آشنایی با استان مازندران

استان مازندران را به جرئت می‎توان یکی از زیباترین استان‎های ایران و یکی پربارترین مناطق از نظر جاذبه‎های گردشگری دانست. سواحل زیبا، جنگل‎های بکر و مراتع سبز  تنهابخشی از جاذبه‎های این استان دوست‎داشتنی که در تمام ایام سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‎کند؛ می‎باشد. جدا از این جاذبه‎ها مازندرانی‎ها دارای فرهنگی اصیل و آداب و رسوم ویژه و همچنین عذاهای سنتی و محلی پرطرفدارهستند. پارس توریسم در این یاداشت سعی دارد شما را با استان زیبای مازندران آشنا کند.

راهنمای سفر به استان مازندران

درباره استان مازندران

استان مازندران یکی از استان‎های شمالی کشور است که چیزی حدود ۳۳۸کیلومتر نوار ساحلی در حاشیه دریای خزر دارد. شهرستان ساری مرکز این استان می‎باشد. مازندران به جز ساری دارای ۱۶شهرستان دیگر است که تمامی این شهرستان‎ها جزء مقاصد توریستی کشور بخصوص برای گردشگران داخلی محسوب ‎می‎شوند. به‎طور کلی باید مازندران را یک مقصد بسیار مناسب برای ایرانگردی دانست. راه‎های دسترسی به این استان بسیار زیاد است و شما به راحتی با هر وسیله‎ای می‎توانید خود را  به مازندران برسانید. در صورت تمایل به استفاده از راه‎های زمینی می‎تواتید از اتوبوس‎های بین شهری و همچنین از خط راه‎آهن استفاده کنید. مسیر هوایی استان مازندران نیز به ۴فرودگاه دشت ناز ساری، نوشهر، بیشه کلا بابلسر و رامسر ختم می‎شود.

جدا از وسایل حمل‎ونقل عمومی اگر قصد دارید با وسیله شخصی به استان مازندران سفر کنید می‎توان از ۳مسیر جاده دماوند، جاده هراز و جاده چالوس یکی را انتخاب کنید. هر کدام از این ۳مسیر جاذبه‎های خود را دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

در مسیر اول باید از شرق شهر تهران(اتوبان بسیج) به طرف جاده دماوند بروید، رودهن و بومهن را رد کنید و سپس از طریق جاده فیروزکوه به قامشهر و بعد از آن به ساری یا بابل برسید. در این مسیر می‎توانید از شهرهای زیبای دماوند و فیروز کوه، آبشار ساواشی، تنگه واشی، پل و روستای ورسک، سوادکوه و آلاشت نیز دیدن کنید.

راهنمای سفر به مازندران

در مسیر دوم باید پس از بومهن به چپ بپیچید و  پس از اینکه به امامزاده هاشم رسیدید مسیر جاده هراز را در پیش بگیرید. این جاده  چشم‎انداز زیبایی از قله دماوند دارد. در این مسیر می‎توانید از آمل و  محموداباد دیدن کنید و  پس از گذر از این شهر به سمت راست به بابل یا بابلس ر و به سمت چپ به سمت شهرستان‎های نور، نوشهر و چالوس بروید. این مسیر نزدیک‎ترین مسیر تهران به شمال می‎باشد.

راهنمای سفر به مازندران

در مسیر سوم از تهران به سمت کرج حرکت میکنید و از کرج وارد جاده چالوس می‏‎شوید. جاده چالوس را باید یکی از زیباترین جادههای ایران  دانست. در این مسیر تفریحگاه‎های زیادی وجود دارد که شما هرگاه از رانندگی خسته شدید می‎توانید سری به آنها بزنید.  در مسیر شما شهرهای کلاردشت، نمک آبروز و تنکابن قرار دارد.

راهنمای سفر به مازندران

هزینههای سفر به استان مازندران

بیشترین هزینه شما در سفر  به استان مازندران هزینه اقامت خواهد بود. اگرچه هتل‎های استانداردی در این استان قرار دارند اما بیشتر مردم ترجیح می‎دهند ویلا یا سوئیت  شخصی اجاره کنند. این کار در استان مازندران راحت است. ویلاها و سوئیت‎های متنوعی وجود دارند که شما بر اساس بودجه خود می‎توانید هر کدام را که می‎خواهید انتخاب کنید. در واقع هزینه اقامت در این استان از معیار خاصی تبعیت نمی‎کند بستگی دارد که چه زمانی به این استان سفر کنید. هزینه غذا  نیز بستگی به این دارد که کجا غذا می‎خورید. رستوران‎های لاکچری قطعا قیمت بالایی دارند اما غذاهای محلی و رستوران‎های معمولی‎تر هم غذاهای با کیفیتی به شما ارائه می‎دهند و هم قیمت مناسبی دارند.

آداب و رسوم مردم مازندران

مازنی‎ها آداب و رسوم  جذاب زیادی دارند. همچنین مراسم‎های زیادی در این استان از قدیم اجرا می‎شود. در رابطه با رسوم نوروز، مراسم نوروز خوانی، چهارشنبه سوری، عید نوروز و مراسم نوروز ماه برگزار می‎شود. همچنین مازندرانی‎ها در ۱۳ تیرماه مراسمی به نام تیرماه سیزده برگزار می‎شود. در این شب خانواده‎ها دور هم جمع شده و تا پاسی از شب تنقلات می‎خورند و شب‎زنده داری می‎کنند. برخی معتقدند این تاریخ، تاریخ پیروزی کاوه آهنگر بر ضحاک می‎باشد.

راهنمای سفر به استان مازندران

یکی دیگر از رسوم مازنی‎ها آیین سنتی ۲۶عید ماه است که در بیشتر روستاهای این استان برگزار می‎شود. این رسم  به جشن مردگان نیز معروف است. پیشینه این مراسم به  داستان فریدون در شاهنامه باز می‎گردد. امروزه اما مردم برای اجرای این مراسم در امامزاده‎ها جمع می‎شوند؛ برای مردگانشان خیرات می‎کنند، روی مزارها شمع روشن می‎کنند و مسابقه کشتی سنتی لوچو را تماشا می‏‎کنند.

راهمای سفر به استان مازندران

از دیگر مراسم‎های سنتی مازندرانی‎ها باید به مراسم چاه‎ورف، مراسم باران خواهی، گواره بندی،روزه‎سری و مراسم نوروز بل اشاره کرد.

استان مازندران جدا از فرهنگ، آداب و رسوم، غذاهای سنتی و محلی فوق‎العاده محبوب و زبان محلی شیرین که برای گردشگران بسیار جذاب هستند جاذبه‎های طبیعی بکر و رویایی فراوانی دارد که در جایی دیگر به‎طور مفصل درباره جاذبه‎های گردشگری  استان مازندران حرف خواهیم زد.

نوشته آشنایی با استان مازندران اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *