دارای پوشش چوبی و اندود گچ و تخته پوش است. پشت بام این بنای تاریخی را با اندود کاه و گل عایق کاری کرده‌اند. نمای بیرونی خانه تاریخی انصاری که دو طبقه است با کاشی‌های هفت رنگ و آجرهای لعاب‌دار فیروزه‌ای آراسته شده است.

این خانه قاجاری ارومیه که مالکیت آن در اختیار وزارت آموزش و پرورش است امروز دوم مرداد ماه دچار حریق شد و در این حریق محوطه واقع در پشت بنا و بخشی از پنجره‌های این خانه تاریخی دچار حریق و آسیب دیدگی شده‌ است.

جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی که در اردیبهشت ماه تاکید کرده بود آموزش و پرورش با درخواست واگذاری این بنای تاریخی به میراث فرهنگی برای کاربرد گردشگری موافقت نکرده است آتش سوزی در این بنای تاریخی را تایید کرد و گفت: خانه انصاری یک بنای تاریخی است و مالکیت این بنا برعهده آموزش و پرورش است.

وی با تاکید بر اینکه مالک موظف به رسیدگی به بنا است به ایرنا گفت: هر چند ضوابط میراث فرهنگی بر خانه‌های تاریخی حاکم است اما طبق ماده ۹۸ قانون برنامه ششم مالک مکلف به رسیدگی است.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش آذربایجان غربی اردیبهشت ماه امسال با اشاره به آخرین وضعیت ساختمان تاریخی خانه انصاری گفته بود: بخش پیشین خانه انصاری شامل زیرزمین و سالن و اتاق‌های هم‌جوار و محوطه است و این بخش با هزینه کرد اساسی در جریان همکاری آموزش‌ و پرورش و اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی تعمیر و تجهیز شده و مشکلی ندارد. تلاش بر این است که برای محوطه پشتی نیز با همکاری نهاد‌های آموزش و پرورش، شهرداری ارومیه و اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی در سال ۹۸ یک باغ ایرانی طراحی کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این مکان کانون فرهنگی – تربیتی است است گفته بود: این ساختمان وقف اختصاصی آموزش‌ و پرورش است. مدارس تاریخی نیاز به توجه بیشتری دارد و باید اعتبار خوبی به آن تخصیص داده شود و برای مرمت این خانه از طریق اعتبارات ملی و استانی تاکنون ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

The post حریق در بنای قاجاری ارومیه ؛ آتش به جان یک خانه تاریخی دیگر افتاد appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *