بومگردی فرصتی طلایی برای رونق اقتصاد گردشگری

مازندران با دارا بودن ظرفیت های بیشمار در امر بوم گردی می تواند در حوزه صنعت گردشگری چرخ های اقتصادی خود را تندتر به حرکت درآورد اما متاسفانه به دلیل نبود استراتژی های مناسب در این زمینه این فرصت مغفول مانده است.

ایسنا: دومین نشست علمی تحلیلی وضعیت بوم گردی مازندران در راستای توسعه گردشگری با حضور سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران، جمعی از کارشناسان حوزه بوم گردی و گردشگری و همچنین اساتید و دانشجویان در دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران برگزار شد.

* اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید کمترین آسیب را به محیط طبیعی بزنند

محمدحسن زال عضو هیات علمی گروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران در این نشست اظهار کرد: یکی از شاخه های گردشگری بوم گردی است و جامعه بین‌المللی اکوتوریسم، در سال 2015 بوم گردی را در حفاظت از زیست بوم درست از طبیعت قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: نیازمندی‌های زیادی برای گردشگری باید وجود داشته باشد که یکی از آن‌ها اقامتگاه ها است، در حالی که هتل‌ها برای گردشگران در نظر گرفته می‌شود اما در بوم گردی ویژگی‌های خاص محیطی مانند خانه‌های قدیمی و سبک زندگی مردم منطقه می‌تواند تاثیرگذار باشد.

عضو گروه هیئت علمی گروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران تصریح کرد: در ضوابط اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید کمترین آسیب به محیط طبیعی وجود داشته باشد.

زال تاکید کرد: کمترین تاثیر بر محیط هنگام ساخت و ساز و رعایت تناسب و هماهنگی با بافت فیزیکی و فرهنگی منطقه از موارد دیگری است که باید اقامتگاه های بوم‌گردی درنظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه مازندران دارای بسترهای بوم گردی و دارای اقلیم‌های مناسبی است که ظرفیت‌های خوبی رافراهم کرده ،خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین ظرفیت‌های آن دریا بوده که برای گردشگران بسیار جذاب است.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران ادامه داد: میراث مازندران امری مغفول مانده است و در حالی که برخی از بناهای استان ثبت جهانی شده اما هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود.

*هنوز استراتژی درستی در امر پایش بوم‌گردی صورت نگرفته است

مهدی رمضان‌زاده یکی دیگر از اعضای هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران در این نشست اظهار کرد: هسته‌های اولیه جوامع روستاها بودند که موجب پدید آمدن شهرها شدند و حفظ بافت روستایی امری مهم است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 68 هزار آبادی در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: کاهش تنوع درآمدی و ضعف زیرساخت‌ها از جمله مهم ترین عوامل مهاجرت روستائیان به شهر هستند.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران تصریح کرد: اصول حفظ منابع طبیعی، اصول مربوط به سازماندهی جامعه، اصول مربوط به مدیریت و اصول مربوط به آموزش از مجله اصولی است در گردشگری جوامع محلی مدنظر قرار می گیرد.

رمضان زاده با اشاره به اینکه هنوز استراتژی درستی در امر پایش بوم‌گردی صورت نگرفته است، گفت: فرصت‌های بوم گردی زیادی در مازندران وجود دارد اما به خاطر مشخص نبودن استراتژی ها از این فرصت ها استفاده نمی شود.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری نامناسب و کج فهمی برخی از نهادها با توجه به میان بخشی بودن اقامتگاه‌ها، عدم توجه به عرضه محوری و تقاضا محوری بودن به عنوان نیروی محرک فرآیند توسعه بوم گردی، تاکید بیش از حد بر رشد بوم گردی به جای توسعه بوم گردی (آمارزدگی)، توجه به مدل های تجاری در تصمیم گیری و مغفول ماندن ارزیابی اثرات از جمله مهم ترین چالش های اساسی فراروی بوم گردی است.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران یادآور شد: نداشتن مدل محلی برای برنامه ریزی رشد و توسعه، عدم توجه کافی به گردشگری صنایع فرهنگی خلاق، ضعف بازاریابی آنلاین و بازاریابی مبتنی بر وب برای بازار هدف خارجی، عدم پیوند بین بوم گردی و تجربه شیوه های معیشت بومی و حضور سرمایه گذار غیربومی و بدون آشنا به فرهنگ بومی منطقه از جمله دیگر چالش های این امر مهم است.

*وجود 103 اقامتگاه بوم گردی دارای مجوز در مازندران

سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران در حاشیه این همایش در گفت وگو با ایسنا مازندران اظهار کرد: هدف از این همایش ایجاد و شناسایی ظرفیت بوم گردی مازندران است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مقصد سفر گردشگران در مازندران، ساحل، دریا و جنگل است ما بر آن شدیم تا توزیع متوازن گردشگر را در سطح استان داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران با شاره به اینکه در حال حاضر 103 اقامتگاه بوم گردی سطح استان دارای مجوز هستند، یادآورشد: علاوه بر این هر روز بر تعداد درخواست برای ایجاد این اقامتگاه ها افزوده می شود.

فرزانه با اشاره به اینکه دو ظرفیت احداث و تبدیل در زمینه اقامتگاه های بوم گردی وجود دارد، گفت: نگاه آموزشی، درآمدی و حفظ سبک محلی از جمله مواردی است که برای ما قابل اهمیت است.

وی تاکید کرد: تقاضای ما از متقاضیان اقامتگاه ها این است که بیشتر در پی تبدیل باشند تا احداث چراکه متقاضیان احداث به دنبال تسهیلات و منابع درامدی هستند اما در زمینه تبدیل ما شاهد حفظ سبک محلی هم هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران ادامه داد: در آمایش سرزمینی نقاط مختلف شناسایی شده که امیدواریم در تهیه طرح جامع گردشگری به دنبال مشخص کردن نقاط برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی باشیم و فقط صرف تقاضامحوری نباشد.

فرزانه اظهار کرد: اگر نقاط ایجاد اقامتگاه ها شناسایی شود می توان با آموزش بدو تاسیس و حین کار در اشتغال و حفظ فرهنگ بومی محلی موثر بود.

The post بومگردی فرصتی طلایی برای رونق اقتصاد گردشگری appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *