چرا باید جاده توسکستان را دید؟

بعضی جاده‌ها فقط پل ارتباطی برای رسیدن از یک جا به جای دیگر نیستند. بعضی جاده‌ها خود، انگیزه سفرند و دیدن‌شان و رانندگی در آنها می‌تواند شور سفر را بیشتر کند. می‌تواند کاری کند که بیشتر بهمان خوش بگذرد و وقتی به یاد سرسبزی و پیچ‌وخم‌هایشان می‌افتیم دل‌مان برایشان تنگ شود. مثل جاده توسکستان.

جاده توسکستان کجاست؟

توسکستان

این جاده، جاده‌ایست که گرگان را به شاهرود وصل می‌کند. از کجا شروع می‌شود؟ ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی گرگان، از روستایی به اسم توسکستان تا دشت سرعلی‌آباد. جاده‌ای که ۲۵ کیلومتر درازا دارد و دو طرفش را جنگل توسکستان در برگرفته.

برای رسیدن به این جنگل اگر در تهران هستیم باید وارد جاده هراز یا فیروزکوه شویم و از شهرهای ساری و بهشهر، به گرگان برویم. این جنگل‌ها در فاصله ۱۳ کیلومتری از گرگان قرار گرفته و حدود ۱۳ کیلومتر بعد از گرگان، در سمت راست، تابلوی جاده فرعی جنگل توسکستان را می‌بینیم.

بعد از حدود ۱۵ کیلومتر رانندگی به روستای «توسکستان» یا  اول جنگل می‌رسیم. اگر از مشهد می‌خواهیم به سمت این جاده برویم هم اول باید وارد جاده آسیایی شویم و بعد از جنگل گلستان و در ۱۳ کیلومتری گرگان به سمت چپ بپیچیم.

چرا جاده توسکستان؟

جنگل توسکستان

وقتی حرف از جاده‌های پرپیچ‌وخم می‌زنیم، جاده‌هایی مثل جاده چالوس، عباس‌آباد، دوهزار و سه هزار یا جواهرده به ذهن‌مان بیشتر می‌آید. اما حالا می‌توانیم جاده خوش‌آب‌و‌هوای توسکستان را هم به همه اینها اضافه کنیم. جنگل اینجا، جزو جنگل‌های هیرکانی‌ست و در همسایگی‌اش منطقه جهان‌نما قرار دارد.

بیشتر درخت‌های اینجا، توسکاست و برای همین هم این منطقه به این اسم معروف شده. بالاتر که برویم، درخت‌ها پرپشت‌تر هم می‌شوند و اگر بخواهیم می‌توانیم چند دقیقه‌ای کنار بزنیم، داخل جنگل برویم و حال و هوایی عوض کنیم.

۴ کیلومتر بعد از روستای توسکستان به چشمه باغ سرهنگ می‌رسیم و ۵ کیلومتر که اضافه بر آن برویم، به آبشاری همنام با اسم روستا برخورد می‌کنیم.

آن بالا هم دشت سرعلی آباد قرار گرفته، وقتی پیچ‌ها را پشت سرگذاشتیم و درختان اورس و انواع بلوط و سرخدار را رد کردیم.

جاذبه‌های نزدیک

النگدره

پارک جنگلی النگدره: از آنجایی که توسکستان، تنها ۱۸ کیلومتر با گرگان فاصله دارد، قبل از آن می‌توانیم سری هم به پارک جنگلی النگدره بزنیم که پنج شش دقیقه بیشتر با شهر فاصله ندارد. این جنگل در مسیر پارک جنگلی ناهارخوران قرار گرفته و یکی از اصلی‌ترین مقاصد در سفر به گرگان است.

دریاچه توشن

دریاچه توشن: یکی از جاذبه‌های منطقه، روستای توشن است که جنوبش به آب‌بندانی می‌رسد. این منطقه دارای آب‌وهوای معتدلی‌ست و وجود مراتع و دریاچه باعث شده در نزد گردشگران محبوب باشد. منطقه توشن به شهر خیلی نزدیک است و برای رسیدن به آن باید بلوار صیاد شیرازی شهرستان گرگان و بعد جاده ارتباطی گرگان به توشن را رفت.

آبشار لوه: فرق آبشار لوه برخلاف برخی آبشارهای دیدنی دیگر گلستان، مثل آبشار باران‌کوه در این است که از نظر جغرافیایی بیشتر در دسترس است و تا نزدیکی آن را می‌شود با ماشین رفت.

آبشار لوه

آب  این آبشار از صخره‌هایی طبقه‌ای شکل پایین‌ می‌ریزد. مجموعه این طبقات، آبشار را شکل می‌دهند و در هر طبقه حوضچه‌هایی شکل گرفته‌اند که پیش از ریختن به طبقه‌ بعدی آب از آنها گذر می‌کند.

طول مرتفع‌ترین طبقه ۱۵ متر است و در نهایت ارتفاع مجموعه آبشارها به ۷۰ متر می‌رسد. در واقع آنچه لوه نامیده می‌شود، مجموعه‌ای از آبشارهاست. لوه، در نزدیکی شهر گالیکش قرار گرفته. فاصله گالیکش و گرگان ۱۰۸ کیلومتر و فاصله آبشار تا گالیکش هم در حومه این شهر ۲۰ کیلومتر. بعد از اینکه از مینودشت به گالیکش رسیدیم، با ۲۰ کیلومتر رانندگی بیشتر به آبشار لوه برخورد می‌کنیم.

نوشته چرا باید جاده توسکستان را دید؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *