گرمای امسال رکورد شکست

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه امسال گرما در برخی شهرها رکورد زد، گفت: تعدادی از شهرها از جمله تهران و خراسان رضوی با موج گرمایی مواجه بوده‌اند همچنین در برخی شهرها با افزایش دمای شب مواجه بوده‌ایم.

خبرگزاری ایسنا: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه امسال گرما در برخی شهرها رکورد زد، گفت: تعدادی از شهرها از جمله تهران و خراسان رضوی با موج گرمایی مواجه بوده‌اند همچنین در برخی شهرها با افزایش دمای شب مواجه بوده‌ایم.

صادق ضیائیان با تاکید بر اینکه در تیرماه امسال دمای همه استان‌ها بدون استثنا بالاتر از حد نرمال بوده است،اظهارکرد: بررسی‌ عددهای ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که در تیرماه امسال دما در تعدادی از شهرها و ایستگاه‌ها رکورد آمار سال‌های گذشته را زده است، به طوری که در زرقان استان فارس در تاریخ ۲۵ تیرماه دما به ۴۵ درجه رسید درحالی‌که بالاترین دمای این منطقه مربوط به ۲۲ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۷۲، با عدد ۴۳.۷ بوده است.

وی ادامه داد: در ۲۲ تیرماه امسال سرخس استان خراسان رضوی دمای ۴۸.۶ درجه سلسیوس را تجربه کرد در حالی‌ که بالاترین دمای ثبت شده در این ایستگاه، مربوط به ۱۲ تیرماه سال ۱۳۹۰ با ۴۷.۶ درجه سلسیوس بوده است همچنین امسال در ۲۸ تیرماه در نهاوند همدان، دما به ۴۰.۲ درجه سلسیوس رسید و قبل از این بالاترین دمای ثبت شده در این منطقه در تیرماه سال گذشته بوده است که دما در حد ۴۰ درجه سلسیوس بود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه از ابتدای تابستان تاکنون کرمان و اردبیل به عنوان گرم‌ترین و خنک‌ترین استان‌ها شناخته می‌شوند، گفت: در تیرماه سال جاری ایستگاه شهداد استان کرمان دمای ۵۳ درجه سلسیوس را ثبت کرد که با این دما عنوان گرم‌ترین شهر کشور را از آن خود کرد اما در مقابل پایین‌ترین دما در ایستگاه زواره استان اردبیل ثبت شده که در حد ۲.۹ درجه سلسیوس بوده است.

به گفته ضیائیان در استان تهران امسال بیشترین دمای ثبت شده مربوط به ایستگاه مهرآباد با عدد ۴۱.۷ درجه سلسیوس بود و کمترین دما در ایستگاه فیروزکوه با عدد ۷.۲ درجه سلسیوس ثبت شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال در برخی نقاط کشور شاهد وقوع موج گرمایی بودیم، تصریح کرد: موج گرمایی به وضعیت دمایی گفته می شود که طی پنج روز پی‌درپی، دما حداکثر پنج درجه افزایش یابد. با این تعریف در استان خراسان رضوی در دو ایستگاه در مشهد (از ۲۵ تا ۳۰ تیرماه) و سرخس (۲۵ تا ۲۹ تیرماه) موج گرمایی رخ داده که در ایستگاه مشهد دمای ۴۰.۷ و سرخس دمای ۴۶.۶ درجه سلسویس ثبت شده است. افزون بر این، داده‌ها نشان می‌دهد که در استان تهران نیز در بازه زمانی ۲۱ تا ۲۹ تیرماه به دلیل افزایش پنج درجه‌ای دما در ایستگاه فیروزکوه در پنج روز متوالی، موج گرمایی رخ داده است.

ضیائیان همچنین با اشاره به اینکه امسال در بسیاری از مناطق ایران شب‌های گرمی داشتیم، گفت: در برخ شهرها، کمینه دما (حداقل دما در ۲۴ ساعت)، نسبت به متوسط بلندمدت افزایش قابل توجهی داشت. برای مثال در تهران در ۲۶ تیرماه امسال، دمای شب به ۳۳.۸ درجه سانتیگراد رسید که در ۶۹ سال اخیر کم‌سابقه بوده و آخرین بار در سال ۸۲، تهران دمای ۳۲ درجه را تجربه کرده است. البته اطراف تهران هم از این وضع افزایش دما متاثر بود به طوری‌که در ایستگاه شمیرانات در ۲۵ تیرماه، دمای شب به ۲۹.۲ درجه سلسیوس رسید و این دما قبلا در سال ۷۴ در ایستگاه شمیرانات ثبت شده بود.

The post گرمای امسال رکورد شکست appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *