بوستان کوهسنگی مشهد کجاست؟

کوهسنگی مشهد، یکی از پارک‌های قدیمی شهر است که به‌خاطر هوای تازه و چشم‌انداز زیبایش، خیلی‌ها چند ساعتی را برای رفتن به آن اختصاص می‌دهند؛ چه خود مشهدی‌ها و چه مسافران این شهر زیارتی. این پارک، بعد از حرم امام رضا (ع) و آرامگاه فردوسی، سومین جاذبه پرطرفدار مشهد محسوب می‌شود. 

کوهسنگی کجاست؟

پارک کوه سنگی

کوه سنگی مشهد، جایی پرطرفدار و قدیمی‌ست و بعد از پارک جنگلی ملت، دومین پارک بزرگ مشهد به‌حساب می‌آید.
این‌ بوستان در جنوب غربی مشهد، بین دو قله از رشته‌کوه بینالود قرار گرفته و به‌خاطر همین موقعیت طبیعی، اسمش را کوهسنگی گذاشته‌اند. بین این دوقله، بزرگراه کلانتری واقع شده و دو قله را از هم جدا کرده است.
کوهسنگی مشهد، قبلا بیرون شهر قرار داشت، اما بعد از زیاد شدن جمعیت و وسعت شهر، حالا تنها یک خیابان با داخل شهر فاصله دارد. کافی‌ست خیابان کوهسنگی را دنبال کنیم تا به این پارک مثلثی شکل ۲۰ هزار متری برسیم.

اگر ماشین شخصی نداشتیم، در ایستگاه مترو شهید کاوه یا آلان دشت می‌توانیم از قطار پیاده شویم.

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید درباره سفر به حرم امام رضا بدانید

چرا باید اینجا را ببینیم؟

بوستان کوهسنگی مشهد

کوهسنگی مشهد تا سال ۱۳۱۰ فقط یک منطقه ییلاقی و شناخته‌شده بود و باغ و رودخانه و هوای مطبوعش خیلی‌ها را به اینجا می‌کشاند، تا اینکه امکانات دیگری هم به آن اضافه شد؛ در آن استخر ساختند و جدول‌کشی و گل‌کاری‌اش کردند.
سال ۱۳۴۰ هم خیابان باصفای کوهسنگی را ساختند تا پارک را به شهر وصل کند. این خیابان در آن زمان، یکی از خیابان‌های استاندارد و قشنگ ایران بود که درنهایت به راه‌آهن مشهد می‌رسید. شیر سنگی‌هایی را که در ورودی پارک می‌بینیم، شهرداری میلان در همان سال‌ها به این پارک هدیه کرده و شاه عباس هم در همین منطقه تاج شاهی‌اش را به سر گذاشته.

با رفتن به کوهسنگی، چند ساعتی را می‌توانیم در حال و هوای کوهستانی‌اش بگذرانیم. گذشته از زیبایی خود پارک، منظره‌ شهر با خانه‌ها، خیابان‌ها و درخت‌هایش زیر پای‌مان است. کافی‌ست آن بالا بایستیم تا خانه‌های کوتاه و بلند، خیابان‌های پررفت‌وآمد شهر و روشنایی حرم امام رضا را ببینیم. در کوهسنگی مشهد تا دل‌مان بخواهد هوا تمیز است و بینالود، واضح‌تر از همیشه دیده می‌شود.

در اینجا فقط با یک منطقه کوهستانی و معمولی روبرو نیستیم؛ استخر، مرکز خرید، رستوران و محوطه بازی هم در این پارک ساخته شده تا آدم‌هایی با سلیقه‌های مختلف را راضی نگه دارد. با این همه، خللی در فضای کلی پارک ایجاد نشده. می‌توانیم روی سنگ‌های دامنه کوه قدم بگذاریم و چند ساعتی از آسفالت و کف‌پوش‌های شهر دور باشیم.

استخر کوهسنگی
اگر از قدم زدن خسته شدیم، می‌توانیم کنار آب‌نماهای زیبای پارک بنشینیم، یا کمی کالسکه‌سواری کنیم تا حال‌وهوای‌مان عوض شود. بعد هم خودمان را به بستنی مهمان کنیم.
در کوهسنگی مشهد، بچه‌ها هم مثل بزرگ‌ترها سرگرم می‌شوند و فضای بازی خودشان را دارند.
موزه بزرگ خراسان هم در همین پارک ساخته شده که بنای چشمگیرش را با الهام از معماری کاخ کلات نادر، یعنی قصر خورشید ساخته‌اند.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های مشهد کجاست؟

بهترین فصل سفر

مشهد از آن مقصدهایی‌ست که در همه‌ فصل‌های سال طرفدار دارد. اما باتوجه به خنکی هوای کوهسنگی،ما فصل‌ بهار و اوایل تابستان را برای سفر پیشنهاد می‌کنیم. البته برای بعضی‌ها تجربه گشت زدن در بوستانی کوهستانی در هوای پاییزی یا بین برف‌ها، جذابیت‌های خودش را دارد.

جاذبه‌های نزدیک

وکیل آباد مشهد

پارک وکیل آباد: در کنار کوهسنگی یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد، قرار گرفته که آخر بلوار وکیل‌آباد به آن می‌رسیم. این باغ از سال ۱۳۴۸ وقف و از آن زمان به بعد به یکی از اصلی‌ترین تفرجگاه‌های شهر تبدیل شده. اگر باغ وکیل‌آباد رفتیم، بد نیست به باغ‌وحش آن هم سر بزنیم. پارک جنگلی وکیل آباد در بلوار وکیل آباد- نرسیده به میدان آزادی قرار گرفته.

پارک ملت مشهد

پارک ملت: کمی دورتر از پارک وکیل‌آباد به قدیمی‌ترین پارک و شهربازی شهر؛ پارک ملت می‌رسیم. در شرق پارک ملت، دریاچه بزرگی قرار گرفته و در غرب آن بزرگترین استخر روباز مشهد و زمین‌های چمن فوتبال و والیبال، تنیس و پیست اسکی. پارک ملت در حاشیه بزرگراه وکیل آباد – ضلع شمال غربی تقاطع آزادی واقع شده.

نوشته بوستان کوهسنگی مشهد کجاست؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *