تدارک برای راه‌اندازی منطقه نمونه گردشگری پارسه – پاسارگاد

 نبود منطقه نمونه گردشگری در جوار آثار تاریخی تخت‌جمشید و پاسارگاد که در فهرست جهانی یونسکو ثبت‌ شده‌اند،‌ یکی از سوالات گردشگران در بازدید از این مجموعه‌های تاریخی واقع در استان فارس بود که پیگیری‌ها حاکی از آن است که مسئولان این استان در تدارک راه‌اندازی منطقه‌ای با این ویژگی در محدوده این آثار هستند.

ایرنا: منطقه یا مناطق نمونه گردشگری در جوار جاذبه‌های تاریخی‌، فرهنگی‌، مذهبی‌ ،طبیعی و گردشگری کشور به منظور ارایه خدمات به گردشگران توسط بخش غیردولتی براساس ماده (۸)قانون و این آیین‌نامه تأسیس و اداره می‌شوند.
این مناطق برحسب ظرفیت در چهار سطح بین‌المللی‌، ملی‌، استانی و محلی برای ارائه خدمات به‌گردشگران داخلی و خارجی ایجاد می‌شوند. هر منطقه دارای مراکز خدماتی‌، رفاهی‌، فرهنگی و گردشگری از جمله واحدهای اقامتی‌، پذیرایی‌، خرید، تولید و عرضه صنایع دستی‌، فرهنگی‌، هنری‌، تفریحی‌، ورزشی‌، پارک‌ها و سایر خدمات‌ گردشگری خواهد بود.
آرامگاه کوروش بنیانگذار حکومت هخامنشی از آثار مجموعه پاسارگاد به ثبت رسیده در میراث جهانی یونسکو

تدارک برای منطقه نمونه گردشگری پارسه – پاسارگاد

تلاش‌ها برای راه‌اندازی این منطقه نمونه گردشگری در سفر هفته گذشته بابک دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور به فارس جلوه و نمود عینی یافت و یکی از پروژه‌هایی که معاون وزیر کشور از آنها بازدید کرد منطقه نمونه گردشگری پارسه – پاسارگاد بود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره نتایج این بازدید و مصوبات حاصل از آن گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی که در زمینه توسعه گردشگری در این استان وجود دارد شامل ظرفیت‌های گردشگری تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و درمانی، ضرورت برنامه‌ریزی در این زمینه بیش از پیش احساس می‌شود.

تعریف ۸۰ منطقه نمونه گردشگری در فارس

یدالله رحمانی افزود: یکی از راهکارهایی که برای تحقق این هدف وجود دارد تعیین مناطق نمونه گردشگری است که بر اساس مصوبه هیات وزیران تاکنون افزون بر ۸۰ منطقه نمونه گردشگری در استان فارس تعریف شده است.
وی ادامه داد: مهمترین منطقه نمونه گردشگری تعریف شده در این استان منطقه نمونه گردشگری پارسه – پاسارگاد است که با توجه به اهمیت آن در جریان سفر اخیر دین‌پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور به فارس بازدید از این پروژه نیز در دستور کار قرار گرفت.
نمایی از آثار تاریخی تخت‌جمشید واقع در شهرستان مرودشت و ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو

ظرفیتی برای توسعه شهرستان مرودشت

رحمانی با اشاره به قرار گرفتن مجموعه آثار تاریخی تخت‌جمشید در شهرستان مرودشت اظهار داشت: پس از بحث و تبادل نظر، برای بالفعل کردن این منطقه و استفاده از ظرفیت آن در توسعه مرودشت و استان تصمیمات خوبی اتخاذ شد.
وی تصریح کرد: پس از بررسی جزئیات این طرح مقرر شد که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گزارش جامعی مشتمل بر تعیین عنوان دقیق و قانونی آن و تعیین مسئول اجرای طرح و ساختار آن، مستندات قانونی، مزایای اجرای طرح و ضرورت اجرای طرح، مجوزهای استانی صادره، مصوبات و مجوزهای ملی که صادر شده و یا لازم است صادر شود و سایر ابعاد تهیه و در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح گردد تا در صورت تصویب از طریق مجاری قانونی در سطح ملی پیگیری شود.

ماموریت‌های محوله به سازمان‌ها و ارگان‌ها

بنا بر آیین‌نامه اجرایی نحوه تشکیل و اداره مناطق نمونه گردشگری‌موضوع ماده (۸) قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب۱۳۸۲ ، سازمان ملی زمین و مسکن‌، شهرداریها، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و سایر وزارتخانه‌ها و سازمانهای ذی‌ربط موظفند پس از صدور موافقتنامه تأسیس منطقه نمونه گردشگری برحسب درخواست سازمان حداکثر ظرف دو ماه اراضی دولتی موردنیاز را برای ایجاد منطقه با رعایت مقررات مربوط به سرمایه‌گذار واگذار کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در این باره گفت:‌ همچنین مقرر شد که فرمانده ارشد نظامی ارتش در استان فارس برنامه لازم برای آخرین وضعیت و بهره‌برداری از هتل تخت جمشید ارتش را ارائه و حوزه معاونت گردشگری و امور زائرین استانداری نیز موضوع را پیگیری کند.
تاسیس منطقه نمونه گردشگری پارسه پاسارگاد می‌تواند سطح خدمات به گردشگران داخلی و خارجی را ارتقا دهد

حریم تخت‌جمشید بازنگری می‌شود

او اضافه کرد: همچنین بنا شد که فرمانداری مرودشت نیز آخرین وضعیت و برنامه راه اندازی هتل جهانگردی را ارائه کرده و اداره کل میراث فرهنگی استان نیز نسبت به بازنگری در حریم تخت‌جمشید اقدام کند.
رحمانی تصریح کرد: همچنین طرح زیباسازی ورودی تخت‌جمشید و بولوار حدفاصل شهر مرودشت به تخت‌جمشید نیز بنا شد توسط شهرداری مرودشت و اداره کل میراث فرهنگی استان تهیه و اجرا شود و دفتر فنی استانداری و فرمانداری مرودشت نیز موضوع را پیگیری کنند.

ضرورت احداث ایستگاه‌ راه‌آهن در ورودی مرودشت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس افزود: مقرر گردید که تکلیف کیوسک خدماتی در ورودی تخت‌جمشید توسط فرماندار مرودشت تعیین و ضرورت احداث ایستگاه راه‌آهن در ورودی مرودشت از سمت شیراز (روستای دهبید) و تملک ۲۵ هکتار اراضی از سوی شرکت زیرساخت و سازمان ملی زمین و مسکن (تاکنون پنج هکتار آن تملک شده) نیز توسط حوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس پیگیری شود.
آیا با ایجاد منطقه نمونه گردشگری، انتظار ۱۵ ساله برای سرمایه‌گذاری اتریشی‌ها در طرح نور و صدای تخت جمشید پایان می‌یابد؟

اخذ ضمانت سرمایه‌گذاری اتریشی‌ها در نور و صدای تخت‌جمشید

وی گفت: اخذ ضمانت سرمایه گذاری توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای سرمایه‌گذار اتریشی که قرار است طرح نور و صدای تخت‌جمشید را در چارچوب ضوابط مربوطه عملیاتی کند، ارائه پیشنهاد تعیین نرخ بلیت ورودی تخت جمشید توسط اداره کل میراث فرهنگی استان به وزارتخانه ذی‌ربط و پیگیری عملیاتی شدن آن و ارائه گزارش به حوزه معاونت گردشگری و امور زائرین استانداری فارس از دیگر مواردی بود که مورد تاکید واقع شد.
حدود ۱۵ سال پیش تفاهم نامه‌ای برای نورپردازی تخت جمشید بین رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی کشور و یک شرکت معتبر اتریشی منعقد شده که تاکنون متوقف مانده است. فعالان میراث فرهنگی امیدوارند ایجاد منطقه نمونه گردشگری پارسه پاسارگاد گره از مشکل این طرح بگشاید.

آثار تاریخی تخت جمشید به یادگار مانده از دوران هخامنشیان در ۵۵ کیلومتری شمال شیراز در محدوده شهرستان مرودشت واقع شده که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو و ۲۰ شهریور ماه ۱۳۱۰ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در فاصله حدود ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز جای گرفته‌است. این مجموعه دربرگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش بزرگ، پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی است. این مجموعه، سال ۱۳۸۳ به ثبت جهانی یونسکو رسید و ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

The post تدارک برای راه‌اندازی منطقه نمونه گردشگری پارسه – پاسارگاد appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *