اجاره راهرو بازار وکیل و افزایش خطر آتش‌سوزی

 اجاره دادن محوطه بازار وکیل و مقابل حجره‌های توسط کسبه این بازار باعث بروز نگرانی‌هایی از سوی کارشناسان در خصوص ناایمنی این مکان تاریخی و افزایش احتمال حریق در این محل شده است.

ایرنا: مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز شنبه در نشست خبری در این باره گفت: مقابل مغازه‌های بازار وکیل از سوی کسبه به افرادی دیگر اجاره داده می‌شود که این مساله‌، مشکلات را گسترش و افزایش آسیب‌پذیری این مجموعه تاریخی را به دنبال داشته است.
محمدهادی قانع عنوان کرد: اقدامات بسیاری برای ایمن سازی بازار وکیل انجام شده اما هنوز به نظر من و کارشناسان آتش نشانی این بازار ایمن نشده و ناایمن است.
وی ادامه داد: تاکنون اقداماتی برای ایمن سازی بازار وکیل انجام شده است که در این زمینه می‌توان به نصب شیرهای اطفای حریق اشاره کرد و همچنین موارد ناایمن این مجموعه نیز در کارگروه‌های تخصصی از سوی کارشناسان آتش نشانی شیراز گوشزد شده و کانال (مجرای زیرزمینی) مشترک (عبور) تاسیسات این بازار نیز در حال احداث است.
قانع آگاهی و آموزش به بازاریان را امر بسیار مهمی در جهت ایمنی بازار وکیل دانست و گفت: در بازار وکیل تاسیسات لازم در حال ایجاد است و نیاز است این کار در سایر بازارهای شیراز نیز انجام شود.

بازار انقلاب شیراز ناایمن است

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از مغازه های بازار انقلاب شیراز روز جمعه دچار آتش‌سوزی و با تلاش ماموران آتش‌نشانی از گسترش آن به سایر فروشگاه‌ها جلوگیری شد.
وی ادامه داد: پارسال وضعیت ایمنی این بازار توسط آتش نشانان بررسی و موارد به هیات مدیره بازار انقلاب اعلام شده و متولیان این بازار موارد ناایمن که زیاد هم بوده را باید برطرف کنند که تاکنون انجام نشده است.
قانع اظهار داشت:‌ یکی از موارد اصلی ناایمن بازار انقلاب شیراز این است که انبوهی از مواد سوختنی در کنار هم و در طبقات فوقانی این بازار انبار شده و همچنین عدم وجود تاسیسات اطفا حریق در این محل از دیگر موارد ناایمن بازار انقلاب شیراز است.

دومین جشنواره شهر ایمن

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در ادامه گفت: بیش از ۹۰ درصد حوادث شیراز ناشی از عدم آگاهی شهروندان این کلانشهر است که در همین جهت اختتامیه اولین جشنواره شهر ایمن در ۷ اسفند سال گذشته برگزار و با مشارکت شهروندان موارد ناایمن این شهر شناسایی و ۱۵ هزار نفر ساعت کلاس آموزشی برای شهروندان نیز برگزار شد که این کار بسیار اثر بخش بود و در نیمه دوم سال ۹۷ حدود ۴۰ درصد حوادث در شیراز کاهش یافت.
قانع افزود: دومین جشنواره شهر ایمن امسال با مشارکت شهروندان با حساسیت بیشتر در مجتمع های مسکونی برگزار می شود که این جشنواره از مرداد ۹۸ آغاز شده و ۲۱ آبان ماه امسال نیز مراسم اختتامیه آن در مجتمع احسان برگزار خواهد شد و افراد برتر براساس ۱۶ شاخص نیز انتخاب می‌شوند.
وی با بیان اینکه طرح ایمن سازی دودکش‌های منازل شهروندان شیرازی امسال مانند سال گذشته انجام خواهد شد،گفت: شهروندان می توانند با ثبت تقاضای خود آموزش‌های لازم را در خصوص اطفا حریق و موارد ایمنی کسب کنند و در صورت تمایل بصورت داوطلبانه می توانند به جمع آتش نشانان داوطلب نیز بپیوندند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اظهار داشت: شهروندان می توانند برای ثبت درخواست، نام و نام خانوادگی به اضافه آدرس و نام مجتمع مسکونی خود را به شماره ۳۰۰۰۷۵۱۲۵ پیامک کنند.
وی اضافه کرد: برای جلوگیری از سواستفاده احتمالی،شهروندانی که درخواست آموزش و ایمن سازی دودکش منازل خود را در سامانه ثبت کرده اند از آتش نشانانی که به درب منزل آنها مراجعه می کنند و لباس فرم این سازمان را به تن دارند مدارک شناسایی را مطالبه و همچنین با تماس به سامانه ۱۲۵ استعلام حضور آتش نشانان را نیز بگیرند.
قانع عنوان کرد: از ابتدای شروع این طرح از مردادماه امسال، تاکنون افزون بر هفت هزار واحد مسکونی و بیش از ۷۰ مجتمع مسکونی مورد بازدید آتش نشانان قرار گرفته است و در کنار آن نیز طرح شناسنامه دار کردن ساختمان های تجاری و مسکونی براساس کدهای نوسازی نیز در دست اجرا است.

بازدید ایمنی بیش از ۷۰ درصد مدارس دولتی شیراز

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد مدارس دولتی در آستانه سال جدید تحصیلی توسط کارشناسان آتش نشانی بازدید شده و همچنین بازدید از مهد کودک‌های شیراز نیز در دستور کار است تا موارد ناایمن این اماکن شناسایی و با هدف رفع آن به مدیران مهدهای کودک و مدارس ارایه شود.
او تاکید کرد: هرگز نباید از بخاری گازسوز در مدارس استفاده شود اما آموزش و پرورش اکنون با مشکلات مالی زیادی مواجه است اما چهار ناحیه آموزش و پرورش شیراز در شهریورماه جاری بازدید می شود و مشکلات و موارد ناایمن نیز به مدیران مربوطه گوشزد خواهد شد.

بازدید از مدارس غیرانتفاعی میسر نیست

قانع در بخش دیگری از سخنان خود بازدید از ساختمان مدارس غیرانتفاعی شیراز را موضوعی دانست که تاکنون زیرساخت آن فراهم نشده و تاکید کرد: تاکنون کارشناسان آتش نشانی شیراز موارد ناایمن مدارس غیرانتفاعی را بازدید نکرده اند.
قانع افزود: بسیاری از مدارس غیرانتفاعی صلاحیت سازه‌ای ندارند که این مشکل با اصناف نیز وجود دارد.
وی در ادامه از لزوم نظارت بیشتر آتش نشانی شیراز بر فعالیت اصناف نیز سخن گفت و افزود: بعنوان مثال نباید سم فروشی در کنار نانوایی‌ها فعالیت کند اما تاکنون این اینگونه استعلام‌ها از آتش نشانی شیراز گرفته نمی شود که این موضوع می تواند مشکلاتی را بوجود آورد.

The post اجاره راهرو بازار وکیل و افزایش خطر آتش‌سوزی appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *