بهترین تورهای مجازی که می‌توانید ببینید.

احتمالا با مفهوم تور مجازی آشنایی دارید. یا اگر سروکارتان با دنیای اینترنت و فضای وب زیاد است، حتما تاکنون از چند تور مجازی بازدید کرده‌اید! اگر چه تور مجازی کاربرد گسترده‌ای در رونق کسب‌وکارها داشته و دارد، اما گسترش آن تا این حد، با شیوع و همه‌گیری کرونا چندان بی‌ارتباط نیست. در زمانی که نمی‌توان و نباید به صورت فیزیکی و حضوری از بسیاری از اماکن دیدن کرد، تور مجازی جایگزین مناسبی برای جبران این خلاء بوده است.

در این محتوا قصد داریم راجع به تور مجازی و فوائد آن برای گسترش و رونق کسب‌وکارها اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. همچنین، تاریخچه‌ تور مجازی را به اختصار توضیح خواهیم داد. از شما دعوت می‌کنیم همراه ما باشید:

تور مجازی چیست؟

تور مجازی، به مجموعه‌ای از تصاویر ۳۶۰ درجه گفته می‌شود که به یکدیگر متصل شده و این امکان را به کاربر می‌دهند که بتواند به صورت مجازی و غیرحضوری در یک مکان به گردش بپردازد. برای تهیه‌ی تور مجازی از دوربین‌های مخصوص و لنزهای ویژه‌ای استفاده می‌شود، همچنین نرم‌افزارهای مخصوصی وجود دارند که تصاویر گرفته شده را به یکدیگر متصل می‌کنند.

تصاویری که در تور مجازی هستند، بسیار واقعی بوده و کاربر می‌تواند آن‌ را بچرخاند، بزرگ‌نمایی کند و در صورتی که تمایل دارد از زوایای مختلف آن را ببیند. امکانی که شاید در یک بازدید حضوری نیز میسر نباشد.

بهترین تورهای مجازی که می‌توانید ببینید.

 آیا تور مجازی از تصاویر به هم چسبیده تشکیل شده است؟

در وهله‌ی اول ممکن است این گونه به نظر برسد که تور مجازی از تصاویر و عکس‌هایی تشکیل شده است که به صورت دقیق به همدیگر چسبیده شده‌اند و سپس همانند اسلاید‌های پشت سر هم، به نمایش در می‌آیند. یا فیلمی است که از گردش تصویربردار بین اشیاء مختلف گرفته شده است. اما همانطور که اشاره شد، تور مجازی یک فناوری جدید و نوین بر پایه‌ی واقعیت مجازی و تصاویر سه‌بعدی است.

تور مجازی امکان گردش کاربر در فضا را به صورت مجازی میسر می‌سازد. شما در هر زاویه‌ای که تمایل داشته باشید می‌توانید شیء مورد نظرتان را ببینید و آن را بزرگ یا کوچک کنید. با استفاده از تور مجازی می‌توانید درون طبقات یک موزه به گردش در آیید و در هر قسمتی که دوست دارید، بیشتر توقف کنید تا یک اثر هنری را از زوایای مختلف و با دقت بیشتری نظاره کنید.

در واقع، در بازدید از یک تور مجازی، این کاربر است که زاویه‌ی دید خود را تعیین می‌کند و انتخاب می‌کند کجا و در چه زاویه‌ای قرار بگیرد!

آموزش ساخت تور مجازی

تور مجازی، تصاویر و زاویه‌ی دیدی ۳۶۰ درجه در اختیارتان قرار می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد از هر زاویه‌ای که دوست دارید یک تصویر را ببینید و ارزیابی کنید. این امکان، با استفاده از عکاسی ۳۶۰ درجه یا پانوراما به وجود می‌آید.

در واقع، عکاس تور مجازی با استفاده از دوربین‌های خاص و حرفه‌ای، تصاویری ۳۶۰ درجه و از زوایای مختلف، از یک سوژه می‌گیرد. پس از تکمیل عکس‌برداری، تصاویر ادیت و ویرایش می‌شوند و سپس، با استفاده از نرم‌افزارهای حرفه‌ای و خاصی، تصاویر به یکدیگر چسبانده می‌شوند.

در صورت تمایل، می‌توان بر روی هر محصول توضیحاتی اضافه کرد تا مخاطب درک کامل‌تری از سوژه داشته باشد. همچنین می‌توان موسیقی دلچسبی به تور اضافه کرد تا به احساس رضایت کاربر افزوده شود.

نرم‌افزارهایی که برای ساخت تور مجازی کاربرد دارند، نرم‌افزارهای خاصی بوده و کار کردن با آن‌ها نیازمند تخصص و دانش مربوطه است. البته نمونه‌های رایگان و نیمه‌‌حرفه‌ای از این نرم‌افزارها نیز وجود دارد که برای افراد آماتور تهیه شده و به کاربر این امکان را می‌دهد که بدون داشتن تخصص، دست به کار ساخت یک تور مجازی شود.

اما همانطور که می‌دانید اگر بخواهید به تور مجازی از جنبه‌ی تبلیغات و بازاریابی بنگرید، باید ساخت آن را به افراد متخصص بسپارید تا نتیجه‌ی کارتان، یک تور حرفه‌ای و منحصربفرد باشد.

تاریخچه‌ تور مجازی

به راحتی نمی‌توان تاریخچه تور مجازی را مشخص نمود. چرا که ایده‌ی آن و نمونه‌های بسیار ابتدایی آن، قدمتی نزدیک به ۲۰۰ سال دارد. اگر چه، آن تصاویری که در ۲۰۰ سال قبل برجسته‌نمایی شد، با آنچه امروزه ما به اسم تور مجازی می‌شناسیم تفاوت‌های بنیادین بسیاری دارد.

تور مجازی به شکلی که امروزه کاربرد دارد و ما می‌شناسیم، اولین بار در سال ۱۹۹۴  برای بازدید از یک موزه مورد استفاده قرار گرفت. اولین شخصی که به طور رسمی شاهد یک تور مجازی بود، ملکه الیزابت دوم است که از تور سلطنتی دادلی در انگلستان دیدن کرد و آن را افتتاح نمود.

پس از آن و با رشد تکنولوژی، خصوصا در چند سال اخیر، تور مجازی و روش‌های تولید آن، دگرگون شد و نه تنها در موزه‌ها و اماکن توریستی، بلکه در بسیاری از کسب‌وکارها نیز مورد استفاده قرار گرفت.

تور مجازی گوگل چیست؟

به جرات می‌توان گفت امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که برای یافتن یک مکان یا آدرس، از سرویس گوگل مپ استفاده نکرده باشد! گوگل مپ، یکی از مهم‌ترین ابزارها در گشت‌وگذار اینترنتی و جستجوی مکان‌ها در شهرهای مختلف دنیا است.

تور مجازی گوگل، امکانی است که به شما کمک می‌کند تا مکان مورد نظرتان را روی نقشه گوگل پیدا کنید و سپس، آن مکان را به طور مجازی بازدید کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید به دنبال یک هتل یا رستوران خوب در نزدیکی محلی که اکنون هستید، می‌گردید. اگر رستوران یا هتل مورد نظرتان دارای تور مجازی گوگل باشد، شما می‌توانید به راحتی مکان آن را روی نقشه پیدا و جهت‌یابی کنید.

پس از جهت‌یابی می‌توانید به صورت مجازی، وارد رستوران یا هتل مورد نظر شوید و فضای داخلی آن‌جا را نیز به طور کامل بررسی کنید. سپس در صورتی که تمایل داشتید، میز دلخواه‌ یا اتاق مورد نظرتان را رزور کنید. همین طور است برای بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر که دارای تور مجازی هستند و آن را بر روی سرویس گوگل مپ، فعال کرده‌اند.

با استفاده از تور مجازی گوگل، می‌توانید اطلاعات، مزایا و ویژگی‌های مختلف کسب‌وکارتان را به مشتری نشان دهید و او را ترغیب کنید که از محصولات یا خدمات شما استفاده کند.

کاربرد تور مجازی در رونق کسب‌وکارها

هیچ چیزی مانند این که مخاطب خود را به یک بازدید حضوری و یا مجازی از کسب‌وکارتان دعوت کنید، در جذب مشتری پرفایده نیست.

مشتری تمایل دارد محصولی که می‌خرد را به طور کامل بررسی کند و به این درک برسد که کالا یا محصولی که استفاده می‌کند، مفید است و روند تولید سالمی را طی کرده است. خصوصا این موضوع، در پوشاک، مواد خوراکی و غذایی بسیار حائز اهمیت است و تاثیر زیادی در متقاعدسازی مشتری دارد.

بهترین تورهای مجازی که می‌توانید ببینید.

تور مجازی مشاغل

معمولا در هر کسب‌وکاری می‌توان از تور مجازی استفاده کرد. اگر صاحب شرکت یا سازمان خدماتی هستید، می‌توانید محل کار و روال خدمت‌رسانی به مشتریان را در قالب یک تور مجازی به تصویر بکشید. یا اگر صاحب یک کسب‌وکار تولیدی هستید، می‌توانید از روند تولید محصولات و خط تولید کارخانه یا کارگاه، تور مجازی بسازید.

استفاده از تور مجازی، باعث می‌شود مشتری بیشتر و بهتر با پروسه‌ی تولید یا ارائه‌ی خدمات درگیر شود. در نتیجه، راحت‌تر و با اطمینان و اعتماد بیشتری اقدام به خرید یا دریافت خدمات می‌نماید و این یکی از بهترین شیوه‌های تبلیغات است.

چطور می‌توان تور مجازی را به مشتری ارائه داد؟

تور مجازی به دو شکل به مشتری ارائه می‌شود: با خرید بلیت و یا رایگان و تبلیغاتی.

معمولا موزه‌ها و اماکن توریستی، تورهای مجازی خود را به فروش می‌رسانند. یعنی اگر بخواهید از فلان موزه دیده کنید، باید بلیتی برای دیدن تور تهیه کنید. با خرید و تهیه‌ی بلیت، امکان بازدید مجازی از موزه فراهم می‌شود.

اما تور مجازی برای معرفی محصولات یا ارائه‌ی خدمات، جنبه‌ی تبلیغاتی داشته و برای کاربران رایگان است.  این معنی که شما از کسب‌وکار و محصولاتتان توری تهیه می‌کنید و مخاطب را دعوت می‌کنید که از تور ارائه شده، دیدن کند.

بدیهی است این روش تبلیغاتی است و می‌تواند بر روی وب‌سایت قرار بگیرد. همچنین لینک تور مجازی را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام به نمایش بگذارید تا کاربران ازین طریق نیز به دیدن تور مجازی دعوت شوند.

علاوه بر این، می‌توانید تور مجازی را بر روی فلش یا CD انتقال دهید و به صورت تبلیغاتی در نمایشگاه‌ به مدعوین هدیه دهید.

چه کسب‌وکارهایی می‌توانند از تور مجازی استفاده کنند؟

همانطور که بیان شد، معمولا همه‌ی انواع کسب‌وکارها می‌توانند دارای تور مجازی باشند. در ابتدا، تنها موزه‌ها و اماکن گردشگری دارای تور مجازی بودند، اما امروزه کسب‌وکارهای تولیدی و خدماتی نیز می‌توانند تور مجازی بسازند و با این شیوه‌، تبلیغات کنند.

مشاوران املاک، صاحبان رستوران‌ها و هتل‌ها، مراکز گردشگری و توریستی، شهربازی‌ها و باشگاه‌های ورزشی، استخر‌ها و ورزشگاه‌ها، کارخانجات تولیدی، شرکت‌های ارائه‌ دهنده‌ی خدمات، فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌ها، مراکز زیارتی و سیاحتی و بسیاری از اماکن دیگر، می‌توانند دارای یک تور مجازی اختصاصی باشند.

سخن پایانی

مشتری کنجکاو و علاقمند است که با روند تولید محصول یا خدماتی که دریافت می‌کند آشنا باشد. با تهیه و ساخت یک تور مجازی حرفه‌ای و کامل، می‌توانید پاسخی درخور به کنجکاوی مشتریان‌تان بدهید.

از نظر روانشناختی، هر چه مشتری بهتر و بیشتر با روند تولید محصولات آشنا باشند، اعتماد بیشتری می‌کند و راحت‌تر می‌توانید از او یک مشتری وفادار و پروپاقرص بسازید. داشتن تور مجازی نه یک پیشنهاد، بلکه یک الزام است تا از طریق آن، بتوانید بهتر کسب‌وکارتان را به مخاطب‌تان معرفی کنید.

نوشته بهترین تورهای مجازی که می‌توانید ببینید. اولین بار در مجله سفر پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *