ارتباط پاییز و سلامت انسان!

توفان های تندری تنها موجب وحشت انسان نمی شوند، بلکه می توانند حملات آسم را نیز تحریک کنند.

عصر ایران: برای برخی افراد شنیدن نام پاییز زیبایی های طبیعی و خوراکی های مخصوص این فصل را تداعی می کند. در مقابل، برای برخی دیگر پاییز به معنای تجربه شرایط ناخوشایندی مانند سردرد ، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و درد مفاصل است. این که تغییرات آب و هوایی در فصل پاییز می توانند بر سلامت انسان تاثیرگذار باشند تایید شده است.

افراد بسیاری کاهش دمای هوا را مقصر بازگشت درد مفاصل خود می دانند و به نظر می رسد این مساله درست است. دانشمندان، تغییرات آب و هوایی که طی فصل پاییز رخ می دهند را با برخی شرایط سلامت پیوند داده اند که در ادامه با برخی از شایع‌ترین موارد بیشتر آشنا می شویم.

افزایش خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا

به واسطه کاهش دما در فصل پاییز، افراد بسیاری ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را تجربه می کنند. به نظر می رسد تغییرات چشمگیر آب و هوایی طی فصل پاییز، به ویژه نوسانات دمایی سریع و وزش بادهای سرد می توانند سیستم ایمنی افراد بسیاری را تضعیف کنند.

سردرد

برخی تغییرات آب و هوایی در فصل پاییز موجب افزایش فشار بارومتریک می شوند و افراد مستعد میگرن از پیامدهای این شرایط رنج خواهند برد. محیط در واقع موجب ترکیبی از افزایش فشار در مغز و کاهش کارایی گیرنده های درد مغز خواهد شد.

افزایش ضربان قلب

انجام فعالیت های روزانه یا ورزش تنها دلایلی نیستند که می توانند موجب افزایش ضربان قلب شما شوند. با کاهش دمای هوا بدن برای حفظ گرمای خود رگ های خونی را منقبض می کند که این شرایط می تواند افزایش اندک فشار خون را به همراه داشته باشد. این میزان اندک افزایش فشار خون برای افراد سالم نگران کننده نیست، اما افراد مبتلا به پرفشاری خون ممکن است برای پرهیز از یک حمله قلبی ناگهانی نیازمند تعدیل فعالیت های خود در فصل پاییز باشند.

افزایش قند خون

پاییز می تواند موجب افزایش قند خون انسان شود و افراد مبتلا به دیابت باید به این نکته توجه داشته باشند. کاهش دما می تواند استرس و فشار بیشتری را به بدن وارد کند. این استرس اغلب بدن را وارد حالت جنگ یا گریز می کند که ترشح هورمون هایی مانند آدرنالین و کورتیزول را در پی دارد. این هورمون ها کبد را به تولید گلوکز بیشتر برای تامین انرژی تشویق می کنند که می تواند به افزایش بیش از حد سطوح قند خون منجر شود.

کم آبی بدن

زمانی که هوا سرد می شود احتمالا متوجه خشکی بیشتر بدن خود شده اید. اگرچه شاید به اندازه تابستان تعریق را تجربه نکنید، اما این به معنای آن نیست که بدن طی ماه های سرد سال مستعد کم آبی نیست. افراد طی روزهای سرد سال تمایل بیشتری به مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین مانند چای و قهوه دارند که ادرارآور نیز هستند و این از جمله مواردی است که می تواند احتمال کم آبی بدن را افزایش دهد.

درد مفاصل

افزایش فشار بارومتریک نه تنها بر سلامت سر و مغز انسان تاثیرگذار است، بلکه فشار مایع در مفاصل را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. افزایش فشار بارومتریک اغلب به افزایش فشار مایع و درد مفاصل، به ویژه پیش از آغاز توفان ها که در پاییز معمول هستند، منجر می شود.

احساس تنهایی

روزهای کوتاه و شب های طولانی پاییز ممکن است احساس تنهایی و نیاز به صحبت با فردی دیگر را هرچه بیشتر در انسان ایجاد کند. مطالعه ای که توسط پژوهشگران دانشگاه نیوکاسل در انگلیس انجام شد، نشان داد که مکالمات تلفنی با اعضای خانواده و دوستان طی ماه های سرد و مرطوب سال طولانی‌تر هستند.

تحریک حملات آسم

توفان های تندری تنها موجب وحشت انسان نمی شوند، بلکه می توانند حملات آسم را نیز تحریک کنند. مطالعات نشان داده اند که توفان های تندری در ماه های سرد سال می توانند موجب التهاب مسیرهای هوایی، دشواری در تنفس و حملات آسم شوند که با سرما و سفتی در گلو و سینه تشدید می شود.

افزایش میل جنسی

در فصل پاییز مغز انسان ترشح دوپامین را افزایش می دهد که این هورمون مسئول احساس خوب در انسان با افزایش میل جنسی نیز پیوند خورده است.

هوش بیشتر

آیا می دانستید زمانی که هوا سرد است باهوش‌تر می شوید؟ مطالعه ای که توسط پژوهشگران دانشگاه سوث ولز در استرالیا انجام شد، این مساله را ثابت کرده است. نتایج این مطالعه نشان داد که خریداران خواربار در روزهای سرد و ابری نسبت به روزهای روشن و آفتابی از قدرت یادآوری بیشتری برخوردار هستند.

The post ارتباط پاییز و سلامت انسان! appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *