تا نوروز/تماشای «هودو»ها در اطراف زنجان

فرصت کمی تا آغاز تعطیلات عید نوروز باقی ‌مانده و برای یک سفر مفید و متفاوت در این ایام، چه بهتر که زودتر مقصد خود را انتخاب کنیم.

دنیای اقتصاد:در فرصت باقی‌مانده هر روز یک جاذبه را در پهنه وسیع ایران معرفی خواهیم کرد. مبنای معرفی این جاذبه‌ها که از میان جاذبه‌های ملموس و ناملموس هستند، بکر بودن، دور بودن نسبت به مرکز، اهمیت، متفاوت بودن و… است.

در روزگار قدیم، شاید هر عارضه و اتفاقی که بشر نمی‌توانست نحوه ایجاد آن را با عقل خود تحلیل کند یا ساخت هر بنایی که برای انسان سخت بوده را به جن و دیو نسبت می‌دادند. یکی از جاذبه‌های طبیعی و جذاب در استان زنجان نیز درست به همین خاطر، عنوان «دودکش جن» گرفته است. این پدیده البته با عنوان زمین‌شناختی و علمی «هودو» نام‌گذاری می‌شود.
هودو در واقع سنگی شبیه قارچ است که در اثر فرسایش شکلی شبیه مناره بلند و نازک پیدا کرده و سنگ دیگری روی آن قرار گرفته است. این جاذبه طبیعی از شهر زنجان ۱۲۰کیلومتر و از شهر ماهنشان ۲۰کیلومتر فاصله دارد. این محوطه البته صرفا دارای جاذبه طبیعی نیست. در پای این دودکش‌ها، دژی کهن قرار دارد که گواه از قدمت این محوطه است.

«قلعه بهستان» یا «تخت دیو» به‌عنوان یک قلعه ساسانی در لیست آثار ملی قرار دارد و می‌تواند ترکیب خوشایندی از تاریخ و طبیعت را برای شما به نمایش بگذارد. شکل بیرون قلعه البته به گونه‌ای به دیواره‌های هودوها شبیه است و همین جذابیت این منطقه را بیشتر می‌کند. جالب است بدانید مشابه هودوها، در غرب رودخانه می‌سی‌سی‌پی و شرق کوه‌های راکی آمریکا و کانادا نیز دیده شده‌اند. در کپه داغ ترکیه، صربستان و تایوان نیز این مناظر وجود دارد. اما راه دور چرا؟ این جاذبه متفاوت را در زنجان خودمان ببینید.

The post تا نوروز/تماشای «هودو»ها در اطراف زنجان appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *