گنبد نمکی بستک

استان هرمزگان یکی از استان‎های بسیار زیبای ایران است که متاسفانه آنطور که باید به پتانسیل‎های گردشگری آن توجه نشده است. این استان جدا از بکر بودن جاذبه‎های تاریخی فوق‎العاده‎ای نیز دارد. برخی از جاذبه‎های گردشگری این استان چنان جذابیتی دارند که نمونه آن از دنیا یافت می‎شود. گند نمکی بستک یکی از این جاذبه‎ها است. این گنبد در روستای داربست از توابع شهر بستک قرار گرفته است.

این گنبد از مخلوط خاکهای سرخ ، نمک ، مارن ، سنگهای آتش‎فشانی اسیدی و سنگ‎های سازند به وجود آمده است. و همین تنوع۷ باعث ایجاد شدن ترکیب رنگ بسیار زیبا در این گنبد شده است. این سنگ‎ها بر اثر فرسوده شدن سنگ‎های گنبدی و ناودیس‎های حاشیه‎ای به وجود آمده‎اند. این گند نمکی جدا از کابردی گردشگری که دارد محل تجمعی گونه‎های حیاط وحش نیز می‎باشد و می‎توان از نمک استخراجی آن می‎توان در صنایعی مانند حفاری، صنایع پلاستیکی، نساجی و دارو سازی استفاده کرد

چندی پیش خبر رسید در کمال بی توجهی به این جاذبه طبیعی فوق‎العاده آن را به بخش خصوصی داده‎اند تا از این گنبد نمکی استراخ نمک انجام دهند. اعتراضات زیادی درخصوص این مساله توسط علاقمندان به گردشگری و میراث فرهنگی انجام شد و خوشبختانه این تلاش‎ها به نتیجه رسید.

رئیس میراث فرهنگی با اشاره به اینکه پس از اطلاع از این خبر به سرعت اقدامات لازم برای جلوگیری از این مساله انجام شد؛ خبر داد: به دستور فرماندار بستک عملیات خاکبرداری معدن نمک فتویه متوقف شده است.

نوشته گنبد نمکی بستک اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *