اسناد مرتبط با شیخ صفی‌الدین ثبت جهانی شوند/ ایجاد بانک اطلاعاتی میراث و اوقاف

معاون میراث‌ فرهنگی سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری پیشنهاد داد: پرونده‌ای مشترک از اسناد مرتبت با شیخ صفی‌الدین اردبیلی و محوطه‌ی جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین که به عنوان نماینده به کشورها و مراکز مختلف کشور فرستاده شده، تهیه شود.

ایسنا: محمدحسن طالبیان که در آئین اهدای گواهی ثبت مجموعه اسناد بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی که دوشنبه ۱۰ تیر در موزه ملی ایران برگزار شد، سخن می‌گفت، با بیان این که پرونده این محوطه جهانی را همراه با پرونده بازار جهانی تبریز حدود ۱۱ سال قبل شخصا تهیه کرده است، ادامه داد: به دلیل ارزش‌ها و موارد فنی مهمی که این محوطه داشت در آن سال، این دو پرونده به سرعت در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شدند.

او با تاکید بر این‌که با کمک همکارانش مطالعات وسیعی درباره‌ی اقدامات شیخ صفی الدین و این محوطه از نظر معماری و شهرسازی در ان زمان انجام داده است، افزود: مقبره‌ی شیخ صفی‌الدین از نظر معماری و اصول شهرسازی مبتنی بر اصول در ارتباط با عرفان شیعی است. در این میان بسیاری از اطلاعات مکتوب و کتیبه‌ها می‌توانست ترجمانی از گفتمان در مثنوی معنوی دیده شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این‌که حتما علاوه بر اسنادی که از شیخ صفی‌الدین در استان اردبیل و در موزه ملی ایران وجود دارد، اسناد زیادی نیز در اختیار دستگاه‌های دیگر مانند اوقاف و متابخانه ملی ایران وجود دارد، افزود: امیدواریم بتوانیم به زودی در کنار موزه‌ی مقبره شیخ صفی‌الدین، نمایشگاهی از آثار موجود و متعلق به این مکان و شخصیت او برگزار کنیم و از سوی دیگر هر اثری در اختیار موزه ملی و کتابخانه ملی نیز وجود دارد به این نمایشگاه منتقل شود، تا از این طریق حتی یک سامانه و بانک اطلاعاتی دقیق از این محوطه‌ی جهانی به دست آید.

موزه‌ی مقبره شیخ صفی‌الدین

طالبیان با اشاره به دیدار مونسان – رئیس سازمان میراث فرهنگی – با سید مهدی خاموشی – نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه – به پیشنهاد رئیس اوقاف به مونسان اشاره کرد که «ایجاد یک بانک اطلاعاتی مشترک با اوقاف و میراث فرهنگی» در دستور کار قرار گیرد.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: با توجه به اسنادِ تاریخی و مهمی که در سال ۲۰۱۰ برای ثبت جهانی این محوطه به یونسکو ارائه دادیم، معتقدم می‌توان یک پرونده‌ی مشترک از همین اسناد که قطعا در استان‌ها و کشورهای مختلف از ان می‌تواند وجود داشته باشدف تهیه کنیم و در این کمیته به ثبت برسانیم.

به اعتقاد وی، حتی دانش این کار در فهرست میراث جهانی ناملموس نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در ادامه نیز از گواهی ثبت مجموعه اسناد بقعه شیح صفی‌الدین اردبیلی رونمایی شد و آن توسط بروجردی رئیس کتابخانه ملی به جبرئیل نوکنده – مدیر کل موزه ملی ایران – داده شد.

همچنین حدود ۲۰ سند از اسناد متعلق به شیخ صفی‌الدین در تالار دوران اسلامی موزه ایران نیز رونمایی شدند که قرار است این اسناد در این موزه تا جمعه ۱۴ تیر در این بخش در معرض نمایش قرار گیرد.

The post اسناد مرتبط با شیخ صفی‌الدین ثبت جهانی شوند/ ایجاد بانک اطلاعاتی میراث و اوقاف appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *