آزمایشات دوران بارداری و آگاهی از وضعیت جنین

اطمینان از سلامت مادر و فرزند در دوره بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. به منظور اطمینان از عملکرد سالم بدن لازم است که انجام آزمایشات بارداری را جدی بگیرید. در اثر تغییرات هورمونی در بدن مادر ممکن است بسیاری از فعالیت‌های بدن او دچار اختلال شود که لازم است با مراقبت‌های پزشکی کنترل شود. همچنین باید به طور مرتب رشد مناسب جنین بررسی شود. با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد این آزمایشات آگاهی پیدا کنید.

آزمایشات دوران بارداری

آزمایشات دوران بارداری چیست؟

دوره بارداری از مرحله تشخیص بارداری آغاز می‌شود و با تولد نوزاد خاتمه می‌یابد. همزمان با دوران بارداری، بدن زن نیز با توجه به رشد کودک وارد فرآیند تغییر می‌شود. در طول این فرآیند، برخی از آزمایشات آزمایشگاهی به منظور نظارت بر تغییرات بدن مادر و کودک انجام شود.

آزمایش‌هایی که در دوران بارداری انجام می‌شوند، اطلاعات مهمی در مورد عادی بودن روند بارداری تا تولد نوزاد و وضعیت سلامتی مادر در اختیار ما قرار می‌دهند.

برخی از آزمایشاتی که در دوران بارداری باید انجام شود، آزمایش‌هایی است که در زمان‌های خاصی از بارداری انجام می‌شود. برخی از آزمایش‌ها نیز بر اساس ضرورت و تشخیص پزشک انجام می‌شود. مهمترین عواملی که می‌توانند در نوع و تعداد آزمایشات بارداری تاثیرگذار باشند شامل موارد زیر است:

  • سن مادر در زمان بارداری
  • سبک زندگی مادر
  • سابقه پزشکی و ژنتیکی مادر و پدر

انواع آزمایشات دوران بارداری

اگرچه آزمایشاتی که در این دوره باید انجام شود می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما به طور کلی بعضی از این آزمایش‌ها بین همه افراد مشترک است. لیست آزمایشات بارداری که باید انجام دهید شامل موارد زیر است:

· تعیین گروه خونی

اگر گروه خونی مادر باردار دارای Rh منفی و گروه خونی پدر مثبت باشد، احتمال ناسازگاری خونی افزایش می‌یابد. مادر باردار در چنین شرایطی پس از تولد فرزند نیاز به تزریق ویژه‌ای دارد. در چنین بارداری‌هایی، عملکرد بارداری و مادر باید از نظر ناسازگاری خونی تحت کنترل دائمی باشد.

· آزمایش CBC (شمارش کامل خون)

این آزمایش تعداد و وضعیت سلول‌های خونی شما را مشخص می‌کند. وضعیت کم‌خونی مادر با این آزمایش در دوران بارداری بررسی می‌شود.

· آزمایش بیوشیمی خون

تشخیص بیماری‌های کبدی و کلیوی در ابتدای بارداری و پیگیری در مراحل بعدی بارداری بسیار مهم است. اهمیت این آزمایشات بارداری به ویژه در صورت وجود فشار خون بالا، دیابت و اختلالات سیستمیک در مادران باردار افزایش می‌یابد.

· آزمایش دیابت بارداری

بیماری دیابت که ممکن است در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی رخ دهد را می‌توان با آزمایش قند خون تشخیص داد. قند بارداری خیلی بالا می‌تواند خطراتی را برای مادر و جنین به وجود آورد.

· آزمایش کامل ادرار

تجزیه و تحلیل ادرار در اولین آزمایش‌ها اطلاعاتی در مورد وجود عفونت مخفی یا آشکار در دستگاه ادراری و همچنین عملکرد کلیه‌ها می‌دهد.

· آزمایش پاپ اسمیر

در نتیجه هورمون‌هایی که با بارداری ترشح می‌شوند، احتمال سرطان دهانه رحم افزایش می‌یابد. به همین دلیل در مراحل اولیه بارداری از تست پاپ اسمیر برای بررسی این وضعیت استفاده می‌شود.

غربالگری هپاتیت B، هپاتیت C و ایدز

برای تشخیص هپاتیت B از آزمایش HbsAg و Anti-HBs و برای تشخیص هپاتیت از آزمایش C. Anti HCV و برای تشخیص ایدز، آزمایشات Anti HIV انجام می‌شود.

· آزمایش عملکرد تیروئید

با آزمایش عملکرد تیروئید که در هفته‌های اول بارداری انجام می‌شود، وجود بیماری تیروئید در مادر بررسی می‌شود و با توجه به شرایط مادر درمان آن شروع می‌شود.

این آزمایش‌ها مهمترین آزمایش‌هایی است که در دوران بارداری انجام می‌شود. علاوه بر این موارد آزمایش‌های دیگری نیز با توجه به شرایط سنی و سلامتی شما تجویز خواهد شد.

آزمایشات بارداری

چه زمانی باید آزمایشات دوران بارداری انجام شود؟

تمام آزمایشات بارداری در یک زمان واحد انجام نمی‌شوند بلکه لازم است در دوره‌های مختلف بارداری برای انجام تعدادی از آزمایش‌ها مراجعه کنید. به طور کلی لیست آزمایشات بارداری به تفکیک زمان شامل موارد زیر است:

  • آزمایش‌های سه ماهه اول (هفته ۱۱ تا ۱۴)

۱۴ هفته یا ۳ ماه اول بارداری به عنوان «سه ماهه اول» شناخته می‌شود. بعد از هفته یازدهم بارداری، شفافیت نوکال (NT) نوزاد در معاینه سونوگرافی اندازه‌گیری می‌شود. غربالگری اول بارداری غالبا شامل آزمایش‌هایی است که برای تشخیص سندروم داون استفاده می‌شود.

· آزمایش‌‌های سه ماهه دوم (هفته ۱۶ تا ۲۰)

غربالگری سه ماهه دوم بارداری معمولا برای افرادی که آزمایش‌های تشخیص سندرم داون را به طور کامل انجام نداده‌اند، تجویز می‌شود. در بین این هفته‌ها تست سه گانه یا تست چهارگانه انجام می‌شود. آزمایش دیابت، آزمایش CBC و آزمایش کامل ادرار نیز در این زمان انجام می‌شود.

· آزمایش‌های سه ماهه سوم (هفته ۲۴ تا ۲۸)

آزمایش تحمل گلوکز (OGTT) در این هفته‌ها انجام می‌شود. در صورت وجود ناسازگاری خونی بین مادر و پدر، آزمایش IDC نیز در هفته ۲۸ انجام می‌شود.

هزینه آزمایشات بارداری در منزل

هزینه آزمایش‌های دوران بارداری به تعداد و انواع آزمایش‌هایی که پزشک شما تجویز می‌کند بستگی دارد. تعداد این آزمایش‌ها معمولا با توجه به سن مادر، سابقه مشکلات ژنتیکی در خانواده و بیماری‌های زمینه‌ای تعیین می‌شود. مجموعه مراقبتی و بهداشتی هومکا دو پکیج رایج بارداری و پکیج کامل بارداری را برای شما فراهم کرده است که می‌توانید با مراجعه به سایت هومکا انواع این آزمایش‌ها و تعرفه آن‌ها را مشاهده کنید.

چکاپ بارداری

انجام آزمایشات دوران بارداری در منزل با هومکا!

در صورتی که قصد انجام آزمایش‌های دوران بارداری را دارید و مراجعه به آزمایشگاه برای شما دشوار است، می‌توانید از خدمات سامانه آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید. برای ثبت درخواست آزمایش‌های بارداری یا هر آزمایش دیگری در منزل می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا به آدرس اینترنتی www.homeca.ir مراجعه کنید. آزمایشات بارداری در منزل تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی است و نتایج آن نیز به صورت آنلاین در اختیار شما قرار خواهد گرفت. همچنین برای تفسیر دقیق آن‌ها نیز می‌توانید از مشاوره پزشکان هومکا بهره‌مند شوید. شما می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل تهران و سایر شهرهای کرج، مشهد، رشت، اصفهان، تبریز، شیراز، قزوین، قم و اهواز بهره‌مند شوید.

نوشته آزمایشات دوران بارداری و آگاهی از وضعیت جنین اولین بار در مجله سفر پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *