گلوگاه مازندران؛ جایی که اکبرجوجه متولد شد

گلوگاه مازندران هم ساحل آرام و دل‌انگیزی دارد و هم طبیعت سبز و خرمی. منطقه ییلاقی توسکا چشمه و جنگل بردنا هم خیلی‌ها را به این‌ ناحیه می‌کشاند، اما جدا از آن، اینجا شهری‌ست که اولین اکبرجوجه‌های تاریخ در آن پخته و سرو شده.

گلوگاه مازندران کجاست؟

گلوگاه

در شرق استان سرسبز مازندران شهر کوچکی به اسم گلوگاه قرار گرفته که جایی بین گلستان و سمنان است.

دماوند، فیروزکوه و قائم‌شهر را که پشت سر بگذاریم، به ساری می‌رسیم. تا اینجا ۴ ساعت از مسیر را آمده‌ایم. حالا از نکا و بهشهر می‌گذریم تا به مقصد برسیم. ۳۵۴ کیلومتر در کل در راهیم، یعنی حدود ۵ ساعت. ارتفاع شهر هم از سطح دریای ۶۷ متر است.

قدمت گلوگاه مازندران به ۱۲۶۹ سال پیش می‌رسد. سال‌ها پیش در اینجا زندگی جریان داشته،‌ تا اینکه با حمله مغول‌ها ویران شده و مردمش به جاهای دیگری رفته‌‌اند.

گلوگاه در قرن اول هجری، بزرگ‌ترین شهر این منطقه بوده. خندق کلباد در شرق شهر هم این قدمت تاریخی را ثابت می‌کند.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

دریای گلوگاه

نمی‌شود به مازندران برویم و چشم‌مان دنبال دریا و ساحلش نباشد. ساحل دریا در شمال شهر قرار گرفته و با خیال راحت می‌شود شنا کرد، روی ماسه‌های ساحل نشست و به صدای موج‌ها گوش کرد. می‌گویند غروب ساحل گلوگاه از آن غروب‌های دیدنی‌ست که باید رفت و دید.

به جنوب شهر که برویم، توسکا چشمه را پیدا می‌کنیم. توسکا چشمه دهستانی‌ست بین اینجا و دامغان که جان می‌دهد برای تابستان‌های داغی که دنبال راه فرار از آفتاب و گرمایش هستیم. تابستان‌ها، دما به زیر صفر هم می‌رسد و حسابی خنک می‌شود.

توسکا چشمه، پارک جنگلی‌ هم دارد. در فصل‌های گرم سال حدود ۱۵ هزار گردشگر به توسکا چشمه می‌روند و از خنکی و منظره‌های نفس‌گیرش لذت می‌برند.

این منطقه ییلاقی پر است از درخت‌های توسکا. البته چشمه هم دارد و به همین دلیل اسمش شده توسکاچشمه.

جنگل توسکا چشمه

در پارک جنگلی این منطقه امکاناتی مثل سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی و پارکینگ هست، بنابراین به چادر زدن هم می‌شود فکر کرد. از پارک جنگلی که جلوتر برویم، به منطقه‌های ییلاقی دیگر می‌رسیم، مثل روستای نیالا.

یکی از میوه‌های خوشمزه این شهر انجیر است. اینجا شیره انجیر و مربایش هم پیدا می‌شود. البته فکر نکنید فقط انجیر دارد. انگور، انار و رب انار هم فراوان پیدا می‌شود.

زادگاه اکبرجوجه

اکبرجوجه

در شمال ایران رستوران‌های اکبرجوجه زیادی وجود دارد، ولی شعبه اصلی‌اش همین گلوگاه است. سال‌ها پیش در این منطقه، شخصی به اسم اکبر کلبادی همراه همسرش قهوه‌خانه‌ای تاسیس می‌کنند. قهوه‌خانه در جاده مشهد قرار داشت و راننده‌های زیادی به آن سر می‌زدند. بعدتر که کارشان گرفت، شروع کردند به پختن غذاهای گرم. آنها در رستوران‌شان، جوجه‌ را با رب انار محلی سرو می‌کردند.

این ماجراها در حدود سال ۱۳۳۰ اتفاق افتاد. به‌تدریج این خوراک آن‌قدر محبوب شد و در دل مردم جا باز کرد که به شهرهای دیگر هم رسید. الان در همه‌ شهرها، رستوران‌های اکبرجوجه را پیدا می‌کنید، اما احتمالا اگر این غذا را در محل تولدش بخورید،‌ لذت دیگری دارد. محلی‌ها با همین رب انار یک آش ترش هم می‌پزند که خیلی خوشمزه‌ است. اکبرجوجه گلوگاه در بلوار امام رضا قرار گرفته.

بهترین فصل سفر

در همه فصل‌ها می‌شود به اینجا سفر کرد، ولی زمستان سرما اذیت‌کننده‌ است و فیروزکوه را مه فرامی‌گیرد. توسکا چشمه تابستان‌ها خنک است و در آن خبری از شرجی کلافه‌کننده شمال نیست.

جاذبه‌های نزدیک

بهشهر: گلوگاه به بهشهر و کردکوی بسیار نزدیک است و دیدن جاهای دیدنی بهشهر مثل دریاچه عباس‌آباد یا منطقه زیبای کردکوی خالی از لطف نیست.

گورستان سفیدچاه: از توسکا چشمه که جلوتر برویم، اول به روستای نیالا می‌رسیم و بعد به روستای سفید چاه. گورستان سفیدچاه یکی دیگر از دیدنی‌های این ناحیه است که شاید بعد از گورستان خالد نبی، یکی از عجیب‌ و غریب‌ترین گورستان‌های ایران باشد. سنگ‌ بالای قبرها عمودی و بیشتر به‌رنگ خاکستری هستند و رویشان طرح‌های عجیبی حکاکی شده که شغل شخص درگذشته را نشان می‌دهد.

گورستان سفیدچاه

به‌نظر می‌رسد اینجا، اولین قبرستان مسلمان‌ها در ایران باشد. عمر این گورستان به ۱۲۰۰ سال می‌رسد. محلی‌ها داستان‌های عجیبی درباره‌ خاک این گورستان نقل می‌کنند. برای مثلا می‌گویند این‌ منطقه خاک سفیدی دارد که مرده‌ها را سالم نگه می‌دارد؛ یا اینکه هر کس اینجا دفن شود،‌ گناهانش بخشیده می‌شود. در این گورستان سه تن از نوادگان امام موسی (ع) هم دفن شده‌اند. از گلوگاه تا روستای سفید چاه حدود ۵۰ دقیقه، یعنی ۳۸ کیلومتر راه است.

آشوراده: اگر بهار یا پاییز در سفر بودیم، خیلی خوب می‌شود آشوراده را هم ببینیم. کافی‌ست به‌طرف کردکوی راه بیفتیم تا در استان گلستان وارد بندر ترکمن بشویم. از اسکله این بندر سوار قایق می‌شویم و به آشوراده می‌رسیم.

جزیره آشوراده

آشوراده بزرگ‌ترین جزیره ایرانی در دریای خزر است که در میان‌کاله قرار گرفته. در اسکله می‌شود صنایع دستی و خوراکی خرید. از گلوگاه تا بندر ترکمن ۳۷ کیلومتر فاصله است و نیم ساعته می‌رسیم.

روستای مهدیرجه: در ۱۸ کیلومتری گلوگاه، روستای مهدیرجه را پیدا می‌کنیم. طبیعت این روستا خیلی دیدنی‌ست. جنگل‌های زیبایی دارد و می‌شود در جنگل چادر زد و ماند. چشمه توریستی خربزه چشمه یکی دیگر از جاذبه‌های روستای مهدیرجه‌ست. این چشمه آب خیلی سرد و زلالی دارد. در این روستا همچنین سایت پروازی و امکان کایت سواری هم وجود دارد.

پرواز در روستای مهدیرجه

کجا اقامت کنیم؟

پای رزرو هتل که به میان بیاید، حساب طبیعت‌گردها جداست. آنها هر جا که امکانات و امنیت باشد، چادرشان را برپا می‌کنند. اما همیشه گزینه دیگری هم هست.

می‌توانید هتل‌ های بهشهر و هتل ‌‌های ساری را درنظر  داشته باشید.  در بهشهر برای هر شب اقامت ۱۴۴ هزار تومان می‌پردازید. تعداد هتل‌های ساری بیشتر است و انتخاب جای مناسب به دقت بیشتری نیاز دارد. قیمت‌ها از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شوند. این قیمت‌ها مربوط به آبان ماه ۱۳۹۷ است.

نوشته گلوگاه مازندران؛ جایی که اکبرجوجه متولد شد اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *