بهشتی به اسم روستای سینوا چالوس

تا حرف از شمال می‌شود همه ذهن‌ها به خزرشهر، نور، دریاکنار یا شهرها و روستاهای ساحلی محدود می‌شود. غافل از اینکه جنگل‌‌های نیمه‌شمالی البرز در خودشان مناظر طبیعی‌ای پنهان کرده‌اند که خیلی دیدنی‌تر از چیزی که تصور می کنیم، هستند.

اگرچه اسم روستای سینوا چالوس برایمان آنقدرها معروف نیست، اما با یک سفر دوروزه به آن می‌شود مناظری دید که در نگاه اول به نظرمان غیر واقعی می‌رسند. مردابی به رنگ نارنجی، جنگل‌هایی با درختان بلند و دیدنی‌های دیگری که در این نوشته به آنها سر می‌زنیم.

روستای سینوا چالوس کجاست؟

روستای سینوا

در مازندران دو روستای هم‌نام وجود دارد که یکی از آنها سینواچشمه و دیگری سینواست. این دو روستا به هم خیلی نزدیکند. سینواچشمه بین جاده چالوس و اتوبان تهران- شمال قرار دارد، اما سینوا از همه این دود و دم دور شده و به جنگل نزدیک‌تر است.

برای رسیدن به روستای سینوا چالوس، در ۵کیلومتری جنوب چالوس باید بعد از پلیس‌راه کندوان، چشممان را به تابلوهای جاده بدوزیم و ۵ ‌کیلومتر بعد از آن با دیدن تابلوی سینوا به سمت چپ باید بپیچیم.

چرا باید به سینوا رفت؟

بخشی از مسافران سینوا را دوچرخه‌سوارهایی تشکیل می‌دهند که از مرزن‌آباد تا جنگلی در نزدیکی این روستا رکاب می‌زنند. در این مسیر هیچ ماشینی رد نمی‌شود، برای همین بهتر است رفتن به آن را با اکیپ‌های دوچرخه‌سواری و به صورت گروهی امتحان کنیم. این مسیر بالا و پایین زیادی دارد و ممکن است انرژی زیادی از ما بگیرد، اما در بین راه مه چنان بر کوه می‌نشیند که دیگر جلوی پای خودمان را نمی‌بینیم و این به همه سختی‌های راه می‌ارزد.

جنگل فین

همچنین می‌شود مسیر کوه‌های سینوا را به سمت چالوس با پای پیاده طی کرد. برای مثال یکی از این مسیرهای پیاده‌روی از محله کردیچال در مرزن‌آباد شروع می‌شود و به تلاجو می‌رسد و دوباره با عبور از سینوا به چالوس می‌رسد. پیاده‌روی در این منطقه حتما نیاز به یک راهنمای محلی دارد.

رودخانه سردآبرود و رودخانه چالوس در غرب سینوا هستند. این دو رودخانه فضای خوبی برای تفریح مسافران دارند. سردآبرود، منطقه‌ای محافظت‌شده و پر از قزل‌آلا، ماهی خیاطه، سس ماهی و سگ‌ماهی است. اطراف رودخانه هم زمین‌های مرتعی برای پیک نیک و نشستن وجود دارد.

۱۰ کیلومتری جنوب غربی چالوس جنگل بزرگی به نام فین قرار گرفته.  جنگل فین راه دسترسی راحتی ندارد و همین باعث شده با ترکیب پرندگان و حیوان‌هایی که در آن زندگی‌می‌کند ، بکر باقی بماند. تا جایی که تا چند سال پیش گفته می‌شد در آن پلنگ و یوزپلنگ هم پیدا می‌شود. البته بین مردم محلی این جنگل به مشل‌موزی  یا محمدآباد هم معروف است. سینوا، سینواچشمه و تلاجو نزدیک‌ترین روستا به این جنگل هستند.

مرداب هسل

اگرچه جنگل فین راه دسترسی سختی دارد، اما وقتی به آن برسیم مردابی را می‌بینیم که در دل جنگل پنهان شده است. مرداب هسل، یکی از جذابیت‌های نزدیک به این روستاست که ۲۶ دقیقه با ماشین با آن فاصله دارد. این مرداب در هر فصلی از سال به رنگی درمی‌آید و همین هم وجه تمایزش است.  از ابتدای جنگل مشل تا مرداب هسل راهی نیست و وقتی به آن پا بگذاریم، انگار که به کتاب قصه راه پیدا کرده‌ایم؛ صدای قورباغه و دارکوب در سکوت جنگل می‌پیچد و تخیل ما را تا مرزهای بیشتری گسترش می‌دهد.

مسیر دسترسی به مرداب هسل

در مسیر رسیدن به مرداب، درخت‌های آلوچه خرمالو، انار، انجیر، سیب ترش جنگلی و میوه‌های محلی هم وجود دارد. روی این مرداب ۳‌هزار و ۸۰۰ متری، جلبک‌های براقی نشسته که اگر پاییز به آن برسید طیف رنگی نارنجی و زرد درختان و دریاچه فضا را چند برابر زیباتر می‌کند.

برای دیدن این مرداب که به تالاب کنیچال هم شهرت دارد حتی تورهای یک‌روزه‌ای از تهران هم برگزار می‌شود.

جاذبه‌های نزدیک

آبشار شرشر

آبشار شرشر: سینوا طبیعت زیبایی دارد، اما می‌توان به اطراف آن هم سر زد. نزدیک ترین جای دیدنی به اینجا، آبشار شر شر است. از مرزن آباد تا کلاردشت کمتر از ۳۵ کیلومتر راه است، جایی که جنگل‌های زیبای مازیچال را در خودش جای داده. از شهرهای دیگر نزدیک، نوشهر است که با مرزن آباد ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. از جاذبه های گردشگری نوشهر هم میتوان به اینها اشاره کرد: جنگل نیرنگ، مرداب ارواح و سد آبیدر.

در سفر چه چیزهایی با خود ببریم؟

لوازم کمپینگ

کفش مناسب پیاده‌روی و کوله‌پشتی، اولین چیزهایی است که باید در سفر با خودمان ببریم. اگر قرار نیست خانه یا سوییت اجاره کنیم پس بردن وسایل کمپینگ مثل چادر، چراق قوه، پتو، ژل آتش‌زنه، فندک و کمی خوراکی از لوازم واجبی است که در لوازم و تجهیزات کمپینگ، درباره‌اش نوشته‌ایم. لباس گرم هم در هر فصلی باید در کوله‌پشتیمان وجود داشته باشد؛ چراکه اینجا در تابستان هم خنک است.

چی بخریم؟

برای اینکه به مردم محلی کمک کرده باشیم بهتر است از صنایع دستی یا خوراکی‌های منطقه بخریم. برای مثال لوشک یا ترشی در این منطقه مثل روستاهای دیگر شمال به وفور پیدا می‌شود. همچنین گلیم‌باقی، نمدزنی، کاموا بافی و صنایع چوبی هم در سینوا برقرار است؛ سوغاتی‌های خوبی برای نزدیکان‌مان.

نوشته بهشتی به اسم روستای سینوا چالوس اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *