یک قطار گردشگری جدید در راه است

حرکت قطار گردشگری لرستان از ۲۹ اسفندماه آغاز می‌شود. برنامه این قطار بدون وقفه تا پایان تعطیلات نوروز ادامه خواهد داشت و در سال ۹۸ نیز هر پنجشنبه به حرکت در می‌آید.

ایسنا:قطارهای گردشگری از سال ۱۳۹۶ حرکت خود را روی خط راه آهن ایران آغاز کرده‌اند، کمی بعد از ورود نخستین قطارهای توریستی خارجی به ایران. این ایده تا کنون در مسیرهای «تهران سوادکوه ساری» و «تهران زواره» اجرا شده و قرار است هفته آینده مسیر «تهران – لرستان – خوزستان» نیز اضافه شود. سوای این‌ها مدتی است درهای ایستگاه راه‌آهن تهران به روی گردشگران باز شده تا پرونده تاریخی این ایستگاه را که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده، مرور کنند.

برنامه حرکت قطارهای گردشگری به بهانه تداخل با قطارهای مسافری و باری، تا کنون بسیار محدود بوده و حتی در برخی مسیرها موقتی اجرا شده است، اما تمایل شرکت‌های حمل و نقل ریلی و آژانس‌های مسافرتی برای اجرای تورهای ریلی، از شکل‌گیری همزمان بازار و محصولی جدید در گردشگری حکایت دارد که شاید به ارزان شدن سفر هم کمکی کند.

حامد خلیلی، مجری قطار گردشگری لرستان که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بارها به تبلیغ آن پرداخته و سفر با این قطار را راهی برای رسیدن ارزان گردشگران به غرب مغفول مانده از صنعت گردشگری دانسته است، به ایسنا گفت: این قطار یک ریل باس با چهار واگن به ظرفیت ۳۳۶ نفر است که در همان مسیر ریلی تهران خوزستان حرکت می‌کند، اما با توجه به جاذبه‌های این منطقه تنها ۷۴ کیلومتر از این مسیر ریلی، برش خورده که آبشارها، تونل‌ها و پل‌های تاریخی و ایستگاه‌های قدیمی راه‌آهن لرستان در این بخش قرار دارد.

وی اضافه کرد: مبدأ حرکت این قطار گردشگری، ایستگاه اراک است که مسافران از این نقطه با قطار به درود در لرستان منتقل می‌شوند و از آن پس گردش مسافران روی خط آهن لرستان آغاز می‌شود. سفر با این قطار یک روزه است که در ایستگاه اراک به پایان می‌رسد.

خلیلی افزود: قطار گردشگری لرستان تقریباً در تمام ایستگاه‌ها توقف دارد و گردشگران از آن پیاده می‌شوند. این توقف‌ها در پنج شش ایستگاه چند دقیقه‌ای طول می‌کشد که ما به آن «توقف دیدی» می‌گوئیم. قطار در یکی از ایستگاه‌ها حدود ۲۰ دقیقه توقف دارد که فرصتی برای دیدن پل‌های بلند لرستان و آبشارهای آن است. در ایستگاه بیشه نیز این توقف تا دو ساعت ادامه دارد. ایستگاه پایانی این قطار گردشگری، آب مامون است که بعد از یک ساعت توقف دوباره به درود برمی‌گردد و حرکت آن تا اراک ادامه دارد.

سفر با قطار گردشگری لرستان برای سال ۹۸، هر نفر ۱۹۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. بسته کامل سفر با این قطار توسط تعدادی از آژانس‌های گردشگری لرستان عرضه شده است. مبدأ حرکت این قطار برخلاف برخی اظهارات مسؤولان، تهران نیست و برای همسفر شدن با این قطار گردشگری باید به لرستان یا اراک رفت.

قطار گردشگری لرستان در ایستگاه‌های دورود، چم چیت، آبشار عیدانه، بیشه، ۵۰۱، ۵۰۳، سپیدشت، چمسنگر، کشور، ۵۳۸ و آب مامون توقف دارد و همین مسیر را به دورود و سپس اراک برمی‌گردد.

The post یک قطار گردشگری جدید در راه است appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *